Jeszcze wakacje, ale szkoła już blisko

Wakacje przekroczyły półmetek. Sporo dorosłych, a przede wszystkim młodzieży szkolnej nadal wypoczywa, ale uczniowie coraz częściej myślami są przy nowym roku szkolnym, który rozpocznie się w poniedziałek 2 września. Zresztą część uczniów i rodziców już w lipcu przeżywała emocje związane z rekrutacją do liceów i techników.

Na początek półmetkowe podsumowanie wakacji. Firma Mondial Assistance opublikowała wyniki badania dotyczącego planów wakacyjnych Polaków. Na tegoroczne wakacje wybrało się lub wybierze ponad 20 mln osób, czyli 65 proc. – to wzrost o 2 mln w porównaniu do 2018 roku. Ponad 9 mln osób (48 proc.) wyjedzie za granicę, a ponad 10 mln (52 proc.) zamierza zorganizować swój wypoczynek w kraju. Na letni wyjazd wakacyjny planów nie ma 28 proc. Polaków. Własnym samochodem do miejsca wypoczynku planuje dotrzeć 76 proc. osób (ponad 8 mln) wybierających się na wakacje w Polsce oraz 24 proc. (ponad 2,3 mln) wybierających się za granicę.

– Jak podaje 35 proc. badanych, głównym powodem rezygnacji z wakacyjnego wyjazdu są inne obowiązki. Na drugim miejscu respondenci podają brak pieniędzy na wyjazd 29 proc., na trzecim stan własnego zdrowia – wyniki badania komentuje Tomasz Frączek, prezes Mondial Assistance.

W tym roku największą popularnością cieszą się Chorwacja (16 proc., Grecja (16 proc.) oraz Hiszpania i należące do niej Wyspy Kanaryjskie (14 proc.). Na czwartym miejscu znalazła się Bułgaria (8 proc.). W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych krajów znalazła się coraz popularniejsza wśród Polaków Albania (3 proc.).

Polacy na wakacjach omijają leżaki. 41 proc. przede wszystkim zwiedza i poznaje nowe miejsca. Jeszcze aktywniej czas spędza blisko 21 proc. osób, które uprawiają jakąś dyscyplinę sportu – to z kolei wyniki badania Diners Club Polska. Stacjonarny wypoczynek wybiera 28,1 proc., a 2,5 proc. chce uczyć się i zdobywać nowe umiejętności. Natomiast 7,6 proc. ankietowanych jeszcze nie wie, jak spędzi czas na urlopie.

– Polacy preferują aktywne wakacje. Co roku najpopularniejszym sposobem spędzania urlopu jest zwiedzanie i poznawanie nowych miejsc. W 2018 r. tak planowało 41,5 proc. badanych. W porównaniu do zeszłego roku urósł odsetek osób, które wybierają sport z 16,4 do 20,7 proc. O 5,3 pkt. proc. więcej ankietowanych wybierze także stacjonarny wypoczynek – mówi Monika Masztakowska z Diners Club Polska.

Młodzież odpoczywa

Jeśli chodzi o wypoczynek młodzieży szkolnej, pierwszy miesiąc wakacji podsumowało Ministerstwo Edukacji Narodowej. Do końca lipca br. w bazie wypoczynku prowadzonej przez MEN organizatorzy zarejestrowali ponad 27 tys. zgłoszeń różnych form wypoczynku (obozy, kolonie, półkolonie). Na zorganizowane wakacje zarówno w kraju, jak i za granicą wyjedzie lub już wyjechało w sumie blisko 1,2 mln uczniów.

Ze zgłoszeń organizatorów wynika, że najwięcej dzieci przebywa w: Warszawie – 45 083, Krakowie – 19 265, Gdańsku – 16 207, Wrocławiu – 14 450, Zakopanem – 11 953, Jarosławcu – 11 583, Łebie – 11 043, Jastrzębiej Górze – 10 015, Władysławowie – 11 281, Szczecinie – 9 229 i Olsztynie – 8 820.

Polscy uczniowie odpoczywają także na obozach i koloniach w 51 krajach, głównie europejskich. Najwięcej wyjechało lub wyjedzie do: Bułgarii – 16 487, Włoch – 10 925 i Hiszpanii – 11 982, Grecji – 7 804, Chorwacji – 4 172 i  Wielkiej Brytanii – 2 839.

Jak podaje MEN, jednym z najważniejszych elementów letniego wypoczynku jest kwestia bezpieczeństwa. Kuratorzy oświaty razem ze służbami sanepidu i straży pożarnej przeprowadzili już łącznie 1760  kontroli wypoczynków. Z dotychczasowych kontroli wynika, że w większości przypadków organizatorzy przykładają dużą wagę do zapewnienia uczestnikom bezpieczeństwa. Podczas pobytu na wakacjach dzieci i młodzież korzystają z zajęć specjalistycznych, rekreacyjno-sportowych, poznają lokalną historię oraz tradycję regionu, w którym wypoczywają. Najczęściej pojawiające się uchybienia miały charakter formalny, np. braki w kartach kwalifikacyjnych uczestników wypoczynku, brak wpisów w dziennikach zajęć, nieaktualne opinie straży pożarnej. W wyniku kontroli zlokalizowano w całym kraju 28 wypoczynków zorganizowanych „na dziko”, czyli takich, w przypadku których organizatorzy nie zgłosili wyjazdu do bazy wypoczynku, a wyjazd dzieci był poza kontrolą służb. Kilka razy z powodu burz i nawałnic trzeba było ewakuować obozy, dzieciom zapewniono nocleg  w szkołach.

Podwójny rocznik w rekrutacji

Jednak nie dla wszystkich uczniów wakacje okazały beztroskim czasem. Konkretnie chodzi o tegorocznych absolwentów szkół podstawowych i gimnazjów, którzy składali podania o przyjęcie do szkół ponadpodstawowych, przede wszystkim liceów. Za sprawą reformy edukacji o miejsce w liceach i technikach ubiegają się dwa roczniki. Według szacunków Związku Nauczycielstwa Polskiego w tym roku liczba uczniów starających się o miejsce w szkole średniej wzrosła z 360 tys. do ok. 720 tys. Jak podała „Rzeczpospolita”, po pierwszym etapie rekrutacji tysiące uczniów w całej Polsce nie dostało się żadnej szkoły. Wiele placówek musiało szukać dodatkowych pomieszczeń na sale lekcyjne i wydłużyć czas nauki do godzin wieczornych. MEN z kolei uspokaja, że po rekrutacji zasadniczej do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych dostało się blisko 90 proc. uczniów. Szkoły rozpoczęły już rekrutację uzupełniającą. Na absolwentów w skali całego kraju nadal czeka 133 425 wolnych miejsc.

Przygotowania do nauki

Kiedy ten numer „Naszego Kolportera” dotrze do Czytelników, do końca wakacji pozostanie niespełna trzy tygodnie. Rok szkolny 2019/2020 rozpocznie się 2 września, ale już wcześniej uczniowie i rodzice ruszą na zakupy: po zeszyty, podręczniki, tornistry, piórniki, długopisy, markery i pomoce szkolne.

Przed nowym rokiem warto skorzystać też z publikacji edukacyjnych, które w swojej ofercie dystrybucyjnej posiada Kolporter. Są to np. cztery tytuły Grupy COGITO, skierowane do dzieci i młodzieży na różnych etapach edukacji: „Kumpel”, „Victor Junior”, „Victor” (dawniej „Victor Gimnazjalista”) i „Cogito”. Odbiorcy „Kumpla” to klasy 0-III szkoły podstawowej. „Victor Junior” przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VI, a „Victor” dla klas VII-VIII szkoły podstawowej. Najstarszych czytelników, czyli licealistów i uczniów techników, ma „Cogito”. Wszystkie prezentują treści zgodne z podstawą programową i zmieniającym się systemem edukacji.

W „Kumplu” uczymy przez zabawę i rozbudzamy ciekawość świata. Kładziemy nacisk na wielostronny i harmonijny rozwój dziecka. Zamieszczamy treści bezpieczne dla dzieci, dostosowane do ich możliwości percepcyjnych – mówi Alina Kuźmina, prezes zarządu Grupy Cogito. – W każdym numerze zamieszczamy ciekawostki o świecie, przyrodzie, niezwykłych miejscach i wydarzeniach. Są tu materiały do pracy z rodzicem lub samodzielnie (dostosowane do wieku dziecka). W roku szkolnym 2019/2020 w „Victorze Juniorze” skupiamy się na wzmacnianiu czytelników w zakresie kompetencji miękkich. Wyjaśniamy, dlaczego są one ważne (np. asertywność, współpraca w grupie) i jaki będą miały wpływ na przyszłe życie nastolatków. Podpowiadamy najciekawsze tematy na szkolne prezentacje i projekty.

„Victor” to czasopismo inspiracji i informacji dla rodziców i nastolatków w wieku 13−15 lat, którzy poszukują ciekawych tematów związanych ze szkołą, życiem i egzaminem.

– W związku ze zmianami w systemie edukacji prezentujemy treści dostosowane do wymagań podstawy programowej – kontynuuje Alina Kuźmina. – Specjalny test (z języka polskiego, matematyki lub języka obcego nowożytnego) przygotowywany jest zgodnie z wytycznymi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Materiały edukacyjne tworzone są przez specjalistów, osoby z wieloletnim doświadczeniem i przygotowane do opracowywania tego typu publikacji.

Z kolei dla wszystkich czytelników miesięcznika „Cogito” – od numeru wrześniowego dajemy szerokie wsparcie merytoryczne, psychologiczne, coachingowe, jak odnaleźć się w szkole, dobrze wybrać przedmioty na maturę, zaplanować przyszłość zawodową, a także studia. W nowym sezonie w „Cogito” czytelnicy otrzymają wysokiej jakości materiały do nauki języka polskiego i matematyki: omówienia lektur dla klas I według nowej podstawy programowej, wypracowania maturalne, arkusze egzaminacyjne z matematyki, zestawy pytań na maturę ustną z języka polskieg – dodaje Alina Kuźmina.

 

„Elementarz” i kalendarze

Kolporter w swojej ofercie ma nie tylko czasopisma edukacyjne. Wydawnictwo Pasja, jak co roku, wprowadza na rynek „Elementarz”, przeznaczony dla dzieci rozpoczynających naukę czytania i którym ta umiejętność sprawia wiele problemów. Wraz „Elementarzem” ukazuje się „Elementarz ćwiczenia” (część I i II), z zestawem atrakcyjnych ćwiczeń, krzyżówek, układanek sylabowych i literowych. Ofertę Pasji uzupełniają takie tytuły, jak „Uczymy się pisać i liczyć”, „Piszemy szlaczki, literki, cyferki” czy „Uczymy się pisać i liczyć”.

W publikacjach edukacyjnych adresowanych do dzieci i młodzieży specjalizuje się również wydawnictwo Impuls. Wiodącymi tytułami Impulsu są kwartalniki „Uczę Się Pisać” i „Poznaję Literki”. Starszym uczniom wydawnictwo proponuje różnego rodzaju samouczki do nauki języków obcych.

Stale w ofercie Kolportera są ponadto książeczki edukacyjne, dla dzieci wieku przedszkolnym, wydawnictwa Ferment. Rozwijają logiczne myślenie i sprawność manualną, wprowadzają początki nauki czytania, zapoznają z cyframi. W sierpniu dostępne będą książeczki z naklejkami: „Już piszę literki”, „Już rysuję szlaczki”, „Księga łamigłówek”, „Przedszkole trzylatka” i „Cyferkowe kolorowanki.

Nowością są natomiast kalendarze szkolne firmy Kalpol.Bis na rok szkolny 2019/2020 – książkowy i ścienny. Pierwszy, oprócz kalendarza uwzględniającego różne święta, zawiera cytaty, porady, przepisy kulinarne, horoskopy i wróżby. Drugi – polsko-angielski – to elegancki kalendarz do zwieszenia na ścianie.