cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Zaczął się bardzo gorący sezon

DSC09259
Letni sezon turystyczny jest tą szczególną porą roku, kiedy prasa najlepiej sprzedaje się w miejscowościach położonych bezpośrednio nad morzem. Punkty sezonowe w pasie nadmorskim wykazują latem wzrost sprzedaży średnio aż o 504 proc. (!) w porównaniu do maja. Wyraźny jest również wzrost obrotów – o 435 proc.
Im cieplej, tym lepiej
W przypadku dystrybucji i sprzedaży prasy letni sezon zaczyna się tak naprawdę w maju, a konkretnie w długi majowy weekend. – Bardzo często o tym, kiedy nasi kontrahenci rozpoczynają sezonową sprzedaż prasy oraz jak długo ona trwa, decyduje pogoda – zaznacza Michał Zbytek, dyrektor Pionu Sprzedaży w Departamencie Dystrybucji Prasy Kolportera. – Im dłużej sprzyja wakacyjnej turystyce, tym dłużej dostarczamy prasę do sezonowych punktów sprzedaży.
A lato to bardzo dobry okres dla sprzedawców prasy nad Bałtykiem. – Z analiz Kolportera wynika, że w nadmorskich punktach sezonowych sprzedaż wzrasta średnio aż o 504 proc. (!) w porównaniu do maja. Wyraźnie wzrastają również obroty – o 435 proc. – podkreśla dyrektor Zbytek.
Dlatego każdego roku w pasie nadmorskim uruchamiane są sezonowe punkty sprzedaży, do których prasę dostarcza Kolporter. W  bieżącym roku będzie ich 227. Wszystkie znajdują się na wybrzeżu oraz na Mazurach. To regiony Polski, które są obsługiwane przez oddziały Kolportera w Koszalinie, Gdańsku, Olsztyn i Szczecinie.
Najwięcej, bo 100 punktów ma do obsłużenia oddział koszaliński. – Zostaną otwarte w najpopularniejszych wypoczynkowych miejscowościach: Mielnie, Sarbinowie, Unieściu, Kołobrzegu, Łebie, Darłowie, Dąbkach, Ustroniu Morskich, Jarosławcu, Sianożętach i Ustce – informuje Tomasz Norek, dyrektor oddziału Koszalin. – Większość punktów sezonowych to sklepy  spożywcze i przemysłowe, kioski z wejściem do środka. Niektórzy handlowcy uruchamiają dodatkowe stoiska przy sklepach, zanikła natomiast popularna przed laty wózkowa sprzedaż prasy – dodaje Tomasz Norek.
Gdzie nie spojrzeć – wzrost
W większości przypadków właściciele punktów sezonowych regularnie, co sezon, współpracują z Kolporterem, a nadziały prasy wykonywane są na podstawie wyników sprzedażowych z poprzednich lat. Oddziały terenowe biorąc pod uwagę „podpowiedzi” z punktów, a także możliwości nakładowe poszczególnych tytułów, ustalają ofertę tytułową dla konkretnego kontrahenta.
Jednym z kontrahentów prowadzących handel przez cały rok jest Marcin Barcikowski, właściciel kiosku w Unieściu, współpracujący z Kolporterem od 12 lat. – W samym Unieściu mieszka około tysiąca osób. W większości kupują gazety w Koszalinie, bo tam pracują. W prasę zaopatrują się u mnie przede wszystkim urlopowicze – mówi Marcin Barcikowski.
Jak przyznaje inny kontrahent Kolportera, Leszek Janos, właściciel sieci ABC, w sezonie w jego punktach sprzedaż prasy wzrasta o 30-40 proc. A tych punktów jest kilkanaście: są to kioski i saloniki we Władysławowie, Karwi i Jastrzębiej Górze. Część z nich działa przez cały rok, część uruchamiana jest tylko w czasie wakacji.
Zofia Zmyślony, która prowadzi własny salonik w Jastarni, ocenia, że latem sprzedaż gazet i czasopism zwiększa się u niej o 80 proc. – Oczywiście, to zasługa turystów, których nie brakuje w Jastarni, ale też dobrego położenia saloniku, w mini centrum handlowym – zauważa Zofia Zmyślony. – Obok znajdą się sklep spożywczy i lodziarnia, blisko jest przejście na plażę, więc ludzie idący się poopalać kupują u mnie gazety.
Elastyczne nadziały i dostawy
Jastarnia, Karwia i Władysławo są obsługiwane przez oddział w Gdańsku. – W okresie letnim uruchomimy 76 punktów sezonowych, zlokalizowanych w pasie nadmorskim od miejscowości Białogóra, poprzez Dębki, Karwię, Ostrowo, Jastrzębią Górę, Rozewie, Chłapowo, Władysławowo i Półwysep Helski, następnie Jantar, Stegna, Sztutowo, Kąty Rybackie, Krynica Morska i Piaski na Mierzei Wiślanej. Są to kioski, punkty typu salonik prasowy, sklepy ogólnospożywcze – mówi dyrektor gdańskiego Oddziału, Jarosław Jagiełło.
Jak informuje dyrektor Jagiełło, u niektórych kontrahentów na tym terenie dynamika przyrostu sprzedaży sięga nawet, uwaga, 1250 proc. w porównaniu do miesięcy poprzedzających okres wakacyjny! Ponadto około 200 punktów notuje w okresie wakacyjnym przyrost sprzedaży. – Są to punkty czynne cały rok, zlokalizowane w miejscowościach nadmorskich, jak również Trójmiasta i okolic jezior kaszubskich, oraz stacje paliw przy szlakach komunikacyjnych – dodaje Jarosław Jagiełło.
Nieco mniej punktów sezonowych otwieranych jest w kurortach, gdzie prasę dostarczają oddziały z Olsztyna (24) i Szczecina (21). Tam także podczas wakacji wzrastają obroty, zarówno w punktach sezonowych, jak i całorocznych W przypadku szczecińskiego oddziału, żeby przyspieszyć dostawy prasy, uruchamiane są dodatkowe transporty na trasach prowadzących nad Bałtyk.
Centralny Dział Sprzedaży Kolportera troszczy się o to, aby zapewnić odpowiedni nakład dla punktów sezonowych. – Staramy się pozyskać dodatkowe egzemplarze od wydawców bądź też przesuwamy część nakładu z oddziałów notujących zmniejszenie sprzedaży w okresie letnim – mówi Mariusz Parobiec, menadżer z Pionu Sprzedaży Kolportera.
A które czasopisma cieszą się największym zainteresowaniem w sezonie letnim? – Czasopisma dla dzieci, czasopisma dla pań, tygodniki opinii, krzyżówki i szarady, magazyny motoryzacyjne – wylicza Mariusz Parobiec. – W sezonie letnim powstają nowe „tytuły” przygotowane specjalnie dla podróżujących Polaków, np. wydanie „kieszonkowe” magazynu „ELLE”.
Prasa zagraniczna nad Bałtykiem
Kolporter, przy współpracy z wydawcami dostarczającymi prasę zagraniczną, zwiększa nakład wybranych tytułów zagranicznych, na które jest znacznie większy popyt w nadmorskich miejscowościach.
– Prasa zagraniczna jest chętnie kupowana, ponieważ Międzyzdroje i Świnoujście są  jednym z głównych kierunków podróży niemieckich turystów, udających się nad polskie morze – mówi Katarzyna  Ławna, kierownik Biura Obsługi Klienta w szczecińskim oddziale Kolportera. – Podstawowym tytułem jest dziennik „Bild”, którego poza sezonem sprzedajemy kilka egzemplarzy, a w sezonie do 200 egzemplarzy dziennie. Ponadto w ofercie mamy 25 tytułów obcojęzycznych, również tych największych wychodzących u naszych zachodnich sąsiadów. Dzięki bliskości granicy i odpowiedniej organizacji dystrybucji zagraniczni klienci otrzymują gazety i czasopisma, które ukazują się tego samego  dnia w Niemczech.
– W tym roku otrzymaliśmy materiały promocyjne informujące o możliwości nabycia prasy niemieckojęzycznej, co pewnie wpłynie na jej większość sprzedaż – dodaje Tomasz Norek, dyrektor oddziału Kolportera w Koszalinie.
Zagraniczni turyści, głównie z Niemiec, chętnie odwiedzają też miejscowości nad mazurskimi jeziorami. W sezonowych punktach zlokalizowanych w Mikołajkach, Giżycku, Piszu, Rucianem – Nidzie, Mrągowie i Węgorzewie także mogą zakupić obcojęzyczną prasę.
Stacje paliw w sezonie letnim
Oprócz nadmorskich punktów sezonowych wzrost sprzedaży prasy w sezonie letnim notują także stacje paliw. – Dotyczy to stacji w całej Polsce, ale położonych przede wszystkich przy autostradach i drogach ekspresowych – podkeśla Michał Zbytek, dyrektor Pionu Sprzedaży w Kolporterze. – W sezonie letnim blisko połowa, bo aż 1040 naszych kontrahentów prowadzących stacje benzynowe, wykazuje dynamikę sprzedaży większą niż 10 proc. w porównaniu z okresem marzec-maj. U 450 kontrahentów ta dynamika osiąga poziom wyższy niż 30 proc.
GK
Na zdjęciu: Dorota Ociepa prowadzi typowy sezonowy punkt sprzedaży w Międzyzdrojach, usytuowany blisko molo. – Zaczęłam 25 maja, a skończę pod koniec września – mówi.  – Najchętniej kupowaną zagraniczną gazetą jest u mnie niemiecki „Bild”, polscy turyści wybierają „Fakt”, „Super Express” i „Przegląd Sportowy”, powodzeniem cieszą się również „Życie na Gorąco”, „Twoje Imperium” i „Motor”.   
Fot. Mariusz Juszkiewicz

Dodaj komentarz