cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Wydawcy chcą nowego prawa pokrewnego

Google poinformował 6 lutego o uruchomieniu w Polsce usługi Google Showcase. To specjalny program licencjonowania treści, skierowany do wydawców. Dzięki temu mieliby oni osiągnąć dodatkowe przychody z tytułu udostępniania informacji przez Google’a. Do programu przystąpiło w Polsce 27 wydawców, reprezentujących głównie media internetowe. W ocenie Izby Wydawców Prasy propozycja Google’a nie rozwiązuje problemu wykorzystywania artykułów i informacji dziennikarskich przez cyfrowych gigantów.

Fot. Getty Images

„Uruchomienie programu Showcase w Polsce to część naszych ogólnoświatowych wysiłków na rzecz rozwoju branży informacyjnej. Celem jest wsparcie polskich wydawców mediów w jeszcze głębszym kontakcie z odbiorcami. Chcemy też pomóc czytelnikom i czytelniczkom znaleźć i śledzić informacje pochodzące od mediów, które dostarczają im wiadomości opisujących ważne dla nich zdarzenia i tematy” – zapewnia w oficjalnym komunikacie Google Polska. Dodaje również, że uczestniczące w programie media zyskają dostęp do specjalnych paneli analitycznych, dzięki którym będą miały „więcej kontroli nad tym, jak prezentowane są wiadomości pochodzące z ich redakcji”. Google zapewnia także, że media uczestniczące w programie otrzymają miesięczne opłaty licencyjne.

Na starcie z programu zdecydowało się jednak skorzystać 27 wydawców, reprezentujących w sumie 47 redakcji – głównie stron i portali internetowych, takich jak m.in. Antyweb, Bezprawnik, Biała się dzieje, Bizblog, Defence 24, DoRzeczy.pl, eLuban.pl. gostynska.pl, halogorlice.info, INNPoland, IKCI – www.kutno.net.pl, korso24.pl, krotoszynska.pl, naTemat, Niezależna.pl, Nowe Świecie, Nowa Ruda 24, PortalPlock.pl, rawicz24.pl, Spider’s Web, TerazGostynin.pl, TKO.pl, wpolityce.pl, Wprost.pl, Zabkowice.pl, zpleszewa.pl, Życie Kalisza, 300Gospodarka, 300POLITYKA.

Do programu nie przyłączyli się natomiast najwięksi wydawcy prasowi jak np. Wydawnictwo Bauer, Agora, Ringier Axel Springer Polska, Polska Presse, Gremi Media, Grupa DGP Infor, ZPR Media. W ramach Izby Wydawców Prasy razem ze Stowarzyszeniem Dziennikarzy i Wydawców Repropol IWP tworzą własną inicjatywę, mającą na celu wypracowanie systemu egzekwowania rekompensat od gigantów cyfrowych.

– Na obecnym etapie negocjacji z firmą Google jest za wcześnie, aby poczynić jakiekolwiek wiążące deklaracje, czy oceniać ten projekt. Podejmując decyzje w tym zakresie Agora będzie uwzględniać szereg czynników, w tym m.in. reakcję rynku i odbiorców na wprowadzenie programu Showcase. Będziemy także uczestniczyć we wszystkich działaniach podejmowanych pod auspicjami Izby Wydawców Prasy dotyczących dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym – wyjaśnia Nina Graboś, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Agora SA.

„Uczestnicy prac toczących się w ramach Izby Wydawców Prasy podtrzymują zamiar współdziałania w celu wypracowania efektywnego systemu egzekwowania i przekazywania wydawcom rekompensat z tytułu nowego prawa pokrewnego, należnych im od wszystkich podmiotów wykorzystujących treści prasowe. Zarówno wydawcy zrzeszeni w IWP jak i inne podmioty działające na polskim rynku liczą, że polski ustawodawca nie będzie zwlekał z implementacją Dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym. Opóźnianie implementacji przepisów Dyrektywy służy jedynie światowym gigantom technologicznym, kosztem polskich dziennikarzy, twórców i wydawców” – poinformowała Izba Wydawców Prasy, po uruchomieniu Google Showcase.

O wprowadzenie prawa, które nakładałoby nie tylko na Google’a, ale i innych cyfrowych gigantów obowiązek płacenia za wykorzystywane treści wydawcy walczą już od co najmniej kilku lat. Spór ma charakter globalny. Wydawcy domagają się przede wszystkim od Google’a i Facebooka opłat za korzystanie z autorskich treści, które te firmy wykorzystują na swoich platformach. Cyfrowi giganci nie kwapią się natomiast do płacenia, twierdząc, że poprzez zamieszczanie treści przynoszą wydawcom na ich serwisach internetowych określony ruch czytelników.

Niespełna kilka tygodni temu wydawcy zrzeszeni w European Publishers Council (EPC) skierowali do Komisji Europejskiej skargę na działania Google’a. Chodzi o dominującą pozycję koncernu na rynku reklamy internetowej i przyspieszenie dochodzenia prowadzonego przez organy unijne. Wydawcy zrzeszeni w EPC (m.in. Ringer Axel Springer, News UK, Conde Nast, Bonnier News, Editorial Prensa Iberica) podkreślają, że codziennie ponoszą wymierne straty finansowe związane z monopolistycznymi działaniami Google’a na rynku reklamowym. – Najwyższy czas, aby Komisja Europejska nałożyła na Google środki, które faktycznie zmienią, a nie tylko zakwestionują jego zachowanie – podkreślił cytowany przez Reutersa Christian Van Thillo, przewodniczący EPC. Zażalenie EPC zostało wysłane 11 lutego, Komisja jeszcze nie zajęła oficjalnego stanowiska w jego sprawie.

Dariusz Materek

_ _ _ _ _

Unia Europejska w marcu 2019 r. ukarała Google grzywną 1,49 mld euro za wykorzystywanie dominującej pozycji na rynku reklamy w wyszukiwarkach internetowych. Według komisji wyszukiwarka Google skutecznie uniemożliwiała konkurencyjnym firmom zamieszczanie reklam na stronach internetowych zewnętrznych podmiotów. W połowie 2021 r. Komisja Europejska rozpoczęła kolejne dochodzenie (tego dotyczy skarga wydawców z EPC) mające ustalić, czy amerykańska platforma cyfrowa nie stosuje monopolu reklamowego w relacjach m.in. z wydawcami.