cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Prasa dla przedszkolaka

Według Głównego Urzędu Statystycznego ponad 1,5 miliona Polaków to przedszkolaki, czyli dzieci w wieku 3-6 lat, uczęszczające do jednej z ponad 22,5 tys. placówek wychowania przedszkolnego. Ta pokaźna grupa małych obywateli ma swoje święto – 20 września obchodzimy Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka. Przedszkolaki mają oczywiście również swoje czasopisma, które zarówno bawią, jak i uczą.

Fot. Getty Images

Według ekspertów wiek, w którym najlepiej zacząć naukę czytania przypada między 5 a 7 rokiem życia dziecka. Zależność pomiędzy czytaniem a rozwojem intelektualnym jest oczywista, badało ją wiele zespołów naukowców – ostatnio m.in. specjaliści z amerykańskiego Ohio State University. Wyniki swoich prac opublikowali na łamach specjalistycznego periodyku „Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics”.

Obliczyli m.in., że dzieci, którym nie czytano do piątego roku życia, słyszą 4662 słowa, natomiast te, którym czytano 1-2 razy w tygodniu – 63 570 słów. Różnica rośnie w miarę wzrostu częstotliwości czytania dzieciom. Te, którym czytano 3-5 razy w tygodniu słyszą 169 520 słów, a te, którym codziennie – 296 660 słów. Dzieci, którym czytano 5 książeczek dziennie, w wieku pięciu lat mają za sobą kontakt z zasobem słów większym o 1,4 mln w porównaniu z dziećmi, którym nie czytano. To kolosalna różnica, która daje ogromną przewagę w dalszej edukacji. Przedszkolaki, które mają stały kontakt ze słowem pisanym, czy to w formie książeczek, czy czasopism, zdecydowanie szybciej ucząc się czytać samodzielnie. A gdy pójdą do szkoły, osiągają lepsze wyniki w nauce.

Rodzice wybierają

Rodzice są coraz bardziej świadomi, jeśli chodzi o edukację przedszkolną i wczesnoszkolną. Wspierają ich wydawcy książeczek i czasopism – na rynku pojawia się coraz więcej tytułów przygotowanych specjalnie dla przedszkolaków. Czy są one chętnie wybierane przez rodziców? Na co zwracają uwagę, dokonując wyboru pisma dla dziecka?

– Publikacje wspomagające rozwój dziecka w wieku przedszkolnym są coraz bardziej pożądane przez świadomych swojej roli rodziców i opiekunów, jako że dobrze dobrane wspierają ich merytorycznie w tak niełatwej materii, jaką jest edukacja najmłodszych. Media Service Zawada jako doświadczony wydawca publikacji dla dzieci z pełną świadomością odpowiada na tę potrzebę, konsekwentnie artykułowaną przez rodziców na badaniach jakościowo-ilościowych, tworząc nowe linie publikacji dedykowanych właśnie edukacji przedszkolaków. Przykładami może być linia książek konsultowanych z wybitnym ekspertem metodycznym „Uczę się z Peppą” oraz seria „Uczę się, poznaję, potrafię” wzbogacona postaciami z popularnej bajki „Psi Patrol” – seria książek oraz bogato ilustrowanych elementów edukacyjnych zamkniętych w kartonowych, poręcznych pudłach z rączką – mówi Kinga Zarzycka, dyrektor marketingu w wydawnictwie Media Service Zawada.

– Poza atrakcyjnością wizualną oraz ceną czasopisma, opiekunowie dużo uwagi poświęcają docelowej grupie wiekowej. Staramy się dywersyfikować nasze magazyny i książki, zawężając grupy wiekowe odbiorców. Nasza oferta „Ucz się i Baw” z SuperThingsami podzielona jest na dwa tytuły dla kolejno 3-5 latków oraz 6-7 latków. Zwracamy uwagę również na treści prezentowane w naszych miesięcznikach, których główną grupą docelową są dzieci w wieku od 6 do 8 lat. Dzięki tym zabiegom rodzice mają pewność, że proponowanych materiał edukacyjny odpowiada poziomom rozwoju ich pociech – zauważa Joanna Salak, dyrektor wydawnicza w Wydawnictwie Ediba.

– Coraz więcej rodziców dostrzega potencjał magazynów jako narzędzia edukacyjnego, które poprzez rozrywkę i zabawę pozwala dowiedzieć się nowych rzeczy. Dokonując wyboru, oczywiście rodzic kieruje się sympatią dziecka do bohatera danego czasopisma, ale zwraca też uwagę na to, jakiej jakości rozrywkę proponuje dany tytuł. Nie bez znaczenia są również jakość dodawanych do naszych magazynów prezentów. Dbamy o to, by dostarczać najmłodszym dobrze wykonane, a przede wszystkim bezpieczne dodatki, które dostarczą im zabawy na długie godziny – wyjaśnia Agnieszka Nyc, specjalistka ds. marketingu w wydawnictwie Egmont. – Czasopisma są postrzegane przez rodziców nie tylko jako zapewnienie dziecku rozrywki w towarzystwie ulubionych bohaterów, znanych z bajek czy zabawek. W każdym wydawanym przez nas magazynie dziecko znajdzie zadania, łamigłówki, kolorowanki czytankę czy komiks – dzięki tym elementom pismo niesie wartości edukacyjne – dziecko może ćwiczyć samodzielne czytanie, doskonalić umiejętności matematyczne czy trenować małą motorykę – dodaje.

Aleksandra Chmielewska z redakcji magazynu dla dzieci „Świerszczyk” (Wydawnictwo Nowa Era) również uważa, że dzisiejsi rodzice poświęcają dużo uwagi rozwojowi różnych umiejętności i zdolności dziecka. – Troszczą się czy rozwój ten przebiega prawidłowo, czy dziecko nie odstaje od grupy rówieśniczej. Dlatego szczególnie chętnie wybierają te zabawki, książki czy magazyny, które w nazwie zawierają słowa kojarzące się edukacją i nauką. Warto jednak sprawdzać, czy w istocie w jakikolwiek sposób kształcą dziecko. Czasem nazwa bywa jedynie chwytem marketingowym! Część rodziców decyduje się także na kupno tytułów nawiązujących do popularnych zabawek czy bohaterów filmów i seriali animowanych. W ich przypadku również zachęcamy do sprawdzenia, czy poza znanymi postaciami – i drobnymi zabawkami dołączanymi do magazynu – tytuł oferuje dziecku wartościowy przekaz i treści dopasowane do jego wieku. Wreszcie, przy wyborze czasopisma lub książki trzeba najzwyczajniej w świecie zwrócić uwagę czy będzie nimi zainteresowany ich przyszły czytelnik, czyli dziecko. Nawet najpożyteczniejsza, o największych walorach edukacyjnych lektura trafi do kąta lub na półkę, jeśli nie spodoba się maluchowi! – radzi Aleksandra Chmielewska.

Nauka przez zabawę

Umiejętne łączenie zabawy z edukacją – to podstawowa zasada dobrego czasopisma dla dzieci, takiego, która zyska nie tylko akceptację małych czytelników, ale i ich rodziców. Wydawcy doskonale o tym wiedzą.

– W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym każda aktywność edukacyjna powinna przyjmować formę zabawy. Zgodnie z tą zasadą nasza najnowsza linia publikacji „Uczę się z Peppą” wzbogaca treści edukacyjne popularnymi wśród dzieci postaciami Świnki Peppy, jej przyjaciół i rodziny. Dzięki wsparciu znanych i lubianych bohaterów nauka staje się przyjemną zabawą, a co najważniejsze efektywną – wyjaśnia Kinga Zarzycka z wydawnictwa Media Service Zawada.

– Przedszkole i początkowe klasy szkoły podstawowej to etapy życia, które są niezwykle ważne dla kształtowania się charakteru. To wtedy uczymy się radzić sobie z emocjami, budować relacje z innymi, działać w społeczeństwie. Przyswajamy wartości, które będą dla nas ważne przez całe życie i budujemy nawyki na przyszłość. Dlatego tworząc czasopisma dla dzieci, warto zwracać uwagę, by zawarte w nich treści wspierały te procesy i zawierały walor edukacyjny. Przy czym nie wolno zapominać, że najlepszą nauką jest zabawa! Zwłaszcza ta kreatywna, zachęcająca do myślenia i odkrywania świata otaczającego dziecko. Lektura czasopisma (samodzielna czy z opiekunem) ma być dla dziecka relaksem, czasem odpoczynku, a nie kolejną powtórką wiadomości poznawanych w przedszkolu i szkole. Nasz przepis na wartościową prasę dziecięcą to zatem duża porcja treści edukacyjnych podanych w formie wciągającej i przyjemnej zabawy! – przekonuje Aleksandra Chmielewska z redakcji magazynu dla dzieci „Świerszczyk”.

 – Główną formą aktywności przedszkolaka jest zabawa, przez zabawę odbywa się proces edukacyjny – oba aspekty są ważne i nierozerwalnie ze sobą związane. Ta idea przyświeca nam w procesie tworzenia pism dla dzieci. Treści tworzone są w taki sposób, aby pismo inspirowało dzieci do zabawy, rozwijało kreatywność, zdolności manualne i wspierało umiejętności niezbędne na etapie edukacji przedszkolnej. Dbamy też o rozwój emocjonalny i społeczny najmłodszych – czytanki, opowiadania i komiksy, które pojawiają się na łamach naszych magazynów, są odpowiednie dla dzieci w wieku przedszkolnym i angażujące nie tylko pod względem fabuły, ale też poruszanej tematyki. Jako wydawcy magazynów licencyjnych, w których pojawiają się ulubieni bohaterowie najmłodszych, możemy z powodzeniem łączyć aspekt rozrywkowy z edukacyjnym. Towarzystwo postaci znanych z ulubionych bajek czy gier to doskonały motywator do nauki! Magazyny „Psi Patrol”, „Świnka Peppa” czy „Mini Mini+” to doskonałe przykłady na to, że można połączyć zabawę z nauką w sposób atrakcyjny dla dziecka – mówi Agnieszka Nyc z wydawnictwa Egmont.

– W naszej pracy redakcyjnej skupiamy się głównie na przyciągnięciu zainteresowania najmłodszych czytelników do prezentowanych przez nas tematów. Jest to wieloetapowy proces angażujący zarówno twórców treści, pedagogów, jak i grafików, którzy wspólnie opracowują formaty atrakcyjne dla oka małego dziecka. Ogromne znaczenie ma tu dynamiczność szaty graficznej, liczne ilustracje i zdjęcia, jakie można znaleźć w naszych magazynach „SuperThings” i „MojiPops”. Kolejnym ważnym elementem jest włączenie w treść magazynu ulubionych komiksowych bohaterów, którzy towarzyszą dziecku na wszystkich stronach czasopisma. Prezentują ciekawe fakty lub sugerują podpowiedzi quizów. Otrzymujemy w ten sposób wszechstronne publikacje, które spełniają obie potrzeby (rozrywki i rozwoju) i kreatywnie łączą beztroską zabawę z edukacją – zauważa Joanna Salak, dyrektor wydawnicza w Wydawnictwie Ediba.

Wsparcie dla nauczyciela

Czy prasa może pomóc nie tylko rodzicom, ale również nauczycielom i wychowawcom? Na jakie tytuły powinni zwrócić uwagę?

– Nauczyciele przedszkolni chętnie wspierają się produktami opartymi na popularnych licencjach. Aktywizacja i utrzymanie uwagi dzieci w tak młodym wieku to ogromne wyzwanie, w którym może pomóc wplecenie w treści edukacyjne ulubionych postaci filmu i telewizji. Treści te jednak często wymagają specjalnego dostosowania do pracy w większych grupach, a nauczyciele decydują się na tworzenie autorskich kart pracy, dekoracji czy prezentacji. W adaptacji treści z pewnością pomoże nasz magazyn „Nauczycielka Przedszkola”, który prócz gotowych ćwiczeń prezentuje też scenariusze zajęć, czy przykładowych pytań do dzieci. W ramach gotowych materiałów nauczyciele samodzielnie mogą wspierać się ulubionymi przez ich podopiecznych bohaterami mediów masowych – odpowiada Joanna Salak, dyrektor wydawnicza w Wydawnictwie Ediba.

 – Nauczyciele i wychowawcy mogą znaleźć wiele inspiracji na łamach naszych pism. Treści activity (czyli łamigłówki, zadania, kolorowanki, wyszukiwanki, DIY itp.) mogą z powodzeniem wykorzystywać podczas zajęć edukacyjnych i rozwojowych. W naszej ofercie mogą też znaleźć czasopisma, których tematykę można wykorzystać jako inspirację do rozmów o ważnych tematach. Z magazynem „Strażak Sam” można przeprowadzić zajęcia o bezpieczeństwie, magazyny „Pets” i „Kraina zwierząt” to doskonałe wprowadzenie do tematyki opieki nad zwierzętami, a z czasopismami „Kubuś i Przyjaciele” czy „Psi Patrol” można porozmawiać o wartości przyjaźni w naszym życiu – zapewnia Agnieszka Nyc z wydawnictwa Egmont.

 – Prasa dziecięca, a przede wszystkim tytuły dostosowane do programu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, mogą okazać się cennym wsparciem w pracy dydaktycznej i wychowawczej. W miesięczniku „Świerszczyk”, wydawanym przez Nową Erę od 2005 roku, staramy się za pomocą twórczości cenionych autorów i ilustratorów dziecięcych zaszczepiać w najmłodszych miłość do języka polskiego oraz rozwijać ich zmysł estetyczny. Wiersze i krótkie opowiadania publikowane w „Świerszczyku” są doskonałym treningiem czytania ze zrozumieniem. Poruszane w nich tematy mogą być natomiast wstępem do rozmowy z dziećmi o ważnych sprawach, m.in. emocjach, rodzinie, przyjaźni, obowiązkach domowych i szkolnych, uroczystościach i świętach – mówi Aleksandra Chmielewska, z redakcji magazynu dla dzieci „Świerszczyk”. – Z kolei różnego rodzaju łamigłówki, które można znaleźć nie tylko w „Świerszczyku”, ale również w magazynach „Świerszczyk Krzyżówki i łamigłówki”, „Świerszczyk Labirynty” oraz „Świerszczyk Znajdź różnice” pomagają ćwiczyć pamięć, spostrzegawczość, uwagę oraz logiczne myślenie. Na stronie internetowej www.swierszczyk.pl zamieszczamy również bezpłatne scenariusze lekcji nawiązujące do tematyki każdego numeru. Nauczyciele mogą wykorzystać je do prowadzenia różnego rodzaju zajęć – w klasie, świetlicy, bibliotece. Serdecznie zachęcamy do ich wypróbowania! – dodaje.

KINGA SZYMKIEWICZ

DARIUSZ MATEREK