cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Najpiękniejszy dzień w roku

Dzień Dziecka to jedno z najbardziej znanych i najchętniej celebrowanych świeckich świąt. Aż 46 procent Polaków deklaruję, że świętuje ten wyjątkowy dzień. Jak? Oczywiście szykując prezenty, niespodzianki i przeróżne atrakcje dla najmłodszych.

Fot. Getty Images

Z sondażu przeprowadzonego przez firmę badawczą GfK wynika, że 1 czerwca najczęściej celebrują rodziny czteroosobowe (blisko 60 proc.) oraz 5+ (55 proc.). Największy odsetek świętujących to gospodarstwa domowe z dziećmi w wieku 6-14 lat (66 proc.) oraz rodziny z małymi dziećmi do lat 5 (65 proc.).

Dobrym pomysłem dla osób chcących zrobić dziecku miłą niespodziankę, a nie dysponujących zasobnym portfelem jest sięgnięcie do bogatej oferty czasopism, kolekcji, komiksów i wydań specjalnych, które z okazji czerwcowego święta przygotowali wydawcy prasy.

Niespodzianki, upominki, zabawa

Przygotowanie specjalnej oferty dla najmłodszych czytelników, z okazji ich święta, planują praktycznie wszystkie wydawnictwa specjalizujące się w szeroko pojętej prasie dziecięcej.

– Co roku szykujemy dla naszych młodych czytelników i ich opiekunów wiele niespodzianek, szczególnie wzbogacając ofertę na czas przed Dniem Dziecka. Dla przedszkolaków mamy jak zawsze najlepsze licencje takie jak: Psi Patrol, Peppa Pig, L.O.L. Surprise, Barbie i wiele innych, w tym nowości, debiutującą w portfolio Media Service Zawada Chi chi love. Równie bogaty, jak wybór licencji, jest wybór dostępnych w katalogu wydawniczym formatów od opowiadań do książek z aktywnościami i naklejkami poprzez publikacje z dodatkami, zabawkami, flamastrami lub kredkami, kończąc na specjalnie dedykowanych zestawach książek, których największymi atutami są wyselekcjonowane tytuły, korzystna dla konsumenta cenie i atrakcyjne opakowanie – opowiada Kinga Zarzycka, dyrektor wydawniczy w wydawnictwie Media Service Zawada.

– W okolicy Dnia Dziecka w naszej ofercie produktowej pojawi się oczywiście wiele pozycji skierowanych do przedszkolaków i starszych dzieci z ulubionymi bohaterami popularnych bajek. Oprócz wydań regularnych magazynów będą to Wydania Specjalne: „Świnka Peppa”, „Mój Kucyk Pony”, „Kraina Lodu”, „Księżniczka”, „Psi Patrol”, „Spidey i Super-kumple” oraz „Spiderman”. Wydania Specjalne będą dostępne w sprzedaży również przez cały okres wakacyjny, więc mogą być nie tylko miłym upominkiem na Dzień Dziecka, ale również na koniec roku szkolnego czy towarzyszami wakacyjnych wyjazdów. Z kolei dla naszych kaczkofanów w różnym wieku szykujemy kolejne nowości ze świata Kaczora Donalda – pod koniec maja ukaże się kolejne wydanie magazynu „Kaczor Donald” oraz „Gigant Poleca Extra »Wszystkiego najlepszego Donald«” dedykowany 90 rocznicy powstania tego bohatera. W tym czasie na rynku dostępne będzie też wydanie wakacyjne z serii „Gigant Poleca Special »Letnie Klimaty«” oraz „Gigant Poleca” nawiązujący do zbliżających się mistrzostw Europy w piłce nożnej! – zapowiada Anna Milak, Publishing Group Manager, Polish Magazines (Wydawnictwo Story House Egmont).

 – W tym roku EuroPress zaskoczy swoich najmłodszych klientów wyjątkowymi niespodziankami, wprowadzając na rynek zabawki oparte na emocjonujących grach wieloosobowych: „Stumble Guys” i „Brawl Stars”. Te kolekcje oferują więcej niż tylko tradycyjną zabawę – stanowią pomost między wirtualną rozrywką a realnym światem, obiecując niezapomniane wrażenia. Produkty te mają na celu dostarczenie radości, stymulowanie kreatywnego myślenia oraz wspieranie zdrowej rywalizacji, inspirując młodszych odbiorców do aktywnego uczestnictwa w zabawie i rozwijając ich umiejętności społeczne i kreatywne – mówi Marzenna Rachlewicz z wydawnictwa EuroPress Polska.

Wyjątkowo wymagający odbiorcy

Przygotowanie ciekawej, a nawet wyjątkowej – biorąc pod uwagę okoliczności – propozycji dla najmłodszego czytelnika to spore wyzwanie. Upodobania dzieci zmieniają się bardzo szybko, trzeba więc być cały czas na bieżąco z dziecięcymi hitami.

– Świadomi ciągłej ewolucji upodobań i oczekiwań dzieci, aktywnie reagujemy na te zmiany, obserwując wzrost zainteresowania produktami powiązanymi z grami komputerowymi i influencerami. Nasz elastyczny model sprzedaży, oparty na kanale prasowym i odbiorcach Kolportera, pozwala na szybką adaptację do nowych trendów, w przeciwieństwie do tradycyjnej dystrybucji. Dzięki temu EuroPress jest w stanie natychmiast oferować produkty zyskujące wielką popularność w wirtualnym świecie, idealnie wpisując się w zainteresowania dzieci. Te zabawki inspirując się światem wirtualnym, mają za zadanie nie tylko bawić, ale także rozszerzać granice wyobraźni dzieci. Dzięki nim młodzi odbiorcy mają szansę na kreowanie własnych scenariuszy i historii, wcielając się w role swoich ulubionych bohaterów z gier – wyjaśnia Łukasz Skłodowski z EuroPress Polska.

– Młody konsument jest wyjątkowo wymagającym odbiorcą. Kluczem do sukcesu na rynku dla najmłodszych jest posiadanie w portfolio produktów najbardziej pożądanych przez dzieci, ale i akceptowanych przez rodziców. Popularna dla dziecka książka to taka, której bohaterem jest ulubiona postać ze znanej z ekranów telewizorów lub telefonów bajki, ale również publikacja z atrakcyjnymi dla dziecka dodatkami w formie np. naklejek, tatuaży, stempli, figurek, flamastrów. W swojej ofercie Media Service Zawada proponuje wszystko to, co dzieci lubią najbardziej: popularnych bohaterów i mnóstwo fantastycznej zabawy z kolorowankami, zdrapywankami, czytankami, zadaniami i mnóstwem innych najczęściej wybieranych przez dzieci książkowych aktywności – mówi Kinga Zarzycka, dyrektor wydawniczy Media Service Zawada.Niesłabnącym zainteresowaniem cieszą się takie serie jak „Kocham naklejać” (dostępne m.in. z Psim Patrolem, Świnką Peppą, Barbie, Chi chi love), „Ale zdrapka!” (Psi Patrol, Świnka Peppa, L.O.L. Surprise, Chi chi love, Dino Ranch), ale również kolejne części „Peppa Pig Chrum… chrum…”, „Peppa Pig Książeczki z półeczki” – dodaje.

– Żyjemy w czasach ogromnej oferty i dostępności produktów oraz dość szybkiej zmiany upodobań, nie tylko jeśli chodzi o produkty skierowane do najmłodszych. Stąd my jako Wydawnictwo w Polsce, ale i część większej globalnej organizacji – śledzimy trendy, badamy oczekiwania, uczestniczymy w wydarzeniach, jesteśmy w stałym kontakcie z partnerami i licencjodawcami, kontynuujemy tradycję ankiet czytelniczych – tak, żeby podążać i nadążać za oczekiwaniami odbiorców naszych czasopism i oczywiście dążyć do ich spełniania. Zarówno jeśli chodzi o zawartość naszych czasopism, jak i oferowane z nimi dodatki – zapewnia Anna Milak z wydawnictwa Story House Egmont.

– W ostatnich latach obserwujemy, że niemal wszystkie miejsca w rankingu sprzedaży prasy dziecięcej zajmują magazyny wydawane na licencji, związane z konkretnymi brandami bajek czy zabawek. Magnesem przyciągającym do nich dzieci są dołączane do każdego numeru drobne gadżety. W „Świerszczyku” nie uciekamy całkiem od tego trendu, ale podchodzimy do niego w sposób odpowiedzialny, wyważony i zgodny z naszą misją. Dlatego stawiamy na kreatywne prezenty, takie jak tekturowe modele do składania i rodzinne gry planszowe umieszczone na tekturowych wkładkach. To zabawki, które nie służą kolekcjonowaniu, a dają dzieciom okazję do rozwoju ważnych kompetencji, m.in. zdolności manualnych, logicznego myślenia czy spostrzegawczości – opowiada Aleksandra Chmielewska, redaktorka magazynu „Świerszczyk” (Wydawnictwo Nowa Era), najstarszego czasopisma dla dzieci nie tylko w Polsce, ale i w Europie. –Nasze gadżety są wykonane z tektury, mówimy zdecydowane „nie” plastikowi. Chcemy wzmacniać w najmłodszych czytelnikach troskę o środowisko przyrodnicze, stąd wybór naturalnych materiałów. A co najważniejsze – wartość „Świerszczyka” tkwi w wysokiej jakości tekstach i ilustracjach tworzonych przez cenionych autorów literatury dziecięcej i nagradzanych ilustratorów. To one, niezmiennie od powstania pisma w 1945 roku, stanowią istotę magazynu – dodaje redaktor Aleksandra Chmielewska.

Hity roku

 O tym, czy niespodzianki przygotowane przez wydawców dla najmłodszych czytelników spotkają się z ciepłym przyjęciem, przekonamy się już niebawem. A jakie propozycje prasy dziecięcej będą aspirować do tytułu hitu roku?

 Anna Milak, Story House Egmont: – Nasz plan wydawniczy w 2024 to kontynuacja znanych już na naszym rynku czasopism i komiksów oraz wiele nowości, a my dokładamy zawsze wszelkich starań, aby każde pojedyncze wydanie sprawiło naszym czytelnikom mnóstwo radości i zasługiwało na miano hitu roku w oczach dzieci i rodziców. Z tytułów z dłuższą tradycją na rynku zdecydowanie rok 2024 to czas celebracji 20-lecia postaci Świnki Peppy i tu na czytelników przez cały rok będzie czekało wiele produktów zapraszających do wspólnego świętowania z Peppą. Okrągłą 90. rocznicę obchodzi również postać Kaczora Donalda i z tej okazji w naszej ofercie pocket booków pojawi się mnóstwo niespodzianek, które wierzymy, że trafią na półki młodszych i starszych czytelników. Z kolei z nowości warto wyróżnić powrót magazynu „Monster High”, który parę lat temu odnosił ogromne sukcesy na naszym rynku oraz magazyn inspirowany pierwszą animacją Disneya dla przedszkolaków z uniwersum Star Wars „Przygody Młodych Jedi” (oba planowo dostępne będą w lipcu).

Łukasz Skłodowski, EuroPress Polska: – Bez wątpienia, kolekcje zabawek bazujące na „Stumble Guys” i „Brawl Stars” będą hitami roku 2024 wśród dziecięcych produktów oferowanych przez EuroPress Polska. Wprowadzają one świeżość na rynek i prezentują szeroką gamę oficjalnie licencjonowanych produktów, które dzięki wiernemu odwzorowaniu ulubionych postaci z gier, zyskają uznanie zarówno wśród młodszych, jak i starszych odbiorców. Są one doskonałe nie tylko jako zabawki, stanowią wspaniałą inspirację do tworzenia własnych kolekcji, mogą stanowić element dekoracyjny dziecięcego pokoju lub miejsca pracy, czy nauki dorosłych.

Kinga Zarzycka, Media Service Zawada: – W 2024 roku znaczące wyróżnienie w kategorii „książki dla dzieci w wieku 0-7 lat” przyznawane przez Komitet Ochrony Praw Dziecka otrzymała wydawana przez Media Service Zawada linia książek edukacyjnych „Peppa Pig. Uczę się z Peppą”. W tym wyjątkowym programie docenianym przez ekspertów (profesjonalistów związanych z edukacją przedszkolną, ale i w tym rodziców) i uwielbianym przez dzieci znaleźć można książki z naklejkami, twardo stronicowe, publikacje ze zmazywalnym flamastrem, ale i zestawy książek z atrakcyjnymi elementami zamknięte w poręcznym i trwałym pudełku.

Aleksandra Chmielewska, Nowa Era: – Na początku tego roku zadebiutował najnowszy tytuł w rodzinie „Świerszczyka” – kwartalnik plastyczny „Świerszczyk. Rysuj krok po kroku”. To propozycja dla starszych przedszkolaków, która w atmosferze kreatywnej zabawy zachęca do ćwiczenia umiejętności manualnych będących przygotowaniem do nauki pisania. Pismo pozwala dzieciom dać upust swojej twórczości plastycznej, zachęca do puszczenia wodzy fantazji. W każdym numerze zamieszczamy też tekturowe modele do samodzielnego złożenia. Świnka morska z pierwszego numeru zrobiła prawdziwą furorę na Instagramie – rodzice ochoczo publikowali zdjęcia kawii złożonych przez ich pociechy. Wierzymy, że kolejne wydania kwartalnika „Świerszczyk. Rysuj krok po kroku” spotkają się z równie ciepłym przyjęciem!

KINGA SZYMKIEWICZ

DARIUSZ MATEREK