cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Wakacyjni czytelnicy

Podczas wakacyjnych urlopów Polacy zdecydowanie chętniej sięgają po prasę i książki. Czytanie kojarzy się większości z nas z formą relaksu i wypoczynku. Dobra lektura, ciekawe czasopismo, krzyżówka umilają nam wolny czas. Co roku, latem w kurortach sprzedaż prasy i książek rośnie.

Fot. Getty Images

Według Polskich Badań Czytelnictwa latem zdecydowanie najwięcej czytają osoby, które wybierają się na urlopy zagraniczne. W tej grupie wskaźnik czytelnictwa rośnie latem do poziomu ponad 21 procent (dla całej populacji wynosi od ponad 12 proc.). Dla osób wypoczywających w kraju wskaźnik czytelnictwa prasy wynosi natomiast ok. 16 procent.  Najniższe czytelnictwo jest natomiast wśród osób, które nigdzie nie wyjeżdżają i spędzają urlop w domu – po gazety lub czasopisma sięga ok. 8 procent z nich.

Po jaką prasę najchętniej sięgamy na urlopach? Od co najmniej kilku lat zestaw najpopularniejszych tematyk jest stały – to różnego rodzaju czasopisma dla pań, krzyżówki i pisma dla dzieci. Chętniej niż w pozostałych miesiącach roku sięgamy również po książki – w tym oczywiście popularne serie przygotowywane przez wydawnictwa prasowe, książkowe dodatki do gazet i czasopism, kolekcje.

Rozrywka, lektura i kosmetyki

Dla wydawców czasopism wakacje to czas szczególnie intensywnej pracy. Na ten właśnie okres przygotowywane są różnego rodzaju wydania specjalne. Zmienia się też nieco podstawowa zawartość pism – więcej miejsca zajmują m. in. wakacyjne poradniki i działy poświęcone rozrywce. Wszystko z myślą o czytelniczkach i czytelnikach.

– W okresie wakacyjnym dużą popularnością cieszą się pisma rozrywkowe oraz krzyżówki. Czytelniczki mogą poświęcić więcej czasu na lekturę, więc nasze kolejne wydania zaplanowane na okres wakacji będą  zawierały dłuższe materiały redakcyjne i będą miały bardziej przekrojowy charakter. Zachęcamy też do wspólnego, rodzinnego spędzania czasu – mówi Marek Lasota, członek zarządu i wydawca w Wydawnictwie Bauer.  – Na letnie miesiące przygotowaliśmy na przykład trzy wyjątkowe propozycje firmowane przez najpopularniejszy tygodnik rozrywkowy „Życie na Gorąco”.  Wydanie specjalne „Życie na Gorąco  – Gry i Zabawy na wakacje” to 227 zadań i pomysłów na rozrywkę  dla całej rodziny. Każde pokolenie znajdzie tam coś dla siebie: ciekawe łamigłówki, zabawy i szarady, testy pamięci, a nawet karciane sztuczki.  24 czerwca ukazało się natomiast wspomnieniowe wydanie specjalne „Życia na Gorąco”, poświęcone Księżnej Dianie. A 8 lipca na rynek trafiło wakacyjne wydanie  „Życie Na Gorąco Magazyn”. Jest to nowa propozycja dla czytelniczek pism rozrywkowych. Na 72 stronach, oprócz obszernych artykuły o ulubionych gwiazdach, czytelniczki znajdą duże, unikatowe zdjęcia, niezwykłe historie i opowieści, reportaże, porady i ciekawostki o luźniejszej, wakacyjnej tematyce. Oczywiście nie zabraknie również krzyżówek – informuje Marek Lasota.

Sporą porcję rozrywki proponuje również „Tina” w wydaniu „Tina poleca. Horoskopy i rozrywka na lato”. W magazynie znalazło się 29 krzyżówek, łamigłówek i szarad oraz wielki horoskop wakacyjny i egipski. Pod koniec czerwca na rynek trafiło także wydanie specjalne „Poradnika 50+” – „Lato z rozrywką 50+”.

Wakacyjne wydania czasopism, zwłaszcza tych skierowanych do pań, bardzo często ukazują się również z różnego rodzaju dodatkami – oczywiście dostosowanymi do sezonu urlopowego.  Numer „Gali” (wyd. Burda Media Polska), który ukazał się 21 czerwca jest dostępny w wariancie z książką do wyboru oraz z broszurką „Letnie trendy w pielęgnacji”. „Wysokie Obcasy Extra” (wyd. Agora) w lipcu proponują dodatek dla miłośników słonecznych kąpieli – mleczko do opalania marki Bielenda.  Z kolei do części wakacyjnego wydania magazynu „Glamour” (Burda Media Polska) dodana została czarna, płócienna torba z logo magazynu – idealna nie tylko na plażę, ale także letnie wycieczki. Lipcowe „Zwierciadło” (wyd. Zwierciadło) proponuje czytelniczkom kilka różnych dodatków do wyboru: maskę do włosów Rated Green, żelu pod prysznic Westlab, nawilżającą bazę Bielendy, balsam do ciała Vianek lub kilka tytułów książek. Książkę do wyboru – „Jak być paryżanką w Polsce” Natalii Hołowni, „Eko w wielkim mieście” Ewy Kozioł lub „Nie ma mowy” Helen Russell – mają również czytelniczki „Claudii” (wyd. Burda Media Polska). A do części lipcowego wydania „Elle” (wyd. Burda Media Polska) dołączone zostały dwie maseczki Bielenda Smoothie Mask. Wydania specjalne, które ukazały/ ukażą się w okresie wakacyjnym na rynku:

Aleksandra Lorkowska, zastępca dyrektora wydawniczego w Wydawnictwie Bauer potwierdza tę specyfikę wakacyjnych wydań. – Sprzedaż czasopism w sezonie wakacyjnym zwykle rośnie. Czytelnicy chętniej sięgają po pisma, wykorzystując czas wolny na lekturę i rozrywkę. Letnie numery, często mają rozbudowaną sekcję krzyżówkową oraz dodatkowe mutacje – wyjaśnia. Oznacza to, że na rynek trafiają czasopisma w dwóch lub więcej wariantach, z dodatkiem lub bez. Przykładowo: „Kobieta i życie” ukazała się w lipcu z książką „Satyra w krótkich majteczkach”, „Pani domu” z książką „Po prostu miłość. Zdarzyło się naprawdę”, a „Poradnik domowy” z wybranymi powieściami dla kobiet. Czytelniczki mogą wybrać czy chcą kupić pismo z dodatkiem czy też w podstawowej wersji.

Z kolei wakacyjny „Twój Styl” ukazał się w dwóch formatach – małym i dużym. To również ukłon w stronę czytelniczek korzystających z urlopu. –  Mały format, bardziej poręczny z pewnością lepiej sprawdzi się w podróży – uważa  Aleksandra Lorkowska.

Kryminał na topie

Nie przypadkiem jednym z najczęściej dołączanych do czasopism dodatków są książki. Analizy pokazuję, że w wakacje chętniej niż w pozostałe miesiące sięgamy po lekturę. – Lato to najlepszy czas na czytanie. Mimo iż w tym okresie nie jesteśmy zarzucani aż taką ilością premier jak na wiosnę czy jesień to jednak mamy więcej czasu niż zwykle na nadrabianie książkowych zaległości – mówi Urszula Jurkowska, menadżer odpowiedzialny w Kolporterze za kategorię „książka”.

Klienci saloników chętnie kupują zarówno bestsellery znanych autorów, jak i kolekcje, przygotowywane przez wydawców prasy.  Sporą popularnością cieszą się obecne od pewnego czasu na rynku tzw. wydania kieszonkowe (pocketowe). To książki w niewielki, poręcznym formacie, ale przede wszystkim – co istotne dla kupujących – tańsze od wydań tradycyjnych.

– Trendy czytelnicze w okresie letnim dotyczą całego rynku i nasz klient również im podlega. Niezmiennie od lat najchętniej kupowane są kryminały i tzw.  literatura szeroko pojętego nurtu kobiecego: romanse, obyczajowe, sagi z wątkiem miłosnym itp. Obie kategorie cieszą się u nas jednakowym zainteresowaniem a ich sprzedaż osiąga podobne wartości. To książki z najbardziej zarówno autorów zagranicznych, jak i polskich. Najpopularniejsi są obecnie: Stephen King, Laila Shukri, Nora Roberts, Camilla Läckberg, Tanya Valko, Jo Nesbo, Danielle Steel, Agata Christi, Blanka Lipińska, Remigiusz Mróz, Katarzyna Bonda, Marcin Margielewski, Wojciech Chmielarz, Paulina Świst, Jacek Piekara, Andrzej Pilipiuk, Olga Tokarczuk, Szczepan Twardoch, Krystyna Mirek, Katarzyna Puzyńska, Katarzyna Grochola – wylicza Urszula Jurkowska.  Ten „żelazny” zestaw autorów to podstawa oferty książkowej. Ale latem w salonikach Kolportera zostaje ona dodatkowo poszerzona o klasykę i nowości.

Kolporter stara się dodatkowo wspierać sprzedaż książek różnego rodzaju działaniami marketingowymi i promocyjnymi. – W naszych salonikach przez cały rok kładziemy duży nacisk na promocję i ekspozycję książek. Wychodzimy z założenia, że w każdym saloniku klient powinien mieć szansę kupić książkę dlatego nawet w tych najmniejszych eksponujemy ją na tematycznych regałach. Wszystkie ekspozytory są tak zaaranżowane aby ułatwić klientom bezpośredni dostęp do każdej książki.  Oczywiście systematycznie organizujemy akcje promocyjne na wybrane tytuły – to np. promocje cenowe typu „2 egzemplarze w cenie 1” lub obniżki cen o np. 20 procent – mówi Urszula Jurkowska z Kolportera.

Krzyżówki zawsze popularne

Od kilku lat prawdziwym wakacyjnym hitem są krzyżówki. Ta forma rozrywki jest cieszy się stałą popularnością przez cały rok, ale to właśnie latem sprzedaż krzyżówek wyraźnie rośnie.

– Na przestrzeni lat zainteresowanie krzyżówkami zamieniało się, kiedyś okres zimy był szczytem sprzedaży, sprzyjały temu długie wieczory i przesiadywanie w domu, od kilku lat obserwujemy, że wakacje są również dobrym okresem, urlopowicze w czasie wolnym coraz częściej sięgają po ten rodzaj intelektualnej rozrywki, zamiast np. biernego przyglądania się w ekran telewizora – mówi Jerzy Rogula, Prezes Agencji Wydawniczej „Technopol” sp. z o.o., która od 1987 roku wydaje różnego rodzaju krzyżówki i szarady.  – Wszystkie nasze krzyżówki cieszą dużym zainteresowaniem, zarówno „panoramiczne”, „jolki”, jak i te dla bardziej wymagających „krzyżówki z przymrużeniem oka”, oczywiście najbardziej popularne są krzyżówki panoramiczne może z uwagi na ich prostą konstrukcję, określenie znajduje się w kratce od której wpisuje się rozwiązanie, zamiast wodzić wzrokiem poza diagramem, jak to jest w przypadku innych krzyżówek – dodaje.

– Podczas sezonu urlopowego, oprócz stałych odbiorców, po nasze krzyżówki sięgają osoby które na co dzień nie kupują krzyżówek, część z nich pozostaje, stając się ich fanami. Wystarczającą zachętą jest nasza marka „Technopol” znana od ponad 30 lat, nie ma chyba domu, gdzie by te krzyżówki nie przewinęły się w tym czasie, dla nowych nabywców znaczenie ma też przyznane naszym krzyżówkom godło „Teraz Polska”, które eksponujemy na okładkach – uważa Jerzy Rogula.

Od ponad 60 lat wydawaniem krzyżówek zajmuje się wydawnictwo „Rozrywka” sp. z o.o.  Iwona Broniarek, Prezes Zarządu spółki potwierdza, że lato to pora roku, w której wyraźnie przybywa miłośników różnego rodzaju szarad. – Wakacje to okres, gdy możemy więcej czasu poświęcić swojemu hobby, np. szaradziarstwu, a także spędzić miło czas na plaży, na działce, rozwiązując krzyżówki. Co roku, właśnie w czasie kanikuły, ukazuje się wydanie specjalne „Rozrywki” pt. „Krzyżówki na Lato”. Warto podkreślić, że w tym tytule zastosowaliśmy większą czcionkę a także powiększyliśmy kratki diagramów, co docenią osoby starsze, czy też mające problemy ze wzrokiem.  A w naszych pozostałych tytułach czytelnik znajdzie zadania tematycznie związane z wakacjami, i wszystkim tym, co kojarzy się z wypoczynkiem oraz latem. W tytułach publikowanych przez wydawnictwo Rozrywka zamieszczane są wszelkie typy szaradziarskich zadań: od rebusów i palindromów po jolki, które od wielu już lat są ulubionym zadaniem naszych czytelników – mówi Iwona Broniarek. I dodaje: – Krzyżówki to dobry sposób na spędzenie czasu i rozruszanie szarych komórek, niektórzy, z braku czasu na co dzień, mogą to robić tylko w czasie wakacji. I do tego bardzo zachęcamy.