Departament Dystrybucji Prasy Kolportera tworzą nie tylko ludzie pracujący w złotym biurowcu w Kielcach. Budują go również ludzie zatrudnieni w jednostkach terenowych, znajdujących się w siedemnastu największych miastach Polski. Czytelnikom „Naszego Kolportera” postanowiliśmy przybliżyć każdy z oddziałów. Dzisiaj czas na pierwszy z nich – Oddział Katowicki Dystrybucji Prasy.
Większość kontrahentów od lat współpracujących z Kolporterem bezbłędnie odpowiada na pytanie, kiedy powstała firma Kolporter (maj 1990 rok – przyp. red.). Jednak, gdy pada pytanie o to, który z oddziałów terenowych powstał jako pierwszy na twarzach ankietowanych pojawia się konsternacja. Mało kto, zwłaszcza jeśli nie działa na tym terenie, wie, że pierwszym oddziałem małej wówczas firmy Kolporter był oddział w Katowicach. Właśnie Śląsk, we wrześniu 1990 roku, wydawał się twórcy Kolportera Krzysztofowi Klickiemu najodpowiedniejszym terenem na rozwinięcie działalności. Wtedy oddział o niewielkim zasięgu, zatrudniający kilka osób… dzisiaj jeden z największych oddziałów z dwiema siedzibami i bardzo rozległym obszarem działania.
12 lat za sterem oddziału
Obecny Oddział Katowicki powstał z połączenia oddziałów: katowickiego, częstochowskiego, bielskiego i opolskiego. Swoim zasięgiem obejmuje teren całego województwa śląskiego i opolskiego. Praca na tak dużym obszarze zarządzana jest przez jednego człowieka – Kazimierza Pochwalskiego, który od 2002 roku piastuje stanowisko dyrektora oddziału Katowice. Z firmą związany jest jednak nieco dłużej.
– Pracę w Kolporterze rozpocząłem dokładnie 20 lat temu, w 1994 roku. Zostałem wówczas zatrudniony w oddziale Katowice jako kierowca jednej z pierwszych tras. Obsługiwałem rejon Bielska-Białej – wspomina Kazimierz Pochwalski. – Następnym krokiem mojej kariery było objęcie stanowiska handlowca w rejonie bielskim. Do 1996 roku pozyskałem na tym terenie około 400 punktów handlowych i nawiązałem z nimi współpracę na dostawę prasy. Moja praca została doceniona. W 1996 roku zaproponowano mi objęcie stanowiska dyrektora oddziału w Bielsku-Białej. Placówką zarządzałem do końca 2001 roku. W styczniu 2002 roku przejąłem oddział w Katowicach. Lata 2005-2010 przyniosły wiele zmian, które wpłynęły na obecny wygląd oddziału. Właśnie w tych latach doszło do restrukturyzacji firmy. Kolejne działania spowodowały połączenie kilku oddziałów i stworzenie jednego oddziału śląskiego z dwiema siedzibami – dodaje dyrektor Pochwalski.
Charakterystyka oddziału
W związku z bardzo dużym terenem działalności, obejmującym dwa województwa, oddział ma siedzibę w Katowicach, przy ul. Roździeńskiej 1b, i w Opolu, przy ul. Oleskiej 117. Te dwie lokalizacje zajmują powierzchnię ponad 10730 m kw., z czego ponad 2800 m stanowią magazyny, blisko 1050 m to biura i pomieszczenia socjalne. Resztę powierzchni, czyli ponad 6880 m kw., zajmują place manewrowe i parkingi.
Oddział Katowicki dostarcza prasę do ponad 5000 punktów handlowych, co stanowi ok. 17% wszystkich lokalizacji obsługiwanych przez firmę Kolporter na terenie całej Polski. Wśród punktów współpracujących z oddziałem znajduje się: 3085 sklepów spożywczych i przemysłowych, blisko 700 kiosków, ponad 460 supermarketów, 313 saloników prasowych, ponad 370 stacji benzynowych i blisko 80 hipermarketów.
Wśród odbiorców prasy znajdują się również nietypowi kontrahenci: – Współpracujemy z firmami zajmującymi się m.in. sprzedażą różnych towarów, w tym prasy, poza granicami Polski. Obsługa takich klientów wymaga niestandardowego podejścia przy kompletacji dostaw oraz rozliczaniu zwrotów. Pomimo nietypowej obsługi cieszymy się, bowiem w ten sposób poszerza się rynek zbytu naszej prasy i przede wszystkim jej dostępność poza granicami kraju. Nieco inaczej współpracuje się także z kontrahentami znajdującymi się w strefach wolnocłowych np. lotnisko. Przy rozliczaniu takich punktów musimy pamiętać o zerowej stawce VAT – mówi Kazimierz Pochwalski.
Pracownicy oddziału starają się być elastyczni w każdej sytuacji. Wymusza to na nich obecne zapotrzebowanie rynku. Szczególnie widoczne jest to podczas wakacji i w przed świętami. – W „gorącym okresie” zwiększamy nadziały prasy do punktów znajdujących się w miejscowościach turystycznych, wypoczynkowych oraz odbiorców znajdujących się na szlakach komunikacyjnych do tych miejscowości, np. stacji benzynowych. Nadziały oparte są na analizach sprzedażowych oraz naszej wiedzy i doświadczeniu – mówi Elżbieta Zielińska, specjalista obsługi kontrahenta.
Logistyka to podstawa
Dostawa prasy do ponad 5000 punktów handlowych na tak wielkim obszarze byłaby dla wielu logistyków nie lada orzechem do zgryzienia. Dla Waldemara Bańkowskiego, kierownika Logistyki w Oddziale Katowickim, to codzienność.
– Pracuję w Kolporterze od 21 lat. Można powiedzieć, że jestem ojcem logistyki w śląskim oddziale, bowiem opracowywałem pierwsze trasy i z biegiem lat rozwijałem je coraz bardziej. Obecnie dystrybuujemy 460000 egzemplarzy prasy dziennie do ponad 5000 punktów handlowych, które zostały podzielone na 91 tras. Na jedną trasę przypada średnio 55 odbiorców prasy. W zależności od terytorialnego rozmieszczenia punktów liczona jest długość trasy – zdradza szczegóły swojej pracy Waldemar Bańkowski. – Trasy obejmujące miejscowości niedaleko położone od siedzib oddziału nie przekraczają nawet 90 km. Jednak te obsługujące najdalsze rejony wymagają od kierowcy przejechania nawet do 300 km dziennie. Średnia odległość jaką musi pokonać kierowca pracujący w śląskim oddziale to 180 km, co przy 91 obsługiwanych trasach daje blisko 16400 km dziennie. Obsługiwany przez nas rejon jest bardzo zróżnicowany topograficznie. Obsługujemy zarówno ogromną aglomerację miejską, jak i tereny górskie wymagające odpowiedniego przygotowania od nas – służb logistycznych. Zwłaszcza w okresie zimowym, np. przy nagłych lub wzmożonych opadach śniegu, ważny jest dobry przepływ informacji pomiędzy pracownikami oddziału, kierowcami realizującymi dostawy oraz kontrahentami – dodaje Waldemar Bańkowski.
Oddział tworzą ludzie
Dobry przepływ informacji, pracowitość, umiejętność szybkiego reagowania na problemy, wzajemna współpraca i pomoc to cechy, które charakteryzują pracowników Oddziału Katowickiego. – W placówce zatrudnione są 94 osoby: 40 osób zajmuje się pracą biurową (w tym jest 4 dyspozytorów, 9 przedstawicieli handlowych i 20 specjalistów), zaś 54 osoby pracują w dwóch sekcjach magazynowych: Obsługa Dostaw i Obsługa Zwrotów. Współpracują z nami 73 firmy transportowe, które odpowiedzialne są za dystrybucję prasy do punktów. Muszę przyznać, że tworzymy zgrany, sprawnie działający zespół – z dumą o swoich pracownikach mówi dyrektor Pochwalski. – Nawzajem dbamy o dobre relacje pomiędzy nami, bez względu na staż pracy czy zajmowane stanowisko. Kilka razy w roku organizujemy lub bierzemy udział w organizowanych przez firmę imprezach. Dużą frekwencją cieszą się coroczne rozgrywki o mistrzostwo Kolportera w piłce nożnej. Od lat Oddział Katowicki zajmuje czołowe miejsca. W ciągu ostatnich czterech lat udało nam się zdobyć tytuł mistrza i dwukrotnie tytuł wicemistrza. Przy okazji tych rozgrywek jest możliwość wspólnej zabawy oraz zacieśniania więzi pomiędzy pracownikami nie tylko oddziału, ale i całej firmy – dodaje Kazimierz Pochwalski.
Z Kolporterem od 20 lat
O tym, że kolektyw jest zgrany może świadczyć także staż pracy poszczególnych osób zatrudnionych w oddziale. Aż 11 osób z firmą związanych jest blisko lub ponad 20 lat. Mało który oddział może pochwalić się taką liczbą pracowników z tak długim stażem, więc warto wymienić ich z imienia i nazwiska: Kazimierz Pochwalski, Waldemar Bańkowski, Andrzej Dorobisz, Izabela Bukowska, Elżbieta Zielińska, Sylwia Hadrian, Andrzej Retkowski, Maciej Majerski, Jan Kasznia, Katarzyna Warwas, Agnieszka Wojtyniak. Kolejne 25 osób zatrudnionych jest nie mniej niż 10 lat.
Pracownicy ze Śląska zostali niejednokrotnie docenieni przez właściciela firmy – Krzysztofa Klickiego. W gronie nagrodzonych przez niego osób znaleźli się: Kazimierz Pochwalski, Waldemar Bańkowski, Andrzej Dorobisz, Andrzej Retkowski, Jan Kasznia i Agnieszka Wojtyniak.
Wyróżnienia z rąk Krzysztofa Klickiego nie dziwią. Swoją pracowitością, kreatywnością i inwencją każda z tych osób zapracowała na laury.
– W trakcie tych dwudziestu lat pracy w firmie brałem udział w wielu kluczowych przedsięwzięciach. Współtworzyłem projekt systemu ocen pracowniczych, stoisk patronackich, sieci Traf Press oraz skanowania zwrotów. Moja praca została doceniona przez właściciela firmy, który trzykrotnie nagrodził mnie wyróżnieniem najlepszego menadżera roku – mówi dyrektor Pochwalski.
Jednak nie tylko pracownicy wyróżniają oddział spośród pozostałych. Warto dodać, że śląska placówka jest jedną z trzech (obok Bydgoszczy i Warszawy), w której zostało uruchomione Centrum Wydruków. Realizowane są w nim wszelkie wydruki dokumentów dla potrzeb Oddziału Katowickiego oraz oddziałów we Wrocławiu, Krakowie i Rzeszowie. Codziennie z Centrum Wydruków wychodzą dokumenty dla ponad 11 000 punktów sprzedaży. Oddział pełni nadzór nad codziennym bezawaryjnym i terminowym transportem tych dokumentów do oddziałów docelowych.
Kinga Beck-Tracz