Nie jesteśmy, niestety, w czołówce światowych statystyk czytelniczych. Przeciętny Polak po „słowo pisane” sięga raczej rzadko – dotyczy to zarówno książek, jak i gazet oraz czasopism. Ale od tej reguły jest wyjątek – to okres przed grudniowymi Świętami. Wtedy znacząco rośnie sprzedaż książek i prasy.
Dlaczego właśnie grudzień jest tak wyjątkowym czytelniczo miesiącem? Powody są co najmniej dwa. Z jednej strony okres prezentowy sprzyja sprzedaży książek. Z drugiej – większa ilość wolnego czasu zachęca do lektury gazet czy czasopism.
Wiedzą o tym doskonale wydawcy, którzy właśnie na koniec roku przygotowują ciekawe premiery książkowe lub specjalne wydania tytułów prasowych. Dotyczy to zarówno dzienników, które szykują specjalne, świąteczne wydania magazynowe, jak i tygodników czy miesięczników, ukazujących się w zwiększonej objętości i specjalnej szacie graficznej.
– Z danych Wydawnictwa Bauer wynika, że w okresie świątecznym czytelnictwo prasy kolorowej wzrasta. Wydania grudniowe i specjalne naszych magazynów i krzyżówek cieszą się dużym zainteresowaniem Czytelników. Zakładamy, że okres pandemii może wpłynąć na ten trend i raczej zwiększyć zainteresowanie z uwagi na fakt, że wiele osób będzie spędzać Święta w wąskim gronie – mówi Maciej Brzozowski, dyrektor public relations wydawnictwa Bauer Media.
Odrobina luksusu na papierze
Po czasopisma – nie tylko zresztą w świątecznym okresie – sięgają głównie panie. I to te najbardziej dynamiczne, aktywne zawodowo. Z analiz Polskich Badań Czytelnictwa wynika, że wśród Polek czytających prasę 64% to mężatki, 70% to kobiety wykształcone, 55% pracuje na pełny etat, 25% uważa, że stać je na wszystko a 65% korzysta z usług kosmetyczki przynajmniej raz w roku. I to właśnie dla tej grupy pań, starających się żyć pełnią życia, w znacznym stopniu są przygotowywane świąteczne wydania czasopism.
Nad tymi specjalnymi wydaniami zespoły redakcyjne pracują przez wiele tygodni – zawartość musi być dopracowana, uwzględniać zarówno specyfikę świątecznego czasu, jak i upodobania czytelniczek. Przede wszystkim pokazać odrobinę luksusu – ciekawe prezenty pod choinkę, nowoczesne aranżacje i świąteczne wystroje mieszkań, grudniowe trendy modowe. Do tego oczywiście garść przydatnych porad, przepisów na wigilijne przysmaki i wywiad z gwiazdą lub gwiazdami. A także wiele innych, interesujących materiałów. Ma być ekskluzywnie i ciekawie.
W tym roku – z uwagi na wyjątkową sytuację – w wydaniach świątecznych z pewnością znajdzie się również wiele informacji o tematyce zdrowotnej, porad psychologicznych i tekstów dodających otuchy czytelniczkom i czytelnikom.
Nie zgubić ducha Bożego Narodzenia!
– Wolne dni sprzyjają czytaniu, długie wieczory zachęcają do odpoczynku na fotelu z ulubioną gazetą. Potwierdza to sprzedaż naszych magazynów. Numery świąteczne to jedne z najlepiej sprzedających się wydań w roku – mówi Joanna Białaszek-Woźniak, Brand Manager Advisory & Crafting w wydawnictwie Burda Media Polska. I zapewnia: – Te święta, mimo wszystko, będą piękne!
Zdradza również jakie niespodzianki na tegoroczne Święta przygotowała dla swoich czytelniczek redakcja „Claudii”: – Dziś musimy nauczyć się trochę inaczej żyć, ale świąteczny czas to moment, gdy budzi się nadzieja. W dobro, w ludzi, w lepszą przyszłość. Dlatego w tym numerze warto przeczytać reportaż „Liczą się ludzie, nie prezenty” o tym, co nam daje bliskość z drugim człowiekiem. W tym wydaniu piszemy o tym, jak nie zgubić ducha Bożego Narodzenia i cieszyć się Gwiazdką. Mówią o tym Magdalena Boczarska, Magdalena Różczka i Vanessa Aleksander, gwiazdy filmu „Listy do M. 4”. I choć pandemia pokrzyżowała ich plany i premiera filmu została przesunięta, nie tracą nadziei i z optymizmem patrzą w przyszłość. Święta to też czas przyjemności. Polecamy przepisy na pyszne ryby, mięsa i słodkości, których nie może zabraknąć na stole. Humor poprawi nam pięknie udekorowany dom – przedstawiamy najmodniejsze dekoracje z gwiazdą betlejemską w roli głównej. I nie zapominajmy o sobie. Nawet jeśli Święta spędzamy w małym gronie, ubierzmy się elegancko. Gotowe pomysły na stylizacje są w naszych autorskich sesjach mody. Dodatkowo świąteczne wydanie „Claudii” można kupić także z prezentem – dodatkiem: maską na dekolt Lirene – opowiada Joanna Białaszek-Woźniak.
To przecież czas cudów
– Cykl wydawniczy powoduje, że numer grudniowy mocno Święta wyprzedza. Stąd tematy świąteczne rozłożyliśmy na dwa wydania – grudniowe i styczniowe. Tematem miesiąca numeru grudniowego są cuda. Bo Boże Narodzenie to czas cudów przecież… – mówi Joanna Derda, redaktor miesięcznika „Zwierciadło”. Bohaterowie, którzy wypowiadają się na łamach świątecznego wydania miesięcznika
przekonują, że cuda mogą pojawiać się w naszym codziennym życiu. Musimy tylko nauczyć się je zauważać. O swoich doświadczeniach opowiadają: psychoterapeutka Katarzyna Miller, położna Jeannette Kalyty, dziennikarka Beata Sadowska, pisarz i dziennikarz Adam Robiński , mistrz zen Alexander Poraj-Żakiej i jezuita Piotr Kropisz.
– Święta kochamy. Ich magię, nastrój, choinkę, spotkania, bliskość. Ale, to już od dawna nie jest temat tabu, święta to też stres. Czy przygotujemy wszystko idealnie? Czy jedzenie będzie bez zarzutu, a wszystkie prezenty trafione? Nie warto się denerwować. Warto trochę odpuścić. „Perfekcjonizm to droga donikąd. Wyluzuj!” – zachęca na naszych łamach psycholog Paweł Fortuna. A dr Joanna Heidtman, psycholog i coach, przekonuje, że bezczynność i odpoczynek są równie istotne jak praca. A może nawet istotniejsze. Pamiętajmy o tym zwłaszcza w bożonarodzeniowy czas – opowiada Joanna Derda. I dodaje: – Skoro już przy odpoczynku jesteśmy: nic tak nie odpręża jak dobra lektura. Na przykład „Zwierciadła”. W nim, jak zawsze, spotkania. Między innymi z Joanną Kulig, gwiazdą naszej okładki, z Ewą Kasprzyk, z Viggo Mortensenem czy z niezwykłą tancerką Yuką Ebiharą.
Grudniowe wydanie „Zwierciadło”, które jest już w sprzedaży można kupić również z kalendarzem ściennym z „Myszką Norką” na 2021 rok.. Kalendarz wspiera Fundację SEDEKA „Zdążyć z pomocą”. Do wyboru są również wydania z kalendarzykiem Zwierciadła na 2021 r. oraz kosmetykami pielęgnacyjnymi.
Siła i moda
Na aktualną, choć różną od typowo świątecznej, tematykę postawiła w grudniowym numerze redakcja „Vogue Polska”. – „Siła kobiet” – to hasło przewodnie tego wydania magazynu. O sensie działania na rzecz praw kobiet rozmawiamy z Anją Rubik, ale też z liderką Ogólnopolskiego Strajku Kobiet Martą Lempart. To nasze wsparcie dla kobiet walczących o prawo do decydowania o własnym ciele – mówi Hanna Rydlewska, dyrektor wydawniczy „Vogue Polska”. Ale oczywiście w magazynie nie mogło zabraknąć wielu innych, interesujących zwłaszcza panie, tematów.
– Na przekór trudnym czasom, w sekcjach poświęconych modzie, prezentujemy ubrania z najwyższej półki – wybieramy najciekawsze kreacje z pokazów haute couture, przyglądamy się związkom między modą wysoką a codzienną, swoją kolekcję ubrań vintage pokazuje nam Hamish Bowles, a o kulisy pracy pytamy dyrektora artystycznego Louis Vuitton Nicolasa Ghesquiere’a. Wspominamy najsłynniejsze bale w historii i najlepiej ubranych balowiczów. W wyjątkowych sesjach pokazujemy stylizacje, które pozwolą pomarzyć o wielkich wyjściach. W dziale urody opowiadamy historię brokatu, który – jak się okazuje – przydaje się aktywistom – mówi Hanna Rydlewska. – Do rozmów o tym, co ważne, zaprosiliśmy między innymi aktorkę Justynę Wasilewską. Przy okazji wydania nowej płyty spotkaliśmy się z Jane Birkin, która opowiada tym, dlaczego warto się buntować. Tuż przed premierą głośnego serialu „The Crown” udało nam się też porozmawiać z odtwórczynią roli księżnej Diany – Emmą Corrin. Opisujemy ostatnie dni przed jej startem do wielkiej kariery – dodaje.
Grudniowy numer „Vogue Polska”, dostępny od 26 listopada, ma aż trzy okładki do wyboru. Na każdej – top modelka i aktywistka Anja Rubik w innym ujęciu z autorskiej sesji. W numerze dostępny jest QR code pozwalający na ściągnięcie 3 okładek i dodatkowego zdjęcia w formie plakatu.
Dariusz Materek
Współpraca Karina Zawadzka