Dobrze wykształceni, młodzi, nieźle zarabiający – tacy są przeciętni odbiorcy czasopism dla rodziców. W związku z tym są też wymagający. Wydawcy muszą się starać, aby wygrywać konkurencję chociażby z Internetem, który jest teraz podręczną encyklopedią wiedzy, także rodzicielskiej.
Liderem wśród wydawców pism z tego segmentu – przynajmniej jeśli chodzi o liczbę tytułów – jest Edipresse, który przygotowuje ich aż pięć. Trzy miesięczniki: „Mamo, to ja”, „Twoje Dziecko” i „Twój Maluszek”, dwumiesięcznik „Będę mamą”, przeznaczony dla kobiet w ciąży oraz kwartalnik „Przedszkolak”. Agora wydaje miesięcznik „Dziecko”, po jednym tytule mają także w swojej ofercie wydawnictwa Murator („M jak mama”) i Bauer („Mam dziecko”).
Kryzys ich nie omija
Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy w 2012 roku największy średni nakład jednorazowy miał miesięcznik „Mamo, to ja” – 139 525, natomiast średnia sprzedaż wynosiła 93 527. „Twój Maluszek” sprzedawał się w liczbie blisko 112 tys. egzemplarzy, przy nakładzie 122 567, natomiast „Twoje Dziecko” miało średni nakład 92 586 egzemplarzy, a sprzedaż 81 420. „Dziecko” Agory sprzedawało się w liczbie 79 445 egzemplarzy, przy nakładzie 106 269, a „M jak mama” Muratora osiągnęło sprzedaż 21 885, mając nakład 62 667.
– Spadki sprzedaży widać wszędzie, w naszym segmencie też – przyznaje Magdalena Klimkowska, redaktorka naczelna platformy parentingowej Edipresse. – Ale nie są to spadki zatrważające. Ciągle jesteśmy liderem z „Mamo, to ja”, co jest naszym głównym założeniem. Inne tytuły, dzięki działaniom marketingowym, też mają zadowalające wyniki sprzedaży.
Gazeta zamiast babci
Kto sięga po pismo z grupy parentingowej? Kobiety w ciąży oraz młodzi rodzice pierwszego dziecka, którzy nie mają doświadczenia i szukają fachowej porady. Czyli nie ogólnikowych informacji, ale dobrze udokumentowanej wiedzy, najlepiej popartej autorytetem specjalisty w danej dziedzinie. Dlatego redakcje chętnie sięgają po fachowców z tak uznanych instytucji jak Instytut Zdrowia Matki i Dziecka, Centrum Zdrowia Dziecka czy Centrum Zdrowia Matki Polki. Gazety przejęły rolę edukacyjną i poradnikową, zastępując w ten sposób tradycyjny kanał przekazywania doświadczeń, czyli babcie, mamy czy ciotki. – Dzisiaj młode mamy albo są daleko od rodziny, albo też nie do końca chcą słuchać porad swoich matek i wolą robić wszystko po swojemu. Dlatego szukają najnowszych informacji właśnie w fachowych czasopismach – tłumaczy Magdalena Klimkowska. – My staramy się nie moralizować, nie krzyczeć, nie pouczać, ale spokojnie doradzać.
Ciągle grupa docelowa to jednak bardziej matki, niż tatusiowie, choć redakcje starają się też promować tzw. tacierzyństwo. – Nie da się ukryć, że duże znaczenie ma tutaj postawa reklamodawców, którzy bardziej zwracają się jednak do matek niż ojców – przyznaje Magdalena Klimkowska.
Zatrzymać czytelnika
Kryzys panujący na rynku zmusza do walki o czytelnika przy użyciu różnych narzędzi marketingowych. Jednym z nich jest cena. W tej chwili wydawcy obniżają je do tego stopnia, że tak naprawdę na sprzedaży już się nie zarabia. Innym sposobem są różne programy lojalnościowe. Redakcje przygotowują konkursy dla czytelników, nie rezygnują też ze sprawdzonych sposobów, jakim są różnego rodzaju dodatki i gadżety, chociażby filmy dla dzieci.
Wydawcy muszą też nadążać za mediami elektronicznymi. Obecność w mediach społecznościowych to dzisiaj obowiązek. Do tego dochodzi ostra konkurencja z serwisami i forami internetowymi. – Można powiedzieć, że w tej chwili jedną ręką pracujemy w Internecie, a jedną w prasie drukowanej – śmieje się Magdalena Klimkowska. – Nasz serwis babyonline.pl rozwija się bardzo prężnie. Nie mamy już odrębnych redakcji, ta sama grupa tworzy czasopisma i platformę internetową. Staramy się jednak, aby w naszych pismach wciąż było coś, czego nie znajdzie się w Internecie, np. reportaże i prawdziwe historie z życia młodych mam.
Monika Wojniak
Czasopisma dla rodziców
„Mamo, to ja”
Redagowany przez młode mamy dla młodych mam. Merytorycznie wysoki poziom tekstów, szybka reakcja na potrzeby czytelniczek (nowe rubryki i tematy) oraz współpraca ze znakomitymi specjalistami m.in. z Instytutu Matki i Dziecka, Centrum Zdrowia Dziecka, Akademii Medycznej, Polskiego Towarzystwa Psychologicznego – tym szczyci się wydawca pisma.
„Twój Maluszek”
Skierowany do mam maluchów w wieku do dwóch lat. Łączy proste i praktyczne informacje oraz nowoczesną makietę, podaje rozwiązania codziennych problemów dręczących każdą mamę. Magazyn polecany jest przez Kolegium Lekarzy Pediatrów. W badaniach przeprowadzonych przez firmę SMG/KRC na temat pism parentingowych „Twój Maluszek” został oceniony jako pismo dla rodziców bliskie ideału.
„Przedszkolak”
Pismo skierowane do rodziców dzieci starszych. W dwumiesięczniku tym rodzice znajdują odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące maluchów w wieku od 3 do 6 lat. Porady dotyczą m.in. wyboru przedszkola, diety starszaka, dodatkowych zajęć, na które warto zapisać malca, sposobów na przełamanie nieśmiałości u dziecka.
„Będę mamą”
Tematyka magazynu koncentruje się na kobietach, które chcą w sposób świadomy i radosny przeżyć ciążę, dbając przy tym o zdrowie, dietę, dobre samopoczucie zarówno swoje jak i dziecka. Pismo pozwala przygotować się do ciąży, porodu i pierwszych dni z maluszkiem. W każdym numerze znajdują się również praktyczne porady na temat zakupów, które warto zrobić już w czasie ciąży, tworzone przez dziennikarzy, przy współpracy z najlepszymi specjalistami.
„Twoje Dziecko”
Łączy nowoczesność z doświadczeniem i polską tradycją. Śledzi najnowsze osiągnięcia medycyny, psychologii i dietetyki, pomagając debiutującym rodzicom lepiej rozumieć i wychowywać dziecko. Współpracuje przy tym ze specjalistami i fachowymi instytucjami. Polecany przez Instytut Matki i Dziecka.
„Dziecko”
Poradnik dla rodziców małych dzieci (do lat 7) oraz par, które spodziewają się dziecka. Miesięcznik prezentuje nowoczesne poglądy poparte rzetelną wiedzą specjalistów. Magazyn tworzony przez zespół profesjonalistów, dla których nadrzędną wartością jest dobro dziecka. Posiada rekomendację Centrum Zdrowia Dziecka.
„M jak mama”
Pismo adresowane do kobiet w ciąży i w pierwszych miesiącach po porodzie oraz tych, które starają się o dziecko. Zawiera porady z dziedziny zdrowia, urody, psychologii, reportaże, portrety znanych mam, sondy, wywiady. Prezentuje produkty, które mają poprawić komfort życia ciężarnej: od kosmetycznych i odzieżowych po wyposażenie wnętrz.
„Mam dziecko”
Poradnik dla przyszłych oraz młodych rodziców. Koncentruje się na problematyce ciąży i porodu, pielęgnacji i wychowaniu dzieci w wieku do 6 lat. Wśród konsultantów pisma są lekarze-specjaliści z Instytutu Matki i Dziecka, Centrum Zdrowia Dziecka, Centrum Zdrowia Matki Polki.