cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Polacy czytają w podróży

Sezon turystyczny trwa od początku maja do połowy października, jednak największy przypływ turystów widoczny jest w miesiącach wakacyjnych, kiedy dzieci i młodzież mają wolne od szkoły. Sprawdziliśmy, jak zwiększony ruch turystyczny wpływa na sprzedaż prasy. Pod lupę wzięliśmy punkty współpracujące z Kolporterem, a znajdujące się obok tzw. „węzłów komunikacyjnych”, czyli lotnisk, portów czy dworców.
 

Latem zwiększa się popyt na prasę wśród pasażerów samolotów. Na zdjęciu salon Top-Press w terminalu lotniska w Gdańsku (Fot. Jerzy Borkiewicz)
Latem zwiększa się popyt na prasę wśród pasażerów samolotów. Na zdjęciu salon Top-Press w terminalu lotniska w Gdańsku (Fot. Jerzy Borkiewicz)

Departament Dystrybucji Prasy Kolportera dostarcza prasę do prawie 3 900 punktów handlowych znajdujących się w pobliżu newralgicznych miejsc, takich jak dworce PKP, PKS czy busów, stacje benzynowe położone przy autostradach i drogach o dużym natężeniu ruchu, porty lotnicze i morskie, punkty obok przeprawy promowej, ale także kioski przy przystankach autobusowych.
 
Popyt rośnie w wakacje
– Największą liczbę stanowią punkty zlokalizowane w pobliżu węzłów komunikacji miejskiej, jest ich prawie 2 800 – mówi Paulina Zagrodzka, starszy specjalista Działu Sprzedaży Departamentu Dystrybucji Prasy Kolportera. – To zrozumiałe, bowiem ten rodzaj komunikacji jest najbardziej rozwinięty ze wszystkich rodzajów komunikacji publicznej w naszym kraju. Ponad 1 000 umiejscowionych jest na dworcach lub przystankach PKS, 370 na dworcach kolejowych, 25 na lotniskach, a przy stacjach warszawskiego metra aż 23. Prawie połowa z punktów, które znajdują się w pobliżu węzłów komunikacyjnych, zlokalizowana jest w mniejszych miejscowościach, liczących poniżej 50 tys. mieszkańców. Wyjątkiem są porty morskie i lotniska. Te drugie znajdują się w takich miastach, jak Warszawa, Bydgoszcz, Gdańsk, Katowice, Kraków, Poznań, Rzeszów i Wrocław – charakteryzuje Paulina Zagrodzka.
Węzły komunikacyjne charakteryzują się dużym natężeniem podróżnych przez cały rok. W letnim okresie liczba turystów zwiększa się nawet kilkudziesięciokrotnie. Zwiększenie liczby potencjalnych klientów wpływa rzecz jasna na zwiększenie zapotrzebowania na prasę.
– Mimo że turyści cały rok latają samolotami do innych krajów, w wakacje liczba podróżujących znacząco wzrasta, a co za tym idzie zwiększa się sprzedaż w naszym sklepie – mówi Ewelina Antosik, prowadząca punkt handlowy w porcie lotniczym Katowice w Pyrzowicach.
Tendencje te potwierdza Sławomir Matusiak, menadżer zarządzający dwoma punktami handlowymi w porcie lotniczym w Rzeszowie: – Latem liczba lotów zwiększona jest o 30 proc. Od lipca do września jest dodatkowych 50 lotów czarterowych miesięcznie. Zwiększenie liczby lotów wpływa na ruch turystyczny na lotnisku, ale także na wzrost sprzedaży produktów znajdujących się w naszej ofercie.
Większy popyt na prasę widoczny jest również na dworcach autobusowych i kolejowych oraz stacjach paliw, zlokalizowanych przy trasach wylotowych i autostradach.
 
Czytają dorośli i dzieci
A co najchętniej kupują turyści? – W okresie wakacyjnym większym zainteresowaniem cieszą się tytuły „plotkarskie” (jak np.: „Party”, „Flesz”), kobiece (bez względu na to czy zawierają dodatek czy nie, takie jak „Twój Styl”, „Pani”, „Gala”, „Zwierciadło”, „Tina”), społeczno-polityczne (tj. „Newsweek”, „Polityka”, „W Sieci”). Oprócz tytułów „do poczytania”, jak np.: „Focus”, „Świat Wiedzy”, lepiej sprzedają się również czasopisma motoryzacyjne, komputerowe i podróżnicze – zdradza Sławomir Matusiak.
Podobne obserwacje ma Ewelina Antosik. – Dodam, że wśród dzieci największą popularnością cieszą się tytuły związane z bajkami, np. „Bob Budowniczy”, czy „Witch”. Młodzież najchętniej sięga po „Bravo”, „Twist” i popularną ostatnio „Violettę”. Dobrze schodzą także krzyżówki, wykreślanki czy łamigłówki. Niektórzy turyści wybierający się na zagraniczne wojaże biorą nawet po kilkanaście tytułów. Rekordzistą był pan, który kupił 15 czasopism. Bardzo dużą popularnością cieszą się książki, przewodniki i różnego rodzaju rozmówki – dodaje Ewelina Antosik.
– Ja również widzę zwiększone zapotrzebowanie na prasę w sezonie letnim – mówi Maciej Bąbel, prowadzący sklep na promenadzie przy przeprawie promowej w Świnoujściu. – Szczególnie kiedy jest pogoda. Gdy jest nieprzyjemnie za oknem, ludzie niechętnie wychodzą z kwater.
 
Kinga Beck-Tracz

Dodaj komentarz