Każdy klient, który tankuje lub robi zakupy na polskich stacjach benzynowych, potwierdzi, że prasa już na stałe weszła do asortymentu oferowanego przez stacje. Co więcej, gazety i czasopisma coraz częściej są eksponowane bezpośrednio przy wejściu, żeby klient mógł je od razu zobaczyć.
Kolporter S.A. dostarcza prasę do wszystkich zorganizowanych sieci stacji benzynowych działających w Polsce – w sumie jest to ponad 2,5 tysiąca punktów. Ten kanał dystrybucji stanowi ponad 7 proc. wszystkich punktów sprzedaży obsługiwanych przez spółkę.
– Naturalnie, nie do wszystkich stacji dostarczamy tę samą liczbę tytułów prasowych – mówi Bogusław Morański, dyrektor Pionu Sieci Sprzedaży Kolportera S.A. – Niektóre stacje posiadają w ofercie 400 tytułów, inne tylko 60 – na takie różnice w ofertach poszczególnych stacji największy wpływ mają powierzchnia, jaka jest przeznaczona na ekspozycję prasy, oraz lokalizacja punktu sprzedaży. Inną ofertę tytułową mają stacje położone przy autostradach, inne w centrach miast, a jeszcze inną znajdujące przy bocznej drodze o małym natężeniu ruchu samochodów.
Prasa kobieca dobra na podróż
Mówiąc jednak o sprzedaży prasy na stacjach paliw, trzeba pamiętać, że początek roku 2011 upłynął pod znakiem podwyżki stawek VAT, która nie ominęła również prasy sprzedawanej w tym kanale dystrybucji. Większość tytułów prasowych objętych była tzw. okresem przejściowym, różnym dla różnych kategorii. – W praktyce oznaczało to inny termin rozliczania tych tytułów w porównaniu z analogicznym okresem 2010 roku, a co za tym idzie – inne wyniki sprzedaży całej kategorii w styczniu, lutym, a nawet marcu – mówi Bogusław Morański. – Sprzedaż w kolejnych miesiącach 2011 r. nie odbiega jednak w znacznym stopniu od sprzedaży w 2010 r. – są stacje paliw, które odnotowały delikatne spadki, ale dla wielu z nich 2011 rok jest kolejnym rokiem wzrostu sprzedaży w tej kategorii.
Największy udział w sprzedaży na stacjach paliw ma prasa kobieca (co można tłumaczyć m.in. tym, że panie są zwykle pasażerkami i mają czas na czytanie w czasie podróży), potem społeczno-polityczna i motoryzacyjna. Jeśli oceniać pod względem periodyczności, na pierwszym miejscu znajdują się miesięczniki, a za nimi tygodniki i dwutygodniki.
Warto też podkreślić, że zauważalny jest rosnący udział w sprzedaży tytułów adresowanych dla dzieci. Na niektórych stacjach pojawiły się nawet dodatkowe miejsca ekspozycyjne, na których wystawiana jest prasa skierowana do najmłodszych czytelników.
Promocja przy kasie
– Coraz więcej naszych klientów – właścicieli stacji benzynowych, rozszerza w swoich punktach powierzchnię ekspozycyjną przeznaczoną dla gazet – zauważa Bogusław Morański. – Wspólnie pracujemy również nad przygotowaniem nowych, bardziej efektywnych regałów ekspozycyjnych. W wielu punktach prasa eksponowana jest przynajmniej w dwóch miejscach: jest to ekspozycja podstawowa i miejsce na specjalne promocje lub prasę codzienną.
Stacje paliw stały się atrakcyjnym miejscem dla wydawców, zainteresowanych promocją i indywidualną reklamą swoich wydawnictw – w pobliżu ekspozytorów prasowych widoczne są różne formy dodatkowego wspierania sprzedaży poszczególnych tytułów, są to m.in. stojaki promocyjne czy bilonownice umieszczone w sąsiedztwie kasy.
GK