cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Burda stawia na multimedialność

Rozmowa z Maciejem Klepackim, Chief Executive Officer w Burda International Poland.

Maciej Klepacki Fot. Burda Media Polska

Przejęcie przez Burda Media Polska wydawnictwa Edipresse Polska to jedna z największych transakcji na polskim rynku medialnym w ostatnich latach. Czy może Pan powiedzieć, jakie są kluczowe elementy dalszej strategii rozwoju Burda Media Polska po zakończeniu tego procesu?

– Dzięki tej transakcji i połączeniu Edipresse Polska z Burda Media Polska powstała nowa organizacja, która już dziś ma największe portfolio mediów skierowanych do kobiet, a w perspektywie najbliższych 3 lat poprzez rozwój w kluczowych kategoriach tematycznych jak: beauty, fashion, celebrity & lifestyle, kulinaria chce być największą firmą mediową w segmencie lifestyle w Polsce.

W skład połączonego portfolio, oprócz tytułów prasowych, wchodzi 15 portali internetowych, których łączny zasięg zapewnia Burda Media Polska obecność w gronie największych podmiotów internetowych w Polsce. Ponadto Burda Media Polska posiada większościowe udziały w platformie e-commerce, która prowadzi sklep internetowy Cocolita.pl. To doskonała baza do dalszego rozwoju biznesu w Polsce.

W portfolio tytułów Burda Media Polska znajduje się większość ukazujących się na naszym rynku magazynów luksusowych. Jakie perspektywy rozwoju widzą Państwo dla tego segmentu czasopism?

– To prawda jesteśmy istotnym graczem w segmencie magazynów luksusowych w Polsce. Takie marki i tytuły jak „ELLE”, „Glamour” czy też „VIVA!” są obecne na polskim rynku od kilkunastu lat, a my jako wydawca transformujemy i rozwijamy się zgodnie z oczekiwaniami naszych odbiorców. Każda z tych marek jest dziś w pełni multimedialna i z powodzeniem prowadzi swoją aktywność w przestrzeni cyfrowej, a zasięgi portali liczone są w milionach użytkowników miesięcznie (Elle.pl – 2,5 mln użytkowników, Glamour.pl – 1,74 mln użytkowników, Viva.pl – 3,48 mln użytkowników; źródło: Megapanel/PBI, real users VIII 2022).

Należy więc podkreślić, że w segmencie luksusowym z sukcesem przeszliśmy proces transformacji cyfrowej i zarówno naszym odbiorcom, jak i partnerom reklamowym oferujemy w pełni multimedialną propozycję redakcyjną i ofertę reklamową.

Burda kojarzy się wielu czytelniczkom z ikonicznym, pierwszym w Polsce profesjonalnym magazynem modowym. Dziś co miesiąc ukazuję się „Burda Style”, który wzbogacają dodatki specjalne – np. „Burda Akcesoria”, „Burda. Moda dla dzieci”. Jak w perspektywie czasu zmieniały się oczekiwania czytelniczek tego tytułu? Czego szukały kiedyś, co interesuje je obecnie?

– Wszystkie te miesięczniki z powodzeniem działają na wielu rynkach, na których obecna jest Burda. Podobnie jak moda tak i na nasze profesjonalne magazyny modowe ewoluują wraz z trendami i oczekiwaniami kobiet, zwłaszcza młodszego segmentu wiekowego. Od lat obserwujemy, podpowiadamy i często inspirujemy nasze czytelniczki w obszarze modowym, oczywiście inaczej niż to było te kilkanaście lat temu, gdy dostęp do tego typu treści był po prostu ograniczony.

Dla nas naturalnym krokiem w tym segmencie jest przestrzeń digital, gdzie prowadzimy marketplace Modago.pl z agregatorem produktów fashion, który łączy użytkowników naszych portali ze sklepami internetowymi umożliwiając oprócz porównania produktów, także ich późniejszy zakup.

Burda Media Polska działa na naszym rynku już od 25 lat. Państwa wydawnictwo współtworzyło więc w zasadzie współczesny polski rynek prasowy. Jak ocenia Pan jego obecną kondycję, jakie widzi dla niego perspektywy i zagrożenia? 

– Ten rok jest szczególny, bo świętujemy dokładnie 30 rocznicę działalności Burdy w Polsce. I jest to dla mnie ogromne wyróżnienie i przywilej stać na czele firmy z taką historią zarówno międzynarodową jak tą w Polsce.

Jednocześnie doskonale widzimy, z czym mierzy się rynek mediowy w Polsce, zwłaszcza segment prasowy, który najpierw mocno ucierpiał na spadku przychodów reklamowych na skutek pandemii COVID-19 i spowolnienia gospodarczego, a teraz jest wyraźnie dotknięty drastycznie wzrastającymi kosztami produkcji, w tym papieru i oczywiście energii.

W tym i kolejnych latach przyjdzie nam się mierzyć z inflacją, której nie pamiętamy od wielu lat i to oprócz recesji w gospodarce na pewno przyniesie wyraźne spowolnienie na rynku reklamowym. Niemniej w średnio i długoterminowej perspektywie jestem optymistą. Przetrwają firmy mediowe najlepiej dopasowane do obecnych realiów rynkowych i posiadające jakościowe produkty w portfolio, które odpowiadają na realne potrzeby swoich użytkowników i które jednocześnie potrafią łączyć marki swoich klientów z użytkownikami i odbiorcami swoich jakościowych treści.

Burda Media Polska w te niespokojne czasy wchodzi już jako organizacja połączona z Edipresse, posiadająca pozycję lidera w kluczowych kategoriach tematycznych dla kobiet np. segment luxury, beauty, fashion czy kulinaria i co dla mnie najważniejsze posiadająca odpowiednią skalę prowadzonego biznesu w Polsce.

KINGA SZYMKIEWICZ
DARIUSZ MATEREK