Kolekcje, na które wszyscy czekają

Kolporter dystrybuuje nie tylko prasę, ale również produkty zaliczane do towarów okołoprasowych. To m.in. kolekcje saszetkowe i książkowe, adresowane głównie do dzieci, choć nie tylko. W punktach obsługiwanych przez Kolportera osiągają bardzo dobre wyniki sprzedażowe, a na ich kontynuacje czekają zarówno odbiorcy, jak i sprzedawcy.

Najnowszym przykładem rosnącej popularności serii kolekcjonerskich są produkty firmy Magic Box. To hiszpański wydawca, który w sierpniu 2018 roku zadebiutował na polskim rynku z kolekcją dla dzieci „SuperZings”, a właśnie ukazała się jej trzecia część. Seria pierwsza obejmowała 7 produktów: figurki oraz dodatkowe akcesoria do kolekcjonowania.

– Sprzedaż tej kolekcji trwała w okresie od drugiej połowy sierpnia 2018 do stycznia 2019 r. Seria wzbudziła duże zainteresowanie wśród klientów – mówi Anna Banasik z Pionu Sprzedaży Kolportera. – W lutym 2019 r. wydawca wszedł na rynek z drugą serią „SuperZings”, a miesiąc później z pierwszą serią „MojiPops”. Dla drugiej serii „SuperZings” przygotował znacznie większe nakłady, mając na uwadze, jak dużą popularność osiągnęła seria pierwsza oraz wprowadził dodatkowo puszkę z unikatowymi, dostępnymi tylko w tym produkcie, figurkami SuperZings. Seria II zanotowała znakomite wyniki – sprzedaż wzrosła o 119% w stosunku do poprzedniego wydania – podkreśla Anna Banasik.

Wspomniana kolekcja dla dziewczynek „MojiPops” osiągnęła podobne wyniki jak pierwsze wydanie „Superzings”. Na kolekcję składają się figurki (one pack), story box (figurka + scenka do zabawy) oraz szereg blistrów (zestawów tematycznych: Pets, Movie, Party…).  Łącznie dostępnych było 9 różnych produktów. Na początku września br. ukazała się druga seria „MojiPops”.

Sprzedawcy zadowoleni

Pytamy sprzedawców o zainteresowanie seriami Magic Box. – Znakomicie sprzedały się u mnie dwie pierwsze części kolekcji „SuperZings” – przyznaje Sabina Serafin, kontrahentka Kolportera prowadząca sklep w Katowicach. – To jeden z najbardziej chodliwych produktów z oferty Kolportera w ostatnich miesiącach. A teraz nie mogę się doczekać serii trzeciej. Dzieci, które przychodzą z rodzicami na zakupy, zresztą też na nią czekają, przy czym częściej o kontynuację kolekcji dopytują się chłopcy niż dziewczynki. To zainteresowanie zaczyna się już przedszkolu, dzieci widzą, że ich koledzy mają „SuperZingsy” czy „MojiPopsy” i też je chcą mieć. Rodzice i dziadkowie także je kupują – jako prezent na Dzień Dziecka czy jako nagrodę za wizytę u dentysty. Przyznam, że nie znam odpowiedzi na pytanie, skąd tak duża popularność tej serii, ale jest to dla mnie fascynująca sprawa. Na pewno dobrym wsparciem sprzedaży są specjalne ekspozytory, przygotowane dla konkretnej kolekcji, jak to jest przypadku „SuperZingsów”.

W podobnym tonie wypowiada się inna kontrahentka, Elżbieta Sadowska, właścicielka księgarni we Wrocławiu: – Księgarnię prowadzę od 1994 roku, kilka lat później do oferty wprowadziliśmy gazety i czasopisma, a od 2002 roku naszym dostawcą jest Kolporter. Oczywiście, oprócz prasy, mamy też w sprzedaży produkty kolekcjonerskie. To prawda – takie serie, jak „SuperZings” bardzo nam zwiększają obrót. Przy dwóch pierwszych częściach musiałam robić domówienia w Kolporterze, bo tak szybko mi zeszły z półek. Teraz, przy trzeciej części, spodziewam się nie mniejszego zainteresowania.

Tajemnica sukcesu

W czym tkwi tajemnica popularności obu serii? – Sukces „MojiPops” i „SuperZings” to przede wszystkim zasługa pomysłu ich twórców. SuperZingsy trafiają do wyobraźni dzieci, bo przedmioty codziennego użytku są tu SuperBohaterami i Złoczyńcami. Coś, co z pozoru może wydawać się nudne, nagle stało się punktem wyjścia do zabawy – wyjaśnia Agnieszka Pawłowska z firmy Ediba, wprowadzającej na polski rynek kolekcje Magic Box. – Świat tych postaci jest bardzo rozbudowany i ciągle rośnie: ma swoje centrum, czyli miasto Kaboom City, ma bardzo wyraziste postacie, jak Enigma czy Professor K, które nie zawsze są jednoznacznie dobre lub złe. Każda kolejna seria to nowe, pomysłowe elementy: zupełnie nowe postacie, niezwykłe pojazdy, kryjówki, Superboty, coraz bardziej rozbudowane zabawki. Co więcej, dzieci mogą obejrzeć animacje „Przygody SuperZings” na YouTube na profilu SuperZings PL, przeczytać komiksy w „SuperZings Magazyn dla dzieci”, a przede wszystkim mogą wymieniać się figurkami i innymi elementami kolekcji z przyjaciółmi i wspólnie z nimi bawić się.

Zdaniem Agnieszki Pawłowskiej, „MojiPops” to z kolei nowatorskie podejście do zabawek. W tej serii chodzi o emocje, o wyrażanie uczuć. – Każda z postaci ma wymienną buźkę, na każdej z nich są dwie minki – mówi. – Czyli jak każdy z nas, mogą w jednej chwili zmienić swój nastrój. W tej sposób dzieci oswajają się z emocjami, z ich wieloznacznością, a MojiPops w jakiś sposób pomagają im je odczytywać i wyrażać. Podobnie jak SuperZings, przedmioty codziennego użytku uwalniają wyobraźnię, stają się magiczne i wyjątkowe.

Szeroka promocja i reklama

Sukces sprzedażowy nie byłby jednak możliwy bez szeroko zakrojonych akcji promocyjnych. – Przede wszystkim postawiliśmy na kampanie w mediach społecznościowych, w tym na współpracę z influencerami na YouTube (przy promocji 1. i 2. serii udało nam się osiągnąć 20 mln wyświetleń) – mówi Agnieszka Pawłowska. – Emitowane są również reklamy na telewizyjnych kanałach dla dzieci, m.in. Nickelodeon, Cartoon Network, TVP ABC. Przy premierze każdej serii w wielu miejscach w całej Polsce dzieci otrzymują od nas samplingi, czyli darmowe próbki. Jesienią ukażą się również magazyny „SuperZings Magazyn dla dzieci” oraz „Świat MojiPops” z komiksami o przygodach bohaterów i różnymi zabawami. Współpracujemy z salami zabaw dla dzieci, gdzie maluchy mogą bawić się SuperZings przy specjalnie zaprojektowanych stołach lub spotkać duże maskotki – postacie SuperZings, którym mogą przybić piątkę lub sfotografować się. Dodatkowo jesienią ukażą się również dwie książki (jedna do kolorowania, druga z naklejkami) z dołączonymi rzadkimi figurkami SuperZings. Są też tzw. photocalls  (panele foto) w wielu miejscach sprzedaży z grafikami MojiPops i SuperZings, gdzie dzieci mogą robić sobie zdjęcie z ulubionymi bohaterami.

W zakresie promocji wydawca obu serii współpracuje również z Kolporterem. Do wybranych punktów sprzedaży (ogólnopolskich i lokalnych sieci oraz punktów detalicznych) trafiły już specjalne ekspozytory reklamowe, przygotowane z myślą o kolekcji „SuperZings 3”: 2000 standów podłogowych, 700 standów naladowych i 1000 krawatów.

– Telefony od sprzedawców zainteresowanych serią „SuperZings 3” odbieraliśmy miesiąc przed premierą – mówi Robert Sosiński, dyrektor oddziałów Kolportera w Krakowie i Rzeszowie. – To efekt dobrej sprzedaży dwóch pierwszych części, ale także tego, że znacznie wcześniej podczas spotkań z handlowcami wyjaśnialiśmy, jakie są korzyści z postawienia ekspozytora w sklepie czy saloniku. Produkt ustawiony na standzie jest znacznie lepiej widoczny niż gdyby stał na półce, dzięki temu można też zaprezentować całą kolekcję. A to przekłada się na sprzedaż – punkty ze standami uzyskują lepsze wyniki sprzedażowe konkretnego produktu niż punkty bez tej formy reklamy.

Z myślą o dzieciach

Rzecz jasna, oprócz obu serii sygnowanych przez Magic Box, Kolporter dystrybuuje produkty kolekcjonerskie innych wydawców. Większość adresowana jest do dzieci i młodzieży. Prezentujemy te, które w aktualnej ofercie.

Specjalnie dla dzieci w wieku 1-3 lata przygotowana została seria „Kochane zwierzaki. Kolekcja maluszka” (Edipresse Polska S.A.). To 40-tomowa kolekcja książeczek. Bohaterem każdej z nich jest jedno zwierzątko, które przeżywa jakąś przygodę i nawiązuje relacje z innymi zwierzątkami. Do każdej książeczki dołączone jest pluszowe zwierzątko.

„Kubuś i Przyjaciele” (Hachette Polska) to wyjątkowe wydanie książek opisujących przygody mieszkańców Stuwiekowego Lasu. Opowieści o Kubusiu i jego przyjaciołach zostały przetłumaczone na dziesiątki języków i są uwielbiane przez dzieci na całym świecie. Każdy tom opracowany będzie w trosce o kulturę słowa, napisany poprawną polszczyzną; będzie opisywać przygody znanego nam wszystkim Kubusia i jego oddanych przyjaciół.

Nową, 16-tomową serię edukacyjnych książek dla dzieci w wieku przedszkolnym, „Psi Patrol. Gotowi do nauki”, przygotowało wydawnictwo Media Service Zawada. Seria opiera się na jednej z najpopularniejszych obecnie licencji i składa się z 16 części. Do każdej książki dołączonych będzie 16 kart. Po zebraniu wszystkich kart dziecko będzie mogło stworzyć ilustrację z Psim Patrolem.

Na rynek trafiła kontynuacja kultowej serii komiksów „Tytus, Romek i A’tomek” (Ringier Axel Springer Polska ) – tym razem poświęcona najważniejszym wydarzeniom z historii. W sumie ukaże się 8 zeszytów, w tym „Tytus, Romek i A’tomek jako warszawscy powstańcy 1944”, „Tytus, Romek i A’tomek w bitwie warszawskiej 1920 roku”, „Tytus, Romek i A’tomek w bitwie grunwaldzkiej 1410 roku” czy „Tytus, Romek i A’tomek w odsieczy wiedeńskiej 1683 roku”.

Do najmłodszych adresowana jest też kolekcja De Agostini Italia – „Wesoła Farma Bawi i Uczy”. Do każdej książeczki  dołączone są  figurki gospodarzy i zwierząt, które żyją na wsi, a także wyjątkowe elementy gospodarstwa m.in.: dom, stajnia, ogród, ciągnik. Dzięki ciekawym książeczkom i dołączonym do nich figurkom dzieci będą się bawić i jednocześnie uczyć, przeżywając wciąż nowe przygody wraz z kolejnymi numerami kolekcji.

Autorzy cyklu książek dla dzieci „Moi bohaterowie” (EMSE Publishing, dystrybutor: Burda Media Polska Sp. z o.o.) postanowili zaprezentować najmłodszym czytelnikom wybitne osobowości, które zmieniły historię świata.  Kolekcja 60 tomów jest kierowana do dzieci w wieku 4-10 lat. Książki z pięknymi ilustracjami zawierają niesamowite historie z życia wybitnych przedstawicieli świata nauki, sztuki i życia społecznego: Leonarda da Vinci Alberta Einsteina, Marii Skłodowskiej-Curie i innych.

Do wybranych salonów prasowych, obsługiwanych przez Kolportera, trafiły dwie kolekcje figurek (dystrybucja: Burda Media Polska Sp. z o.o. ) – bohaterów filmów „Toy Story” i „Spider-Man”. „Kolekcja Toy Story 4 – figurki DOMEZ” składa się z 8 figurek bohaterów + 1 figurki specjalnej. W skład „Kolekcji Spider Man Far From Home – figurki DOMEZ” wchodzi natomiast 8 figurek prezentujących bohaterów najnowszej ekranizacji przygód Spider-Mana.

Gratką dla małych kolekcjonerów jest kolekcja naklejek PLAYMOBIL®, pt. „Playmobil Film” wydawnictwa Blue Ocean Entertainment Polska (dystrybucja Burda Media Polska). Kolekcja będzie wspierać premierę wyjątkowej produkcji filmowej pod tym samym tytułem, która weszła na ekrany polskich kin 23 sierpnia br.

W sprzedaży jest również już nowa kolekcja firmy Panini „FIFA 365. Adrenalyn 2020” z topowymi drużynami, klubami i piłkarzami z całego świata. Kolekcję tworzą album kolekcjonera, saszetka z kartami, saszetka premium, puszka kolekcjonera, mini puszka kolekcjonera, saszetka premium gold i megazestaw startowy.

Żaglowiec i pancernik

Są też propozycje dla grupy odbiorców, gdzie nie ma górnej granicy wieku. Dzięki nowej kolekcji De Agostini Italia – „Soleil Royal” można zbudować okręt floty Ludwika XIV, w skali 1:70. Model tworzą drewniane i metalowe elementy. Pierwsze 9 zeszytów ukaże się w cyklu dwutygodniowym, od nr 10 kolekcja będzie tygodnikiem.

Z kolei wydawnictwo Hachette Polska zaprasza do budowy modelu pancernika „Bismarck”. W nowej kolekcji Hachette co tydzień zestawowi modelarskiemu towarzyszyć będzie specjalny zeszyt, zawierający m.in. dokładną instrukcję składania. Cztery rozdziały czasopisma dostarczają także ciekawych informacji i ekscytujących spostrzeżeń na temat świata okrętów wojennych oraz historii wojen morskich.

Kolekcje z książkami

Na koniec zostawiliśmy propozycje dla starszych odbiorców, a zwłaszcza miłośników powieści kryminalnych i obyczajowych. Pierwsza kolekcja to „Czarny Kryminał” (Edipresse Kolekcje), na którą składają powieści autorstwa Marka Krajewskiego, Zbigniewa Zborowskiego, Maryli Szymiczkowej oraz Katarzyny Kwiatkowskiej. Amatorzy gatunku znajdą tu wszystko, co lubią: tajemnicze zbrodnie, nieoczywiste rozwiązania, bohaterów, którzy pod maską cynizmu kryją wrażliwość…

Natomiast miłośnicy sag rodzinnych mogą już zbierać części kolekcji „Willa Morena” (Edipresse Kolekcje). To 21 tomów z powieściami Zbigniewa Zbikowskiego, który w swoim literackim dorobku ma  m.in. takie powieści jak „Berlin Blue”, „Transprussia” oraz „Berlin Indigo”. Akcja toczy się wartko, bez podziału na wątek miłosny, kryminalny czy historyczny – wszystkie one są tu obecne.