cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Siła czytelniczek

Prasa kobieca to od lat najmocniejszy segment na rynku czasopism. Panie czytają chętniej i więcej niż panowie, są bardziej przywiązane do swoich ulubionych tytułów, ale i mają określone wymagania. Aby im sprostać, wydawcy co roku starają się wprowadzań na rynek nowe tytuły, dodatki, a także zmieniać istniejące czasopisma – tak, aby jak najlepiej dopasować je do aktualnych upodobań czytelniczek.

Skąd tak silna pozycja tego rodzaju tytułów? – Prasa kobieca stanowi mocny segment rynku, gdyż zaspokaja wiele istotnych potrzeb. Dla czytelniczek obcowanie z magazynem jest synonimem relaksu i odpoczynku, kojarzy się z przyjemnym rytuałem. Magazyny są „oknem na świat” – inspirują ciekawymi postaciami, zjawiskami społecznymi, kulturą. Zachęcają do samorozwoju i lepszego zrozumienia samego siebie i relacji z innymi. Dostarczają praktycznej, wiarygodnej wiedzy – uważa Aleksandra Lorkowska, zastępca dyrektora wydawniczego w Wydawnictwie Bauer, odpowiadająca za segment czasopism kobiecych luksusowych. – Badania czytelnicze potwierdzają, że czytelniczki ufają informacjom zamieszczonym w prasie. Magazyny premium to dla czytelniczek luksus w wymiarze estetycznym i intelektualnym. Dają dostęp do pięknych zdjęć, ciekawych bohaterów i zjawisk oraz tekstów najlepszych autorów, a dzięki wysokiej jakości technicznej obcowanie z pismem jest przyjemnym doznaniem. Co ważne, w percepcji czytelniczek prasa jest dostępna cenowo – dodaje.

Minione miesiące – mimo trudności spowodowanych pandemią – były dla prasy kobiecej okresem dalszego rozwoju.

Wydania specjalne dobrze przyjęte

– W segmencie prasy dla kobiet w 2021 roku pojawiło się wiele nowych wydań specjalnych. W związku z entuzjastyczną reakcją czytelniczek i satysfakcjonującymi wynikami sprzedaży ich publikacja będzie kontynuowana w roku 2022 – mówi Aleksandra Lorkowska z Wydawnictwa Bauer. Jako przykład podaje wydanie specjalne „Twojego Stylu” – „Kobieta w biznesie”. To magazyn dla kobiet, które są właścicielkami firm, liderkami, zajmują wysokie stanowiska, ale także do tych, które stoją na progu decyzji o zaangażowaniu się w biznes.

– Z ekspertami i praktykami rozmawiamy o tym, czego kobiety potrzebują, aby zaistnieć i rozwijać się w biznesie, egzekwować swoje prawo do równego traktowania, doskonalić umiejętności (także miękkie) pomocne w tworzeniu firm, zarządzaniu nimi. Piszemy o pokonywaniu ograniczeń i zarządzaniu sukcesem – również w szczególnym okresie pandemii. Na stronach „Twojego Stylu” – „Kobieta w biznesie” są także praktyczne rady dotyczące funkcjonowania firmy oraz raporty pomagające wyobrazić sobie niedaleką przyszłość i znaleźć w niej swoje miejsce – wyjaśnia Aleksandra Lorkowska.

W segmencie pism poradnikowych pojawiła się natomiast nowa seria wydań specjalnych „Kobiety i życia” z sezonowymi przepisami czytelniczek oraz „Z przepiśników naszych mam i babć” – zbiór 150 przepisów kulinarnych na dania, których receptury przekazywane są z pokolenia na pokolenie. Z kolei pod brandem „Świata Kobiety” pojawił się nowy wyjątkowy tytuł dla osób, które świadomie dokonują zakupów i dla których ważna jest jakość i bezpieczeństwo spożywanych produktów – „Katarzyna Bosacka Wiesz, co jesz!”. Znana dziennikarka, która od lat prześwietla produkty dostępne na sklepowych półkach, radzi, co warto, a czego nie należy wkładać do sklepowego koszyka. Wydanie uzupełnia 20 autorskich przepisów Katarzyny Bosackiej.

Na półkach w 2021 roku pojawiło się również nowe wydanie „Pani domu poradnik. Tajemnice wiary” – magazyn skoncentrowany na wartościach religijnych i tradycyjnych. Pismo skierowane jest do czytelniczki zaangażowanej w życie Kościoła Katolickiego, zainteresowanej tematyką religijną i mistyczną. Nowością był także poradnik „Pani domu” – „Polskie zioła” –  wydanie zawierające wielki leksykon popularnych polskich ziół wraz z opisem ich leczniczych właściwości i zasad stosowania.

Z kolei pod brandem „Poradnika domowego” pojawiły się „Przepisy Ewy Wachowicz”. To aż 100 autorskich przepisów kulinarnych, a wśród nich: dania gotowe w 30 minut – specjalne przepisy dla zabieganych, proste potrawy fit – dla dbających o linię, pyszne, domowe obiady dla całej rodziny, ciepłe, sycące kolacje oraz sprawdzone przepisy na słodkości.

Dać nadzieję i radość

Poza przygotowaniem wydań specjalnych większość tytułów dla pań zmodyfikowała również w minionych miesiącach swoją zawartość. Pojawiły się nowe rubryki tematyczne, stałe działy, część tytułów zmieniła swoje layouty.

– W „Przyjaciółce” pojawiły się nowe rubryki. Kulinarna – „Z notatnika cukiernika”, gdzie prezentujemy przepisy na słodkości, które łączy jeden konkretny temat. Do lubianej przez czytelniczki „Giełdy porad” dołączyła rubryka „Twoje rośliny”. W zależności od sezonu piszemy o pielęgnacji roślin w ogrodzie, na balkonie i parapecie. Na życzenie czytelniczek pojawiła się też rubryka „Polskie sanktuaria”, gdzie opisujemy znane i mniej znane miejsca kultu i pielgrzymek Polaków – mówi Urszula Zubczyńska, redaktor naczelna dwutygodników „Przyjaciółka” i „Pani Domu” i miesięcznika „Poradnik Domowy” (Wydawnictwo Bauer). Ten ostatni tytuł w końcówce ubiegłego roku przeszedł mały lifting. – W dziale „Moda” pokazujemy teraz więcej praktycznych, niedrogich stylizacji dla pań w różnym wieku i o różnych figurach. Zwiększyła się ilość lubianych przez czytelniczki testów praktycznie w każdym dziale. Dział „Psychologia” powiększyliśmy o rubrykę ekspercką z pytaniami czytelniczek i odpowiedziami psychologa. Na łamy wróciły ukochane przez czytelniczki „Podróże”, a także strony dotyczące pielęgnacji roślin z praktycznym kalendarzem ogrodnika. Zwiększyła się też ilość krzyżówek w numerze – dodaje Urszula Zubczyńska. Zwraca uwagę, że również w „Pani Domu” pojawiły się nowe rubryki, m.in. „Tajemnice wiary”, w których prezentowane są postaci świętych i ich wyjątkowe historie oraz „Cuda natury”, z przepięknymi zdjęciami fascynujących miejsc na świecie. Zwiększyła się także ilość krzyżówek.

– Poruszamy przede wszystkich tematy, które odwracają uwagę od trudnej rzeczywistości, dają nadzieję i radość. Dla osób wierzących są to tematy religijne, niosące wiarę w lepszą przyszłość i przekonanie, że nie pozostają sami z problemami. Zwiększyło się też zapotrzebowanie na tematy psychologiczne, zwłaszcza te eksperckie, z poradami jak wychodzić ze smutku, jak poradzić sobie z lękami, które przyniosła ze sobą pandemia. Czytelnicy sygnalizują też większe zapotrzebowanie na rozrywkę, historie z pozytywnym przesłaniem i zakończeniem, które pozwolą zapomnieć o ich kłopotach. Słowem – ludzie nie chcą się już bać – podsumowuje Urszula Zubczyńska.

Mądre rozmowy, dobre wzorce

Zmiany w oczekiwaniach czytelniczek, spowodowane pandemią koronawirusa, zauważają również redaktorzy naczelni „PANI” i „Twojego Stylu”.

– Nasze czytelniczki od lat szukają na naszych łamach mądrych, głębokich rozmów z autorytetami ze świata kultury. I to się nie zmienia. W dzisiejszych trudnych i skomplikowanych czasach czytelniczki oczekują od nas też trzymania ręki na pulsie i reagowania na to, co dzieje się w sprawach dotyczących kobiet. Dlatego na łamach magazynu „PANI” coraz częściej poruszamy tematy związane z prawami kobiet, zalewem fake newsów, bezpieczeństwem w sieci czy naszą kondycją psychiczną. Zapraszamy znakomitych ekspertów, by na naszych łamach odpowiadali na nurtujące nas problemy. W 2021 roku poruszaliśmy więc m.in. tematy dotyczące przewlekłej bezsenności czy depresji nastolatków. Pytaliśmy ekspertów jak schudnąć po pandemii, jak poradzić sobie z problemami finansowymi czy toksycznymi ludźmi – mówi Monika Stukonis, redaktor naczelna „PANI” (Wydawnictwo Bauer). Zwraca uwagę, że wyraźnie większym zainteresowaniem cieszą się artykuły psychologiczne, które „…są próbą rozwiązania problemów, a nie tylko ich diagnozowaniem”.

Z kolei Jacek Szmidt, redaktor naczelny „Twojego Stylu” (Wydawnictwo Bauer) zauważa, że drugi rok epidemii zmienił styl życia, nastroje, a nawet system wartości czytelniczek pisma. – Mniej atrakcyjne są dla nich tematy z czasów prosperity: świat gwiazd, moda, gadżety i inne formy luksusu. Szukają wiedzy psychologicznej, wzorców dobrego, zrównoważonego życia. Uważnie wybieramy bohaterów okładek i wywiadów, unikając celebrytów, szukając autorytetów, rozmowa z którymi pomaga osiągać poczucie stabilizacji i nawigować w zwariowanym świecie. W każdym numerze „Twojego Stylu” jest rozmowa „ku pokrzepieniu serc” z osobami takimi jak Anna Dymna, Ewa Bem, ojciec Leon Knabit… – mówi Jacek Szmidt. – Poszerzamy dział psychologii. Nowe formaty: „Leksykon uczuć” oraz cykliczna rozmowa z psycholożką Ewą Woydyłło to odpowiedź na potrzebę porządkowania systemu wartości. Widzimy krytyczny stosunek czytelniczek do blichtru wielkiego świata i zwrot w stronę lokalnych wartości. Dział „Piękne życie” inspiruje do poszukiwania realnych pasji: rękodzieła, kulinariów, kolekcjonowania sztuki, odkrywania uroków lokalnych podróży, czyli szukania radości życia nie za oceanem, ale w zasięgu wzroku. To m.in. cykl „Wyprawa po smak”, „Spróbuj tego”, „Pasje i profesje” itp. – dodaje Jacek Szmidt.

Jego zdaniem epidemia i związane z nią ograniczenia wywołują poczucie zmęczenia. Czytelniczki odczuwają przesyt informacjami o COVID-19. Rośnie jednak potrzeba świadomości prozdrowotnej, zapotrzebowanie na wiedzę, jak żyć zdrowo, ekologicznie, etycznie w trosce o środowisko. Dlatego „Twój Styl” w każdym numerze publikuje teksty z cyklu „Czy to zdrowo”, które dostarczają wiedzy prozdrowotnej z zakresu codziennego życia: np. opakowania produktów spożywczych, oświetlenie, hałas, a także medyczne „prześwietlanie” środków czystości, produktów kulinarnych, kosmetycznych itp.

– „Twój Styl”, będąc magazynem „luksusowym”, przedefiniował pojęcie luksusu, zdając sobie sprawę, że w kryzysie epatowanie nieumiarkowaną konsumpcją może być opresyjne – podsumowuje Jacek Szmidt.

Dariusz Materek

_ _ _ _ _

Z analiz Polskich Badań Czytelnictwa, wynika, że wśród Polek czytających prasę 64% to mężatki, 70% to kobiety wykształcone, 55% pracuje na pełny etat, 25% uważa, że stać je na wszystko a 65% korzysta z usług kosmetyczki przynajmniej raz w roku.