Euro 2016 w sklepie małoformatowym

euro 2016 logo

Rozpoczęte 10 czerwca Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej to dla sklepów małoformatowych świetna okazja do zwiększenia obrotów. Sportowe emocje i godziny spędzane przed telewizorem sprzyjają zwiększonej konsumpcji alkoholu, napojów i różnego rodzaju przekąsek, które często kupowane są właśnie w niewielkich, pobliskich placówkach.

Wielu klientów odwiedzających w najbliższych tygodniach sklepy osiedlowe od razu skieruje swoje kroki w stronę półek i lodówek z piwem. Z danych Centrum Monitorowania Rynku wynika, że przed ważnymi meczami z udziałem polskiej reprezentacji rośnie zarówno wolumen sprzedaży, jak i średnia wielkość transakcji zakupu tego trunku. Drugą ważną grupą produktów są chipsy i inne słone przekąski, które często lądują w koszyku obok piwa.

W czasie Euro 2016 większym zainteresowaniem klientów sklepów małoformatowych cieszyć się zapewne będą produkty marek związanych z reprezentacją (taką zależność Centrum Monitorowania Rynku zaobserwowało np. podczas Euro 2012) i intensywne promowanych w tym czasie w mediach. Można się zatem spodziewać, że w najbliższych tygodniach wzrośnie liczba paragonów z piwem Okocim, wodą Ustronianka (te marki są oficjalnymi sponsorami polskiej reprezentacji) i napojami LV Power Energy Drink (oficjalny partner reprezentacji). Uwagę kupujących przyciągnie być może również specjalna oferta marek Carlsberg i Coca-Cola, które są oficjalnymi sponsorami mistrzostw.

Nawiązania do piłki nożnej i Euro 2016 można też zaleźć w komunikacji wielu innych marek. Warka zorganizowała promocję konsumencką, w której można wygrać chipsy Lay’s, natomiast Tyskie dostępne jest w opakowaniach nawiązujących do strojów reprezentacji, a do wielopaków dołącza biało-czerwone flagi kibica. Ukłonem w stronę miłośników piłki nożnej są też limitowane edycje popularnych produktów nawiązujące do Euro 2016, takie jak wafelki Grześki w specjalnych opakowaniach, napoje Hellena z nakładkami w barwach narodowych czy napoje dla dzieci Piccolo z farbkami do malowania twarzy. W czasie mistrzostw kibice mogą tez chętniej sięgać po produkty, które promują główni bohaterowie mistrzostw, m.in. napój 4 Move polecany w reklamach przez Adama Nawałkę czy napoje marki Tymbark, którą wspiera swoim wizerunkiem Arkadiusz Milik.

Doświadczenie z poprzednich imprez piłkarskich uczy, że to nie mecze sprzedają piwo i inne produkty, ale emocje związane z kibicowaniem. Jak wynika z danych Centrum Monitorowana Rynku, w czasie Euro 2012 liczba klientów sklepów małoformatowych przez cały czas trwania mistrzostw się nie zmieniała, odnotowano jednak wahania średniej wartości koszyka zakupowego – w pierwszych tygodniach klienci wydawali na zakupy nieco więcej niż wcześniej, jednak kiedy polska reprezentacja odpadła z rozgrywek, wydatki klientów wróciły do poprzedniego poziomu. Pod koniec mistrzostw, kiedy zbliżał się wielki finał, a zmagania piłkarskie stawały coraz bardziej zacięte i emocjonujące, średnia wartość transakcji znów wzrosła. Można się zatem spodziewać, że wpływ mistrzostw na obroty sklepów małoformatowych będzie tym większy, im lepiej radzić będzie sobie nasza reprezentacja.

Elżbieta Szarejko

Ekspert Centrum Monitorowania Rynku

Brak komentarzy

Trackback URI | RSS komentarzy

Napisz komentarz