W czerwcu tematem przewodnim niemal wszystkich rozmów będą piłkarskie Mistrzostwa Europy. Nic dziwnego, że tę imprezę starają się jak najlepiej wykorzystać również wydawcy polskich dzienników i magazynów. Większość redakcji wyda lub zamierza wydać dodatki oraz specjalne numery poświęcone w całości Euro 2012.
Dzienniki na bieżąco
„Super Express” od 21 maja codziennie dołączał do każdego wydania czterostronicowy dodatek „Euro Gorączka – Piłkarskie ABC kibica”. Znalazły się w nim informacje o drużynach, meczach, stadionach i strefach kibica. W każdym wydaniu prezentowane były również sylwetki najlepszych.
15 maja ukazało się wydanie specjalne „Przeglądu Sportowego”: „Reprezentacja Polski 2012. Biało-czerwoni”. Zeszyt wydany przez Ringier Axel Springer Polska przybliżał skład polskiej drużyny narodowej na Euro 2012. W wydaniu specjalnym czytelnicy mogli znaleźć szczegółowe informacje o piłkarzach naszej kadry narodowej, a także plakat reprezentacji Polski i jej czołowych graczy – Roberta Lewandowskiego, Jakuba Błaszczykowskiego i Łukasza Piszczka. Do wydania dołączony był też zestaw dla prawdziwego kibica, czyli farbka w sztyfcie w barwach narodowych. Cały magazyn był dostępny w samodzielnej sprzedaży i liczył 16 stron plus plakaty.
„Przegląd Sportowy” wiele atrakcji i ciekawych artykułów zaplanował również na czas samych mistrzostw. Podobnie „Gazeta Wyborcza”, która przed rozpoczęciem największej imprezy sportowej w historii Polski, opublikowała obszerny magazyn piłkarski, przygotowywany przez dziennikarzy tego pisma z całego kraju.
22 maja wszyscy, którzy zakupili „Dziennik Gazeta Prawna”, otrzymali praktyczny poradnik dla każdego kibica na Euro 2012. Z magazynu sympatycy futbolu mogli dowiedzieć się jak bezpiecznie kibicować, jak podróżować w czasie mistrzostw i jak bezpiecznie dotrzeć na stadion. Poradnik informował również czy na stadion można wejść z aparatem, dużą flagą, plecakiem i wuwuzelą, jakie zasady obowiązują w strefach kibica, co grozi za złamanie zasad obowiązujących na stadionach, kto i jak zapewnia bezpieczeństwo na stadionach oraz o czym pamiętać wynajmując mieszkanie kibicom.
Agora przygotowała dla kibiców samochodową flagę kibica, która będzie sprzedawana z sobotnim wydaniem „Gazety Wyborczej” 2 czerwca 2012 r. – w dzień ostatniego sparingu reprezentacji Polski przed Euro 2012. Okolicznościowy magazyn dla kibiców piłki nożnej „Sport.pl Extra” – również od Agory – trafił do kiosków i księgarni 31 maja 2012. To kompendium wiedzy kibica na Euro 2012. Na 100 stronach magazynu dziennikarze „Gazety Wyborczej” i Sport.pl opisują m.in. szanse reprezentacji Polski w rywalizacji z innymi drużynami europejskimi. W numerze znalazły się też ekskluzywne wywiady z gwiazdami piłkarskimi. Piłce nożnej poświęcony jest także dodatek historyczny „Ale historia!” (z 4 i 11 czerwca 2012 r.). W numerach teksty poświęcone piłce nożnej: m.in. wywiad z polskim trenerem Jackiem Gmochem i rozmowa z Antoninem Panenką, jednym z najwybitniejszych piłkarzy Czechosłowacji, artykuły o piłkarzach i słynnych meczach – np. tekst o bramkarzu Lwie Jaszynie, największej gwieździe w historii radzieckiego futbolu (lata 50. i 60.) czy tekst o meczach Polaków i Holendrów w eliminacjach mistrzostw Europy 1976 roku.
W formacie XXXXL
„Prosto z ekranu. Karnyyy!” – to propozycja wydawnictwa Egmont dla najmłodszych kibiców piłki nożnej. To specjalne wydanie dla fanów futbolu, którzy lubią wspólną zabawę z siostrzeńcami Kaczora Donalda i ich kolegami. Magazyn skierowany jest do chłopców w wieku od 8 do 12 lat. Interesująco zapowiada się komiks z piłką w tle – tajemnica euro, łamigłówki czy gra planszowa. Nie zabraknie w nim również ciekawostek i licznych faktów na temat samych Mistrzostw Europy i obiektów, na których rozegrane zostaną mecze w Polsce i na Ukrainie. W środku pisma znajdzie się także tabela rozgrywek do samodzielnego wypełnienia. Do numeru dołączony jest atrakcyjny prezent – gra minipiłkarzyki, która zapewni równie duże emocje, co rozgrywane mecze w ramach Euro 2012.
Drugi tytuł specjalny Egmontu to: „Goool! okolicznościowy magazyn na Euro 2012”. Pierwszy numer zawierał aż 10 plakatów, a format wydania to XXXXL. Atrakcją numeru było 16 kart z najlepszymi piłkarzami w Europie, które chłopcy mogli wyciąć ze sztywnej okładki. Wśród nich między innymi karty z Jakubem Błaszczykowskim oraz Robertem Lewandowskim.
Drugie wydanie będzie sporym kompendium wiedzy o samym EURO 2012, biorących w nim udział drużynach, a zwłaszcza o reprezentacji Polski. Nie zabraknie również informacji o stadionach w Polsce i na Ukrainie, a także o terminach rozgrywek. W środku będzie też plakat – tabela do zapisywania wyników oraz elementy rozrywkowe jak dowcipy, plotki, krzyżówka czy quiz. Interesująco zapowiada się zestaw do gry z dwoma piłkarzami, piłką, dwiema parami butów i pucharem dołączonym do magazynu.
„Goool!” to bardzo pomocny przewodnik po najbliższym turnieju. Na rynku pierwszy numer był dostępny od 8 maja, a cena egzemplarza wraz z plakatami i kartami wynosiła 9,99 zł. Drugi numer ukaże się 6 czerwca, cena wydania z prezentem nie zmieni się. Wprowadzenie pisma „Goool!” wsparte było kampanią reklamową w mediach własnych Egmontu.
Magazyn „Bravo Sport” przygotował trzy specjalne wydania poświęcone rozgrywkom Euro 2012. Pierwszy numer specjalny ukazał się 16 maja. W magazynie znalazły się m.in. sposoby rozgrywania akcji bramkowych przez S-kadrę, komiks-biografia Roberta Lewandowskiego, a także charakterystyka jednego z faworytów turnieju – Hiszpanii.
W drugim numerze znajdą się opisy grup (ze szczególnym uwzględnieniem Polski i jej rywali), a także wiele ciekawostek, konkursów i przydatnych informacji. Każda ze stałych rubryk Bravo Sport, traktować będzie o Mistrzostwach Europy. Również plakaty poświęcone będą największym gwiazdom Euro 2012, a na jednym z nich przedstawiona zostanie terminarz-drabinka, w której będzie można wpisywać wyniki turnieju.
W ostatnim wydaniu o Euro 2012 – oprócz informacji o polskiej kadrze i pozostałych uczestnikach Mistrzostw Europy w piłce nożnej oraz plakatów i konkursów – znajdą się już pierwsze wyniki Mistrzostw, m.in. podsumowanie inauguracyjnego meczu Polaków z Grecją.
„World Soccer” po polsku
Do mistrzostw uważnie przygotowują się również opiniotwórcze tygodniki społeczno-polityczne. Dla przykładu, w numerze „Wprost”, który trafi do kiosków 4 czerwca, ukaże się specjalny dodatek poświęcony finałom Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Jednocześnie na stronie Wprost.pl uruchomiony zostanie specjalny serwis poświęcony turniejowi. W dodatku i w Internecie znajdzie się m.in. prezentacja finalistów, kalendarium meczowe, stadiony, fanzony oraz krótka historia mistrzostw (najlepsze drużyny czy legendarni strzelcy). Również „Polityka” w cotygodniowych cyklach przypominała najważniejsze wydarzenia i najlepszych piłkarzy z poprzednich imprez mistrzowskich.
Tuż przed mistrzostwami ukaże się polska edycja jednego z największych magazynów piłkarskich na świecie – „World Soccer” (Wydawnictwo ArskomPR.pl na licencji IPC Media). W 132-stronicowym czasopiśmie znajdą się m.in. wywiady z piłkarzami i trenerami reprezentacji startującymi w turnieju, opinie ekspertów i analizy taktyczne, fotografie wszystkich zawodników oraz terminarz spotkań .
Tomasz Porębski