Już za dwa miesiące rozpoczynają się XXI Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w Katarze. Po raz pierwszy mundial jest organizowany jesienią, po raz pierwszy na Bliskim Wschodzie. Kibice odliczają dni do tej wyjątkowej imprezy, a cały medialny świat już teraz przygotowuje się do relacjonowania mistrzostw. Również wydawcy prasowi organizują pracę redakcji, przygotowują specjalne dodatki, przewodniki, kolekcje.
Akcja „Katar 2022”
Do relacjonowania mundialu przygotowuje się już m.in. zespół „Gazety Wyborczej”. Redakcja wysyła do Kataru dwóch dziennikarzy sportowych – Rafała Steca oraz Marcina Wesołka.
– Wspólnie z Rafałem Stecem będziemy relacjonować dla czytelników „Wyborczej” mundial w Katarze, mocno koncentrując się na reprezentacji Polski – w planie mamy wywiady, relacje z konferencji prasowych i meldunki z bazy Polaków. Oprócz tego w opisywanie rozgrywek włączona będzie cała redakcja sportowa „Wyborczej”, która obejrzy i opisze każdy mecz mistrzostw – w szczycie fazy grupowej będą to nawet cztery spotkania dziennie! Wszystkie publikacje trafią na Wyborcza.pl, a część na tradycyjne łamy dziennika – mówi Marcin Wesołek, kierownik działu Sport „Gazety Wyborczej” i Wyborcza.pl. (wydawnictwo Agora). – Obecnie w redakcji powstaje kilka tekstów tygodniowo związanych z przygotowaniami do mundialu – już teraz można je rozpoznać dzięki oznaczeniom „Katar 2022”. Publikacji z pewnością przybędzie we wrześniu, gdy reprezentacja Polski rozegra dwa mecze w Lidze Narodów i wyjedzie na zgrupowanie. W miarę zbliżania się mistrzostw będziemy przygotowywać również materiały okołomundialowe, np. o stadionach – z zespołem BiQdata czy o grupowych rywalach Polski – dodaje.
Nie ma również wątpliwości, że w listopadzie uwaga wszystkich kibiców piłki nożnej będzie skoncentrowana właśnie na Katarze.
– Piłkarski mundial to impreza globalna, w dodatku w tym roku rozgrywana o nietypowej porze, bo późną jesienią. Na ponad miesiąc uwaga kibiców zostanie przekierowana z rozgrywek w największych ligach na mistrzostwa świata i zmagania reprezentacji. Dopóki w mundialu będzie występowała reprezentacja Polski – czyli mam nadzieję, że dłużej niż tylko w fazie grupowej – uwagę naszych czytelników będą przykuwały głównie informacje z obozu biało-czerwonych – zauważa Marcin Wesołek.
Plakaty z niespodziankami
Korespondencje bezpośrednio z Kataru będzie miał również magazyn „Giga Sport”, który jest doskonale znany kibicom nie tylko z ciekawych informacji, ale także specjalnych plakatów i posterów.
– Najbliższe wydania magazynu „Giga Sport” będą w dużej części poświęcone mundialowi. Wysyłamy do Kataru specjalnego korespondenta, który na bieżąco będzie zdawał nam relacje nie tylko ze zmagań piłkarskich drużyn, ale i atmosfery panującej na trybunach katarskich stadionów. Z myślą o kibicach przygotowujemy serwis: gigasport.waw.pl. Mundialowi będzie także poświęcony październikowy i listopadowy numer „Giga Sport”. Przygotowujemy wiele niespodzianek dla kibiców, m.in. specjalne plakaty i akcje przygotowywane we współpracy z naszymi partnerami – zdradza Maciej Sołdan, redaktor naczelny „Giga Sport” (wydawca Giga Media). – Czytelników magazynu „Giga Sport” najbardziej interesują wywiady z piłkarzami i trenerami, raporty z przygotowań polskiej kadry i innych zespołów. Chętnie czytają o gwiazdach mundialu. Nieodłączną częścią magazynu są też lubione przez czytelników i kibiców plakaty – dodaje.
Piłka łączy pokolenia
Całkiem pokaźną grupę kibiców stanowią najmłodsi. Specjalnie dla nich przygotowywany jest na licencji Polskiego Związku Piłki Nożnej magazyn „Strzał na bramkę”. Wydawcą kwartalnika jest Ediba Polska.
– Z naszym magazynem „Strzał na Bramkę” przygotowujemy się do mistrzostw świata już od ponad roku. Od 2021 współpracujemy z PZPN w ramach publikacji wydawnictw dla najmłodszych fanek i fanów piłki nożnej. Dostępny jest już 5. numer „Strzału na Bramkę”. Najpierw towarzyszyliśmy naszym piłkarzom podczas mundialowych eliminacji, byliśmy z nimi i naszymi czytelnikami w lepszych i słabszych momentach, w chwilach niepewności. Przyglądamy się także tym zawodniczkom i zawodnikom, którzy być może będą nas reprezentować w kolejnych mistrzostwach świata – opowiada Elżbieta Klich, Business Development Manager w wydawnictwie Ediba Polska. – Teraz przed nami wielki finał i mamy nadzieję wielkie emocje. Na tę okazję przygotowujemy numer specjalny magazynu „Strzał na Bramkę” poświęcony wyłącznie finałom mistrzostw świata – w głównej mierze obecnym, ale przypomnimy także ciekawe chwile poprzednich finałów. W specjalnym wydaniu terminarze, ciekawostki, plakat, atrakcyjne dodatki. Numer będzie dostępny od listopada. Mamy nadzieję, że nasi piłkarze pokażą się z najlepszej strony, abyśmy mieli o czym pisać także w następnych wydaniach naszego magazynu – dodaje.
– Kibice piłkarscy to bardzo zróżnicowana grupa. Naszym magazynem „Strzał na Bramkę” staramy się odpowiedzieć na potrzeby najmłodszych oraz ich rodziców i dziadków. Odwołujemy się nie tylko do bieżących wydarzeń, ale także do najpiękniejszych lat polskiego futbolu, gdy podczas mundialu pustoszały ulice, a przed telewizorami zasiadały całe rodziny. Mamy już grupę wiernych fanów, stale dopytujących się nas, gdzie mogą zakupić magazyn. Nie wykorzystujemy wyłącznie wizerunku gwiazd w celu zwiększenia sprzedaży, a oferujemy treści interesujące dla pasjonatów i pasjonatek tej dyscypliny sportowej. Staramy się, zgodnie z hasłem PZPN „łączy nas piłka”, łączyć wszystkie dzieci w ich pasji piłkarskiej – dziewczynki, chłopców, dzieci niepełnosprawne, uprawiające futsal, grające w turniejach i na podwórkach. Promujemy sport, promujemy ruch. Naszą misją jest także zachęcanie najmłodszych do czytania. Łatwiej to osiągnąć, gdy treść dotyczy interesujących dzieci tematów – zauważa Elżbieta Klich.
Kolekcje na pamiątkę
Niezmiennie, od lat, przed wielkimi imprezami piłkarskimi ogromnym powodzeniem cieszą się specjalne kolekcje kart i naklejek. Dla wielu kibiców – poza przyjemnością zbierania – są one atrakcyjną pamiątką.
– Mamy wielu wiernych kolekcjonerów, którzy od lat niecierpliwie wyczekuje wejścia każdej nowej kolekcji Panini. Kolekcje są kierowane do osób w każdym wieku, zarówno dzieci, jak i dorosłych kolekcjonerów. Karty i naklejki można zbierać w specjalnie przygotowanych albumach, dzięki nim lepiej poznamy poszczególnych piłkarzy i drużyny. Podwójnymi kartami bądź naklejkami można wymieniać się ze znajomymi, co pozwala na szybsze skompletowanie kolekcji. A najzagorzalsi kolekcjonerzy szczególnie wypatrują kolekcjonerskich perełek, które przechowują jako drogocenną pamiątkę lub odsprzedają później. Nasze karty można wykorzystać do skompletowania swej wymarzonej drużyny i rozgrywania nią meczów ze znajomymi lub podczas gry online na www.paniniadrenalyn.com lub na urządzeniach mobilnych w bezpłatnej aplikacji FIFA World Cup Qatar 2022™ Adrenalyn XL™. Kody do gry są dostępne w saszetkach z kartami – mówi Monika Pąśko z Wydawnictwa Panini, które specjalnie na zbliżające się mistrzostwa w Katarze przygotowało dwie nowe kolekcje.
W kolekcji Adrenalyn XL™ znajdą się nowe kategorie kart poświęconych najsłynniejszym piłkarskim zawodnikom mistrzostw świata, kolejną nowością w tej kolekcji jest Ikona Unikalności, dzięki której kolekcjonerzy będą mogli błyskawicznie sprawdzić, jak rzadka jest ich karta w skali od zera do sześciu.
W naklejkowej kolekcji fani będą mogli znaleźć specjalne naklejki (Panini Extra Stickers) – są to bardzo rzadkie okazy umieszczane losowo w saszetkach. Naklejki te wyróżniają się w kolekcji, ponieważ przedstawiają dynamiczne zdjęcie z futbolowych spotkań. Do nich wybrano dwudziestu graczy, zarówno Legends, jak i Rookies. Każda naklejka jest przedstawiona w różnych wariantach kolorystycznych.
– Imprezy sportowe tej rangi zawsze cieszą się dużym zainteresowaniem, także wśród tych osób, które na co dzień nie zawsze śledzą wydarzenia piłkarskie. Szczególnie mecze z naszą drużyną narodową zawsze wzbudzają wiele emocji. Futbolowy zegar każdego dnia przybliża nas do tego wielkiego święta piłki nożnej. Panini, z oficjalnymi kolekcjami kart FIFA World Cup Qatar 2022™, jest także gotowe do przeżywania mundialowych emocji. Co cztery lata każda kolejna edycja naszej kolekcji powiększa się i staje się coraz bardziej atrakcyjna i co cztery lata cały świat na miesiąc wstrzymuje oddech. Ubrani w barwy narodowe fani futbolu przygotowani są do kibicowania tej jednej, wybranej drużynie. Tutaj liczą się wiara oraz prawdziwe emocje – każdy marzy o tym, aby zobaczyć ukochany zespół świętujący zdobycie pucharu FIFA World Cup™. Panini wspiera te pragnienia – zauważa Monika Pąśko.
Oficjalna kolekcja kart FIFA WORLD CUP 2022™ Adrenalyn XL™ trafiła do sprzedaży już 30 sierpnia, a oficjalna kolekcja naklejek FIFA WORLD CUP 2022™ będzie dostępna od 27 września.
KINGA SZYMKIEWICZ
DARIUSZ MATEREK