cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Po benzynę i gazety

prasa
Coraz więcej stacji benzynowych powiększa powierzchnię ekspozycyjną przeznaczoną dla gazet

Każdy klient, który tankuje lub robi zakupy na polskich stacjach benzynowych, potwierdzi, że prasa już na stałe weszła do asortymentu oferowanego przez stacje. Co więcej, gazety i czasopisma coraz częściej są eksponowane bezpośrednio przy wejściu, żeby klient mógł je od razu zobaczyć.
Kolporter S.A. dostarcza prasę do wszystkich zorganizowanych sieci stacji benzynowych działających w Polsce – w sumie jest to ponad 2,5 tysiąca punktów. Ten kanał dystrybucji stanowi ponad 7 proc. wszystkich punktów sprzedaży obsługiwanych przez spółkę.
– Naturalnie, nie do wszystkich stacji dostarczamy tę samą liczbę tytułów prasowych – mówi Bogusław Morański, dyrektor Pionu Sieci Sprzedaży Kolportera S.A. – Niektóre stacje posiadają w ofercie 400 tytułów, inne tylko 60 – na takie różnice w ofertach poszczególnych stacji największy wpływ mają powierzchnia, jaka jest przeznaczona na ekspozycję prasy, oraz lokalizacja punktu sprzedaży. Inną ofertę tytułową mają stacje położone przy autostradach, inne w centrach miast, a jeszcze inną znajdujące przy bocznej drodze o małym natężeniu ruchu samochodów.
Prasa kobieca dobra na podróż
Mówiąc jednak o sprzedaży prasy na stacjach paliw, trzeba pamiętać, że początek roku 2011 upłynął pod znakiem podwyżki stawek VAT, która nie ominęła również prasy sprzedawanej w tym kanale dystrybucji. Większość tytułów prasowych objętych była tzw. okresem przejściowym, różnym dla różnych kategorii. – W praktyce oznaczało to inny termin rozliczania tych tytułów w porównaniu z analogicznym okresem 2010 roku, a co za tym idzie – inne wyniki sprzedaży całej kategorii w styczniu, lutym, a nawet marcu – mówi Bogusław Morański. – Sprzedaż w kolejnych miesiącach 2011 r. nie odbiega jednak w znacznym stopniu od sprzedaży w 2010 r. – są stacje paliw, które odnotowały delikatne spadki, ale dla wielu z nich 2011 rok jest kolejnym rokiem wzrostu sprzedaży w tej kategorii.
Największy udział w sprzedaży na stacjach paliw ma prasa kobieca (co można tłumaczyć m.in. tym, że panie są zwykle pasażerkami i mają czas na czytanie w czasie podróży), potem społeczno-polityczna i motoryzacyjna. Jeśli oceniać pod względem periodyczności, na pierwszym miejscu znajdują się miesięczniki, a za nimi tygodniki i dwutygodniki.
Warto też podkreślić, że zauważalny jest rosnący udział w sprzedaży tytułów adresowanych dla dzieci. Na niektórych stacjach pojawiły się nawet dodatkowe miejsca ekspozycyjne, na których wystawiana jest prasa skierowana do najmłodszych czytelników.
Promocja przy kasie
– Coraz więcej naszych klientów – właścicieli stacji benzynowych, rozszerza w swoich punktach powierzchnię ekspozycyjną przeznaczoną dla gazet – zauważa Bogusław Morański. – Wspólnie pracujemy również nad przygotowaniem nowych, bardziej efektywnych regałów ekspozycyjnych. W wielu punktach prasa eksponowana jest przynajmniej w dwóch miejscach: jest to ekspozycja podstawowa i miejsce na specjalne promocje lub prasę codzienną.
Stacje paliw stały się atrakcyjnym miejscem dla wydawców, zainteresowanych promocją i indywidualną reklamą swoich wydawnictw – w pobliżu ekspozytorów prasowych widoczne są różne formy dodatkowego wspierania sprzedaży poszczególnych tytułów, są to m.in. stojaki promocyjne czy bilonownice umieszczone w sąsiedztwie kasy.
GK

Dodaj komentarz