cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Świąteczna oferta

Boże Narodzenie kojarzy nam się z wigilijną wieczerzą, rodzinną atmosferą i prezentami pod choinką. Polacy uwielbiają to święto i dlatego nie szczędzą środków na ich przygotowanie. Grudzień jest wymarzonym miesiącem dla wszystkich handlowców. I choć mają oni o wiele więcej pracy czekają na ten okres z utęsknieniem.
 

Już w listopadzie na półkach można zobaczyć dużo słodyczy w świątecznych opakowaniach lub limitowanych edycjach (Fot. Kopernik)
Już w listopadzie na półkach można zobaczyć dużo słodyczy w świątecznych opakowaniach
lub limitowanych edycjach (Fot. Kopernik)

W sklepach akcenty świąteczne pojawiają się już na początku listopada, a nawet… pod koniec października. Przedwczesne oznaki nadchodzących świąt są głównie widoczne w wielkich hipermarketach, które jako pierwsze eksponują produkty na święta. W połowie listopada świąteczny asortyment króluje już we wszystkich sklepach. Szczególnie jest to widoczne na półkach z zabawkami i słodyczami. Wachlarz tych produktów eksponowany jest wcześniej ze względu na Mikołajki, które przede wszystkim przez dzieci, świętowane są 6 grudnia. Na półkach można zobaczyć bardzo dużą ilość zabawek, gadżetów związanych z bajką cieszącą się akurat największą popularnością, ale także słodyczy w świątecznych opakowaniach lub limitowanych edycjach – np. czekoladowe Mikołaje, dzwoneczki czy gwiazdki.
 
Mikołajowe smaki
– Już w listopadzie klienci zaczynają rozglądać się za produktami, które mogą być mikołajkowym czy świątecznym prezentem. Jako dodatki do upominków idealnie sprawdzają się słodycze i dlatego one cieszą się największą popularnością klientów. Widać to szczególnie w wynikach sprzedaży, bowiem co roku odnotowujemy bardzo duży wzrost w porównaniu z innymi miesiącami – mówi Ilona Piotrowska z krakowskiego sklepu spożywczego, któremu Kolporter dostarcza prasę. – Klienci bardzo chętnie kupują produkty w świątecznych opakowaniach. Oprócz tradycyjnych Mikołajów z czekolady świetnie sprzedają się bombonierki, ptasie mleczka i tabliczki czekolady ze świątecznymi akcentami na opakowaniach.
Jednak nie tylko opakowaniem producenci kuszą i przyciągają klientów. Co roku producenci wypuszczają na rynek limitowane edycje swoich produktów, np. w świątecznych smakach. Na półkach można znaleźć czekoladę piernikową, marcepanową, imbirową, śliwkową, pomarańczową czy z jabłkiem i rozgrzewającym cynamonem. Dostępne są także „mieszanki na choinkę” – zazwyczaj są to cukierki czekoladowe, które można powiesić jako ozdoby na choince. Sprzedaż słodyczy świetnie utrzymuje się aż do 24 grudnia. Wiele z nich sprzedaje się zresztą dopiero w Wigilię.
Dodajmy, że duży wybór czekoladowych produktów, również w świątecznych opakowaniach, znajduje się ofercie dystrybucyjnej Kolportera.
 
Zwiększona konsumpcja
Nie da się ukryć, że Boże Narodzenie to pora zwiększonej konsumpcji. Szczególnie podczas tych świąt Polacy chętnie siedzą przy stole i wspólnie z rodziną spożywają przygotowane dania. Zgodnie z tradycją na samej wieczerzy wigilijnej powinno być dwanaście potraw, a przecież właściwe święta trwają przez kolejne dwa dni… Nic więc dziwnego, że właśnie przed tymi świętami znacznie wzrasta zapotrzebowanie na produkty spożywcze. Ma to ogromny wpływ na wybory konsumentów. Klienci chętniej bowiem wybierają produkty w dużych opakowaniach i te objęte promocją.
– Na święta staranniej zaopatrujemy nasz sklep – mówi Renata Kubicka, sprzedawczyni ze sklepu w Skarżysku-Kamiennej, współpracującego z Kolporterem. – Poszerzamy naszą ofertę o produkty „sezonowe”, czyli w świątecznych opakowaniach, ale i zwiększamy zamówienia na produkty, które potrzebne są do przygotowania tradycyjnych świątecznych potraw. W naszym sklepie nie może wówczas zabraknąć artykułów do przygotowania ciast. Oprócz mąki, cukru, masła i jajek pilnujemy, aby w sklepie zawsze były masy makowe, aromaty, przyprawy piernikowe i do grzańców, bakalie czy ser w wiaderku. Nie może także zabraknąć barszczu czerwonego, kiszonej kapusty, uszek, pierogów z kapustą i grzybami czy makaronów. Dużą popularnością cieszą się także przyprawy, np. do bigosu lub do mięs, które Polacy coraz chętniej przygotowują sami. Dbamy także o to, aby w sklepie było wiele promocji. Klienci, zwłaszcza przed świętami, liczą na nie i chętniej z nich korzystają – dodaje Renata Kubicka.
W okresie jesienno-zimowym Polacy chętniej kupują alkohole, soki i napoje. Wina i piwa z dodatkiem świeżej pomarańczy, soku malinowego i przypraw korzennych, np. goździków, imbiru czy cynamonu są idealnym, podawanym na ciepło, napojem na chłodne wieczory. Alkohole, w tym wódki i szampany są częściej kupowane na święta i tuż po nich na Sylwestra.
 
Pod choinkę…
Przed świętami dużą popularnością cieszą się produkty upominkowe. W wielu sklepach oprócz zabawek dla dzieci przygotowane są zestawy kosmetyków lub produktów higienicznych, które można kupić jako prezent pod choinkę.
– Oprócz zabawek, torebek ozdobnych, papieru do pakowania i kartek do prezentów, właśnie kosmetyków sprzedaje się najwięcej – mówi Grzegorz Kowal, handlowiec z Koszalina. – Największą popularnością cieszą się dezodoranty, wody toaletowe, perfumy, kosmetyki do pielęgnacji ciała i włosów, kremy do twarzy i zestawy do golenia. Szczególnie dobrze sprzedają się gotowe zestawy, przygotowane przez producentów kosmetyków. Produkty te dobrze sprzedają się zarówno przed świętami, jak i po Nowym Roku – dodaje Grzegorz Kowal.
Coraz bardziej popularne stają się kosze prezentowe, które można znaleźć w ofercie wielu sklepów. W takich koszach mogą być nie tylko produkty spożywcze, takie jak kawy, herbaty, owoce, bombonierki, czekolady czy alkohol, ale także kosmetyki czy porcelana.
Kinga Beck-Tracz

Dodaj komentarz