cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Czytelnicy chcą płacić za wartościowe informacje

Na świecie rośnie liczba osób, które płacą za dostęp do informacji – zarówno drukowanych, jak i cyfrowych – wynika z najnowszego raportu World Press Trends, przygotowanego przez Stowarzyszenie Wydawców Gazet i Producentów Treści WAN-IFRA.

Fot. Getty Images

Jakość ma znaczenie 

Według „World Press Trends 2019”, liczba odbiorców wiadomości wzrosła o 0,5 proc. w stosunku do poprzedniego badania. Oznacza to, że codziennie na świecie ok. 640 milionów ludzi płaci za różne formy dostępu do informacji, generowanych przez wydawców prasowych. Jak podkreślają autorzy raportu, mimo notowanego przez wydawców spadku przychodów, poziom zainteresowania informacjami wykazuje od dłuższego czasu tendencję wzrostową. Jest tylko jeden warunek – użytkownicy chcą płacić i szukają informacji wartościowych, unikalnych, o dużym poziomie wiarygodności.  Czytelnicy coraz wyraźniej zdają sobie sprawę z tego, że chociaż w cyfrowym świecie można odnaleźć mnóstwo informacji, to tych niezależnych, opartych na faktach, takich, którym można zaufać, jest stosunkowo niewiele. Dziennikarstwo wysokiej jakości zaczyna zyskiwać na znaczeniu. „W​iadomości to jedna z niewielu transakcji, których prawdziwą walutą jest wiarygodność. Innowacyjni dostawcy wiadomości, którzy służą swoim klientom trafnymi, aktualnymi i zaufanymi informacjami, w odpowiednich dla nich formatach, będą się rozwijać i zyskiwać na znaczeniu” – pisze dr François Nel, jeden z ekspertów przygotowujących analizę „World Press Trends 2019”.

 

– W dzisiejszym zalewie informacji wątpliwej jakości konsumenci coraz częściej szukają treści godnych zaufania. Wydawcy mają tego świadomość i dlatego starają się angażować w aktywne budowanie relacji z wymagającymi czytelnikami. Najnowsze dane pokazują wiele wyzwań, przed którymi stają wydawcy, ale także ich znaczenie. Wolna i niezależna prasa ma coraz większy wpływ na rozwiązywanie wielu kluczowych problemów społecznych, z którymi boryka się współczesny świat – stwierdził Vincent Peyrègne, dyrektor generalny WAN-IFRA.

 

Przychody z wydań drukowanych

Autorzy raportu zwracają również uwagę na fakt, że mimo dużego nacisku wydawców na transformację cyfrową nadal 86% przychodów zapewniają im wydania drukowane. Wydaje się, że ta tradycyjna forma przekazu informacji ma się całkiem nieźle – globalnie liczony nakład prasy na świecie spadł tylko o ok. 1%. Oczywiście, obraz ten jest różny w poszczególnych państwach i dla poszczególnych tytułów. Przychody z reklamy cyfrowej, jakie osiągają wydawcy, rosną (o ok. 5%), ale głównym źródłem ruchu dla portali medialnych i wydań cyfrowych jest niezmiennie Google. A relacje wydawców z tym gigantem bywają trudne.

Stowarzyszenie Wydawców Gazet i Producentów Treści WAN-IFRA zrzesza około 3 000 wydawców i firm technologicznych z ponad 120 krajów. Przygotowywany co roku raport „World Press Trends” wykorzystuje dane z ok. 50 krajów, zlokalizowanych na wszystkich kontynentach, stanowiących ok. 90 proc. globalnego rynku prasowego. Jest najbardziej wiarygodną analizą kondycji prasy na świecie. Za jej przygotowanie odpowiada zespół niezależnych ekspertów. „World Press Trends” jest przygotowywany przez WAN-IFRA od 1989 r.

Największa sprzedaż w Japonii

WAN-IFRA opublikowała również listę najlepiej sprzedających się gazet na świecie. Na pierwszym miejscu znalazła się legendarna japońska gazeta „Yomiuri Shimbun”, wydawana m. in. w Tokio, Osace, Fukuoce i kilku innych miastach Japonii. Założona w 1874 roku „Yomiuri Shimbun”, jest uznawana za gazetę o największym nakładzie na świecie i wpisana do Księgi Rekordów Guinessa. Ma nakład wynoszący ponad 13 mln egzemplarzy. Ukazuje się codziennie w dwóch wydaniach – dziennym i wieczornym.

(na podstawie m.in. blog.wan-ifra.org)