cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Gigant wśród chipsów

PepsiCo oferuje największy na świecie asortyment artykułów żywnościowych i napojów. Firma Frito Lay Poland, obecna na polskim rynku od 1993 roku, jest częścią tego międzynarodowego koncernu. W jej ofercie znajdują się tak znane marki jak Lay’s – chipsy dystrybuowane przez Kolportera, a także Cheetos, Twistos, Star Chips, Mr. Snaki i Solinki.
LaysHistoria firmy PepsiCo rozpoczęła się w roku 1898, kiedy to Caleb Bradham, aptekarz z New Bern w Północnej Karolinie w USA, stworzył mieszankę wody gazowanej, cukru, wanilii, olejków i orzeszków coli. Napój Bradhama został nazwany Pepsi Cola. Przez lata firma zmieniała właścicieli i nazwę, aż w końcu w 1965 roku doszło do połączenia Pepsi Cola International oraz Frito Lay, w wyniku którego powstał koncern PepsiCo.
Lay’s liderem
Jedną z najprężniej rozwijających się i najbardziej dochodowych marek Frito Lay, również
na polskim rynku, jest Lay’s. Od wielu już lat Lay’s jest niekwestionowanym liderem na rynku chipsów ziemniaczanych – w tym roku marka osiągnęła 51,5 proc. udziałów w rynku. Wielokrotnie chipsy Lay’s były laureatem nagród Superbrands (Towar Roku i Studencki Towar Roku) i czterokrotnie zdobyły nagrodę Perła Rynku. Są najlepiej rozpoznawaną marką w szeroko pojętej kategorii przekąsek w Polsce. Na 100 Polaków, aż 63 spontanicznie wymienia tę markę jako pierwszą wśród marek chipsów ziemniaczanych (źródło: badania Millward Brown, 2011), co również jest najlepszym wynikiem w tej kategorii.
Ciągle zaskakują nowościami
Jednak nie tylko smaki chipsów Lay’s, ale również receptury są innowacyjne. „Lay’s Prosto z Pieca” dzięki unikalnemu procesowi pieczenia zawierają 70 proc. mniej tłuszczu niż standardowe chipsy ziemniaczane i jednocześnie zachowują wyjątkową chrupkość i smak. To jedyne takie chipsy na polskim rynku. W ofercie są trzy smaki – „Grillowana papryka”, „Naturalne solone” i „Zioła śródziemnomorskie”. Natomiast „Lay’s Strong” to chipsy dla mężczyzn z charakterem, lubiących ostre smaki i pikantne przyprawy. W swojej standardowej ofercie marka również stawia na nowości.
Wymyślone przez konsumentów
Latem 2010 roku firma Frito Lay Poland zdecydowała się na rzecz niespotykaną. Oddała inicjatywę stworzenia nowych smaków chipsów Lay’s w ręce samych konsumentów, którzy przez prawie trzy miesiące przysyłali swoje propozycje smaków. Spośród setek tysięcy zgłoszeń wybrano cztery, a o pomoc w przygotowaniu potraw odzwierciedlających zaproponowane przez konsumentów smaki, poproszono Pascala Brodnickiego. Potrawy przygotowane przez Pascala pozwoliły ekspertom wykreować 4 nowe, zaskakujące propozycje. O głosy konsumentów walczyły „Kabanostrrre” Angeliki z Grudziądza, „Htipiti” Daniela z Błaszek, „Krewetki po tajsku” Janki z Warszawy i „Niezłe ziółko” Ani z Brzeska. Ambasadorem programu został Paweł Wilczak, który w spotach reklamowych wcielił się w humorystyczne role wielbicieli każdego ze smaków. Konkurs cieszył się ogromną popularnością wśród konsumentów – oddano ponad milion głosów! Polacy zdecydowali, że spośród finałowych propozycji „Kabanostrrre” są najsmaczniejsze i pozostaną w ofercie Lay’s na dłużej. „Kabanostrrre” są całkowitą odmianą od chipsów dostępnych do tej pory na rynku. To smak tradycyjnie podwędzanego ka¬banosa – wyrazisty i znakomicie przy¬prawiony.
Jak widać pomysły wprowadzane na polski rynek przez Frito Lay są nowatorskie i odważne. Dlatego konsumenci chipsów Lay’s, osoby nielubiące nudy, chętnie biorą w nich udział. Czym zaskoczy nas Frito Lay w przyszłości? Czas pokaże.
(red)

Dodaj komentarz