Jak wyeksponować prasę, żeby sprzedaż była jak najwyższa? – to pytanie zadają sobie codziennie sprzedawcy mający w ofercie swoich punktów handlowych dzienniki i magazyny kolorowe. Czy lokalizacja regału lub regałów prasowych i sposób ułożenia prasy na tych regałach może decydować o wielkości obrotów, a co za tym idzie i o zysku ze sprzedaży prasy? Przypominamy zatem o podstawowych zasadach ekspozycji gazet w punktach sprzedaży.
Prasa jak impuls
Prasa z całą pewnością jest produktem, o którego zakupie w większości decyduje impuls. Na wielkość sprzedaży czasopism wpływ ma kilka istotnych czynników:
– lokalizacja regałów prasowych,
– powierzchnia ekspozycyjna i asortyment,
– sposób ułożenia tytułów na regale.
Firma Kolporter, opierając się na swoim długoletnim doświadczeniu, badaniach i analizach zakupów prasy już od kilku lat ma opracowany model ekspozycji prasy, czyli tzw. planogram, który określa najkorzystniejsze rozmieszczenie tytułów na półce.
W planogramie Kolportera czasopisma pogrupowane są tematycznie po to, by klient szukający tytułu z określonej dziedziny miał w zasięgu wzroku również inne tytuły pokrewnej tematyki. Oddzielnie eksponowane są tytuły dla kobiet i dzieci, oddzielnie czasopisma z programem telewizyjnym czy typowo rozrywkowe, a jeszcze w innym miejscu tytuły dla mężczyzn. Pisma z kategorii „Dziecko” lub „Kobieta” powinny znajdować się najbliżej wejścia do punktu sprzedaży, a ostatnia kategoria: „Mężczyzna” najdalej od wejścia.
Na wysokości wzroku klienta są umieszczane czasopisma, które się najlepiej sprzedają, ale też te najdroższe, natomiast tytuły dziecięce powinny się znaleźć w dolnej części ekspozycji, po to by dzieci miały do nich swobodny dostęp.
Według specjalistów Kolportera najlepszą lokalizacją dla dzienników są dedykowane stojaki ustawiane przy wejściu lub kasie – jeśli w punkcie nie ma miejsca na taki stojak, zalecane jest układanie dzienników na najniższych półkach regałów prasowych.
Planogram uniwersalny
Opracowany przez Kolportera system planogramów ma charakter uniwersalny, można go wykorzystywać do różnej wielkości ekspozycji. Oczywiście stosowanie się do planogramu nie jest obowiązkowe, to raczej wskazówka dla sprzedawców, jak układać tytuły, by zapewnić sobie maksymalny zysk ze sprzedaży. Wiadomo jednak, że wielu naszych klientów i sprzedawców z powodzeniem korzysta z rozwiązań Kolportera, które oparte są na kilku prostych regułach i na pewno pomagają im w codziennej pracy.
(RED)
1. Klienci nie kupią tego, czego nie widzą. Towar schowany to towar niesprzedany!
2. Ład i porządek na półkach to większa liczba wyeksponowanych tytułów, a więc większy zysk.
3. Najbardziej dochodowe czasopisma (wysoka cena i sprzedaż) umieszczaj na wysokości wzroku klienta.
4. Dla wygody klienta ułóż czasopisma tematycznie.
5. Zadbaj, by ekspozycja sprawiała wrażenie obfitości – to zachęca do zakupu.
6. Zadbaj o to, aby osoba sprzedająca prasę, potrafiła doradzić w wyborze czasopisma klientowi, który się waha.
7. Najczęściej prasę kupuje się dla przyjemności, zatem stwórz wokół ekspozycji miły i przyjazny klimat. Niech zakup prasy będzie przyjemnością.