cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Polak czyta zagraniczne gazety

Polscy czytelnicy zainteresowani prasą zagraniczną mają coraz większą możliwość wyboru gazet i czasopism. W ofercie Kolportera jest już 1500 tytułów z 74 krajów.
 
Z każdym rokiem Polacy chętniej kupują prasę obcojęzyczną. Jedni, by zaspokoić ciekawość, drudzy, by zasięgnąć fachowej wiedzy na temat gospodarki czy rozwoju przemysłu w krajach bardziej rozwiniętych.
W ofercie Departamentu Dystrybucji Prasy Kolportera S.A. jest ponad 1500 tytułów prasy zagranicznej, w tym ponad 50 dzienników. Firmie zależy, by zainteresowanym czytelnikom dostarczyć każdy tytuł, który został wydany na świecie, a szczególną opieką otoczeni są czytelnicy dzienników – mogą cieszyć się lekturą w tym samym czasie, co mieszkańcy Berlina, Londynu czy Paryża.
Preferowane angielskie i niemieckie
Z analiz przeprowadzonych przez Departament wynika, że polski czytelnik najczęściej wybiera gazety w języku angielskim i niemieckim, dlatego prasa wydawana w tych językach przeważa w ofercie Kolportera. Według raportu, najchętniej kupowanymi tytułami są anglojęzyczne: dziennik „Financial Times” i tygodnik „Newsweek” oraz niemiecki tygodnik „Der Spiegel”.
Nie oznacza to jednak, że firma ogranicza się do kolportażu prasy wydawanej w językach, które preferują Polacy.
– W naszej ofercie znajdują się gazety z 74 krajów w 38 językach z całego świata, w tym rzadko dostępna prasa skandynawska oraz wydawana na terenie Azji i Bliskiego Wschodu – mówi Agata Siuda, doradca ds. administracji wydawnictw w Departamencie Dystrybucji Prasy Kolportera S.A. – Dystrybuujemy każdy rodzaj prasy, od dzienników, tygodników społeczno-politycznych i specjalistycznych po tzw. „prasę kolorową”. W podstawowej ofercie mamy najchętniej kupowaną prasę europejską oraz tytuły wydawane w Stanach Zjednoczonych. Na specjalne zamówienie jesteśmy w stanie założyć prenumeratę na każdy periodyk, który wydawany jest na świecie, od prasy publikowanej w Ameryce Południowej (np. Argentyna, Brazylia, Paragwaj) poprzez gazety z krajów afrykańskich (np. Egipt, Kenia, Nigeria), po prasę z najodleglejszych regionów Azji (m.in. Japonia, Izrael, Chiny, Kambodża, Indie, Filipiny, Indonezja).
Tytuł na zamówienie
Tytuły obcojęzyczne są dostępne przede wszystkim w punktach sprzedaży zlokalizowanych głównie przy lotniskach, dworcach kolejowych, w centrach handlowych, hotelach oraz przy stacji warszawskiego metra. Kolporter jako dystrybutor prasy jest jednak elastyczny. – Jeśli klient zainteresowany jest jakimś tytułem, którego nie ma w sprzedaży, nasz kontrahent może go u nas zamówić. Jesteśmy otwarci na wszelką współpracę. Niestety wielu, zwłaszcza zagranicznych klientów nawet nie zapyta o swój ulubiony tytuł, a tym bardziej go nie kupi, jeśli go nie zobaczy. Apelujemy do współpracujących z nami sprzedawców o wyeksponowanie prasy obcojęzycznej i, jeśli jest taka możliwość, oznakowanie swojego punktu, np. napisem „International Press” – mówi Agata Siuda.
Oznakowanie punktu i wyeksponowanie takiej prasy może przydać się szczególnie w okresie wypoczynkowym.
– Z roku na rok do Polski przyjeżdża coraz więcej zagranicznych turystów. Ma to ogromny wpływ na sprzedaż prasy obcojęzycznej. W sezonie wypoczynkowym odnotowujemy zwiększenie zainteresowania szczególnie prasą niemieckojęzyczną. Popularnością cieszą się wówczas dzienniki i tytuły tzw. „prasy kolorowej”, np. odpowiednik polskiego „Faktu” czy „Super Expressu”, czyli niemiecki „Bild” – mówi Agata Siuda. – Po analizach sprzedaży można także określić, jakie tereny naszego kraju są chętnie odwiedzane przez zagranicznych gości. Poza kurortami nadmorskimi w okresie wakacyjnym sprzedaż wzrasta także na terenie Wielkopolski i Dolnego Śląska. Natomiast w ciągu roku najwięcej zagranicznej prasy sprzedajemy w punktach na terenach przygranicznych oraz w dużych miastach, takich jak Warszawa, Wrocław czy Gdańsk – dodaje Agata Siuda.
Kinga Beck-Tracz

Dodaj komentarz