Prasa branżowa od lat jest uważana za ważny element ekosystemu informacyjnego dla wielu sektorów gospodarki. To fachowe czasopisma, będące ważnym źródłem wiedzy dla profesjonalistów, przedsiębiorców oraz osób związanych z daną branżą. Pomagają śledzić trendy, zmiany przepisów, innowacje oraz osiągnięcia konkurencji. Aby pogłębić wiedzę o funkcji prasy branżowej i sposobie jej czytania Polskie Badania Czytelnictwa przebadały 2051 respondentów z 5 różnych branż, uzyskując najświeższe informacje na temat zwyczajów czytelniczych tego segmentu prasy w Polsce.
Początki prasy branżowej sięgają XVIII i XIX wieku, kiedy to zaczęły ukazywać się pierwsze czasopisma i gazetki skierowane do określonych grup zawodowych lub branż. W Wielkiej Brytanii „The Farmer’s Magazine” od 1800 roku dostarczał rolnikom informacji o nowinkach technologicznych, metodach uprawy, hodowli zwierząt i agronomii. Pismo ukazywało się przez ponad 200 lat, przyczyniając się w znaczący sposób do rozwoju wiedzy rolniczej. W XIX wieku zaczęły się ukazywać również specjalistyczne czasopisma dla inżynierów, architektów, medyków. Wiele z tych tytułów istnieje do dziś, ciesząc się wysoką renomą.
Druk dominuje
Historia polskiej prasy specjalistycznej również sięga XIX wieku, kiedy to zaczęły ukazywać się pierwsze czasopisma skierowane do określonych grup zawodowych i branżowych. W 1850 roku ukazało się „Przegląd Gospodarczy” – jedno z pierwszych czasopism poświęconych sprawom rolnictwa, handlu i przemysłu. W 1866 r. do czytelników trafił natomiast pierwszy numer „Przeglądu Technicznego” – pisma koncentrującego się na nowych technologiach i innowacjach w przemyśle.
Dzisiejsza prasa branżowa to wiele bardzo specjalistycznych i mocno sprofilowanych tytułów. Dostarczają aktualnych informacji, analiz, artykułów branżowych, wywiadów oraz nowości technologicznych. A kim są jej czytelniczki i czytelnicy?
Z badania PBC przeprowadzonego w maju i czerwcu br. wynika, że 70% czytelników prasy branżowej to mężczyźni. Aż 74% z nich uważa, że czasopisma branżowe to ważne lub wręcz kluczowe źródło informacji.
Specyfiką tego rodzaju prasy jest również zdecydowana dominacja wydań drukowanych – to właśnie z nich korzysta 93 procent czytelniczek i czytelników. Pisma „żyją” przez dłuższy czas – przeczytanie jednego wydania zajmuje badanym najczęściej od jednej do trzech godzin, ale ponad 80 procent z nich wraca do przeczytanego pisma dwa lub więcej razy.
Czytelnicy prasy branżowej są również bardzo lojalni – ponad 90 proc. z nich czyta dany tytuł fachowy dłużej niż 3 lata, a 91 proc. czyta co najmniej co drugie wydanie czasopisma, przy czym większość czyta regularnie każde wydanie. 70 proc. czytelników dzieli się czasopismem z innymi osobami.
Skuteczni w reklamie
Zainteresowanie prasą branżową wykazują nie tylko profesjonaliści poszukujący aktualnej wiedzy, ale także reklamodawcy, dla których jest to bardzo dobrze ukierunkowany kanał komunikacji z potencjalnymi klientami.
Tytuły branżowe zapewniają niemal 100% pewność dotarcia do pełnego grona profesjonalistów w danej branży, co jest unikatową cechą charakterystyczną tylko dla tej kategorii mediów. Jest to atrakcyjny kanał marketingowy szczególnie dla przedsiębiorstw oferujących usługi i produkty B2B. Osoby czytające prasę branżową to nie tylko osoby wykonujące konkretny zawód, to także osoby żywo zainteresowane rozwojem kompetencji i wiedzy.
Czytanie pism branżowych pozwala być na bieżąco z zagadnieniami fachowymi, wiedza pozyskana z tych pism składnia do dalszych poszukiwań informacji, a także do omawiania ich ze znajomymi. Aż 93% czytelników ocenia, że pisma branżowe są wysokiej jakości.
Ponad 40% z czytelników podejmuje dalsze działania po przeczytaniu reklam – czytelnicy szukają dodatkowych informacji w internecie, odwiedzają sklepy stacjonarne lub internetowe, chcą wypróbować produkt czy usługę oraz rozważają ich zakup.
– Po prasę branżową sięgają z reguły osoby zainteresowane daną tematyką, więc reklama tam zamieszczana jest dobrze stargetowana. Istnieje silny związek contentu pisma branżowego z reklamowanym produktem, zwłaszcza jeśli wydawnictwo umieszcza reklamę w zbliżonych działach tematycznych, ponadto w prasie rolniczej treści powiązane są z kalendarzem prac w rolnictwie, a więc także z sezonowością stosowania wybranych produktów. Media branżowe, zwłaszcza drukowane, mają stałych, świadomie sięgających po nie odbiorców, więc zaufanie do treści artykułów może przełożyć się na pozytywny stosunek do reklam – zauważa Aleksandra Pilarczyk, Redaktor Naczelna „Wieści Rolniczych” (Południowa Oficyna Wydawnicza Sp. z o.o.).
– Prasa branżowa a szczególnie prasa handlowa – jak wydawany przez nas miesięcznik „Hurt & Detal” – jest bardzo ważna i pomocna dla osób prowadzących działalność handlową w sklepach spożywczych na terenie całego kraju. Publikowane na łamach miesięcznika „Hurt & Detal” reklamy zapewniają bezpośredni dostęp do informacji o nowych produktach FMCG, które są lub będą poszukiwane przez konsumentów na półkach sklepowych. Prasa handlowa to w pewnym sensie dodatkowy i bardzo efektywny Przedstawiciel Handlowy producenta, który jednocześnie dociera z przekazem do wielu tysięcy sklepów zlokalizowanych w całym kraju i co najważniejsze – do osób decyzyjnych o zaopatrzeniu sklepu – twierdzi Tomasz Pańczyk, Redaktor Naczelny miesięcznika „Ogólnopolskie Pismo Rynku FMCG Hurt & Detal”, Prezes Zarządu Fischer Trading Group Sp. z o.o., wydawcy tytułu.
Treści pełne wiedzy
– Prasa branżowa jest cennym i potrzebnym źródłem informacji. Wyniki badania czytelnictwa przeprowadzone przez PBC dowodzą, że w segmencie prasy branżowej tytuły prasowe są wciąż cenionym źródłem rzetelnej, fachowej i użytecznej dla odbiorcy informacji. Czytelnicy doceniają wydania drukowane, więcej czasu poświęcają na skonsumowanie treści i często wracają do wydań drukowanych. Po pisma branżowe sięgają osoby podejmujące decyzje, nie tylko czterdziesto-, czy pięćdziesięciolatkowie, ale także trzydziesto- i dwudziestolatkowie. Na lekturę czytelnicy poświęcają coraz więcej czasu, co jest szczególnie budujące. Podobnie jak fakt, że dziś z kompetencji prasy branżowej korzystają nie tylko w wersjach drukowanych, ale także na portalach czy mediach społecznościowych, gdzie oferta naszych tytułów rolniczych jest coraz bogatsza, a najcenniejsze treści są dostępne dla prenumeratorów oraz subskrybentów – mówi Karol Bujoczek, Dyrektor Wydawniczy – Przewodniczący Rady Redaktorów AgroHorti Media Sp. z o.o., wydawcy takich tytułów jak m.in.: „Top Agrar Polska”, „Tygodnik Poradnik Rolniczy”, „Wiadomości Rolnicze Polska”, „Profi – Profesjonalna Technika Rolnicza”, „Elita – Dobry Hodowca”, „Pieczarki – Biuletyn Producenta Pieczarek”, „Miesięcznik Praktycznego Sadownictwa Sad”, „Warzywa”. – Szczególnie cieszymy się z naszych wieloletnich prenumeratorów, w domach których korzystanie z prasy przechodzi na młodsze pokolenia, także w nowoczesnych formatach cyfrowych. Rzetelne i profesjonalne czasopisma dla profesjonalistów branżowych są i będą kluczowym źródłem informacji i porad, także w przyszłości. Nasze wydawnictwo stawia na rozwój multimedialnej platformy informacyjno-doradczej we wszystkich sektorach rolnictwa, bo takie jest zapotrzebowanie czytelników oraz partnerów biznesowych – dodaje Karol Bujoczek.
Dziś na polskim rynku ukazuje się kilkadziesiąt tytułów prasy branżowej – głównie miesięczników, dwumiesięczników i kwartalników. Ich zakres tematyczny obejmuje praktycznie wszystkie dziedziny gospodarki – mamy więc eksperckie tytuły poświęcone np. kolejnictwu, stomatologii, bibliotekarstwie, drogownictwu, gospodarce odpadami, wychowaniu przedszkolnemu, kosmetologii, logistyce, administracji nieruchomościami, cukiernictwu. Są bezcennym i często wręcz niezbędnym źródłem wiedzy dla tysięcy fachowców.
KINGA SZYMKIEWICZ
DARIUSZ MATEREK
Wykorzystano materiały z badania PBC, realizowanego w okresie maj-czerwiec 2024 r. metodą kwestionariusza online. Przeprowadzono je wśród czytelników czasopism branżowych. Badania uzupełniono o dane z Audytu PBC dotyczących form rozpowszechniania tytułów branżowych.