Należące do sieci handlowych Kolportera saloniki prasowe oraz salony Top-Press są nie tylko miejscem sprzedaży prasy, artykułów FMCG, leków OTC czy biletów komunikacji miejskiej. Od kilku lat z powodzeniem realizowane są w nich programy konsumenckie i akcje samplingowe, dzięki którym producenci mają możliwość zareklamowania swoich marek wśród klientów tysiąca punktów handlowych, bo tyle należy do sieci Kolportera.
Z kodem po nagrodę
Program zakupowy to wydawanie klientom nagrody za zakup konkretnego produktu. Najnowszy, który realizowany jest w salonikach, o czym informowaliśmy w „NK”, nosi nazwę „100.000 puszek Pepsi w paczkach Lay’s”. Klienci, którzy w dowolnym sklepie, kupią jeden z czterech rodzajów chipsów Lay’s, a wewnątrz opakowania znajdą kupon promocyjny, mogą odebrać w najbliższym saloniku prasowym Kolportera puszkę Pepsi (0,33 l). Nagroda jest wydawana po okazaniu przez klienta kuponu promocyjnego. Program potrwa do 31 sierpnia br.
Program, w którym można wygrać puszkę Pepsi, odbywa się we wszystkich salonikach na terenie całego kraju, czyli w blisko tysiącu punktów handlowych. Ale na życzenie producenta akcja może się odbywać w wybranych salonikach. Tak było w przypadku akcji „Baw się, smakuj, błyszcz!”. Klienci, którzy zakupili wafelek Princessa w opakowaniu promocyjnym, wygrywali błyszczyk do ust firmy L’Oréal Paris, który był do odebrania w siedmiuset salonikach.
Coraz częściej odbiór nagrody odbywa się na podstawie unikatowego kodu, otrzymanego na stronie internetowej producenta lub przez SMS. Klient zgłasza się do wskazanego saloniku, podaje sprzedawcy kod i w zamian otrzymuje nagrodę. – Ta forma odbierania nagrody jest wygodna, zarówno dla sprzedawców, jak i klientów, dlatego chętnie się na nią decydujemy, gdy tylko jest taka możliwość – mówi Wojciech Kowal, menadżer ds. promocji w Departamencie Sieci Własnej Kolportera.
Akcje samplingowe w salonikach prasowych Kolportera i salonach Top-Press polegają natomiast na bezpłatnym wydawaniu klientom saloników próbek produktów spożywczych i kosmetycznych, a także różnego rodzaju materiałów reklamowych i informacyjnych, np. katalogów dostarczanych przez producentów. Przykładem akcji samplingowej było wydawanie w salonikach prasowych i salonach Top-Press letniego katalogu sprzedaży wysyłkowej producenta firanek, firmy Wisan. Katalog otrzymywali klienci, którzy zakupili wybrane tytuły prasy kobiecej i wnętrzarskiej. Innym razem za zakup konkretnych tytułów prasowych klienci saloników otrzymywali katalogi OBI oraz katalogi sieci sklepów Sizeer sprzedających markową odzież i obuwie sportowe. Średnio co dwa tygodnie w salonikach zlokalizowanych w Krakowie odbywa się też akcja wydawania klientom bezpłatnego dwutygodnika „Kraków.pl”.
Dla konkretnych odbiorców
– Jesteśmy dobrze przygotowani, technicznie i logistycznie, do realizacji programów konsumenckich i akcji samplingowych – podkreśla Wojciech Kowal. – Mamy system raportowania, dzięki któremu w każdej chwili można sprawdzić, jak przebiega sprzedaż. Nagrody i produkty z akcji samplingowych są wprowadzane na stan magazynowy, co pozwala na bieżąco uzupełniać braki, a także daje orientację, ile produktów zostało już wydanych.
Warto dodać jeszcze jedną korzyść dla producentów: przy niskich kosztach mają możliwość dotarcia ze swoimi produktami do konkretnych grup konsumentów. – Na życzenie producentów, organizujących programy konsumenckie czy samplingi, możemy wytypować konkretną grupę odbiorców, do których chcą dotrzeć. System informatyczny umożliwia nam określenie ich płci, wieku, miejscowości, w której mieszkają, a także preferencji zakupowych – dodaje Wojciech Kowal.
GK