cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów
Najwyzsza Jakosc Obslugi Klienta

Szanuj klienta swego

Kolporter nieustannie zabiega, aby jakość obsługi klientów w salonikach prasowych była coraz wyższa. I są to starania skuteczne. Dowodem wyróżnienie, jakie sieć saloników prasowych Kolportera otrzymała w czerwcu br. w konkursie Retail Awards 2010. Saloniki nagrodzono w kategorii Najwyższa Jakość Obsługi Klienta.
 

Najwyzsza Jakosc Obslugi Klienta
Kolporter stara się, aby zadowolonych klientów saloników prasowych było jak najwięcej (Fot. Rafał Sabat)

Konkurs, organizowany przez Seminars Conferences Consulting, promuje najefektywniejsze działania w zakresie rozwoju i zarządzania, marketingu i sprzedaży, obsługi klienta, współpracy biznesowej, a także wspiera innowacje w funkcjonowaniu firmy lub sieci handlowej.
– To wyróżnienie cieszy nas tym bardziej, że od kwietnia 2010 roku prowadzimy w naszej sieci specjalny program „Złoty Klient”. Ma on na celu właśnie stałe doskonalenie poziomu obsługi klientów w salonikach prasowych. Nagroda Retail Awards to już kolejne potwierdzenie, że te działania przynoszą efekt. Wcześniej bardzo wysoko pracę naszych sprzedawców ocenili audytorzy firmy Inquiry, którzy w lutym tego roku prowadzili badania „tajemniczego klienta”. Stwierdzili, że mamy najlepiej przeszkolony personel – mówi Mateusz Wiśniewski, wiceprezes Kolportera S.A., odpowiadający w spółce za rozwój sieci własnej.
Bez klienta nie ma handlu
Klient niezadowolony z obsługi prawdopodobnie nie wróci do naszego sklepu, może też zrobić nam złą opinię u swoich znajomych – wie o tym każdy handlowiec, a przynajmniej powinien wiedzieć. Teoria teorią, ale życie pokazuje, że z obsługą w polskich sklepach bywa różnie, choć sytuacje znane z filmu „Miś”, gdzie klient był traktowany po chamsku i z wyższością, zdarzają się w polskim handlu coraz rzadziej. – Do właścicieli sklepów dotarło, że jeśli nie będą mieli klientów, zwyczajnie nie przetrwają – zauważa koordynator ds. szkoleń i audytu, Joanna Kumor z Kolportera. – A zadowolenie klienta to właśnie jeden z warunków utrzymania sklepu na rynku.
Kolporter stara się więc, by zadowolonych klientów saloników prasowych było jak najwięcej. Przeszkoleni zostali menadżerowie Kolportera i partnerzy prowadzący saloniki.
 
Lista standardów
Z myślą o tych drugich firma zewnętrzna opracowała listę standardów zachowań, które korzystnie wpływają na jakość obsługi, a które obejmują m.in. powitanie, badanie potrzeb klienta, polecanie konkretnych produktów, finalizację transakcji i pożegnanie. Innymi słowy, chodzi o to, aby sprzedawca witał i żegnał klienta z uśmiechem, potrafił mu doradzić w wyborze towaru, a także pamiętał o tym, o czym klient ma prawo zapomnieć lub czego może zwyczajnie nie wiedzieć: np. o uzupełnieniu punktów programu lojalnościowego PAYBACK czy próbkach produktowych wydawanych w ramach akcji samplingowych.
– Partnerzy prowadzący saloniki sami prosili nas, aby przygotować im program ze specjalnymi „przypominajkami” – mówi Joanna Kumor. – Teraz w czasie finalizacji transakcji na ekranie komputera wyświetlają się komunikaty przypominające sprzedawcy o promocjach czy punktach, które należy doładować klientowi na koncie PAYBACK. To także jest forma doskonalenia jakości obsługi – dodaje.
A program „Złoty Klient”, ponieważ się sprawdził jako narzędzie motywujące sprzedawców do coraz lepszych zachowań, będzie oczywiście kontynuowany przez Kolportera.
GK

Dodaj komentarz