Walentynki to czas miłości, prezentów i… wzmożonego ruchu w branży handlowej. Specjalne serie produktów, wystroje sklepów, kampanie przygotowywane z wielomiesięcznym wyprzedzeniem – wszystko po to, by zadowolić klientów i wykorzystać okazję do zwiększenia zysków.
W Polsce Walentynki nie mają takiego wymiaru jak choćby w Stanach Zjednoczonych, ale już nieodwracalnie wpisały się kalendarz uroczyście obchodzonych okazji. I tak jak wszystkie inne święta – Boże Narodzenie, Wielkanoc, Mikołajki – dla branży handlowej stały się czasem wzmożonego obrotu. Bo nieodłącznym elementem Walentynek są przecież prezenty, które ktoś najpierw musi wyprodukować, ktoś inny umieścić na sklepowej ladzie, bu ktoś trzeci mógł je kupić. Na pewno nie dzieje się to na taką skalę, jak w okresie bożonarodzeniowym, ale branża handlowa przyznaje, że w pierwszej połowie lutego nie sposób nie zauważyć ożywienia wśród klientów. – Zdecydowanie widać wzrost liczby klientów – informuje Helena Palej z firmy Apart. – Nie da się procentowo wyliczyć tego wzrostu, ale na pewno jest to okres wzmożonego ruchu w naszych salonach firmowych.
Specjalna oferta
Nie ma się co dziwić. Biżuteria to upominek, którym można podbić serce chyba każdej kobiety. Dlatego producenci zawczasu dbają o specjalną, okolicznościową ofertę. – Na kilka miesięcy wcześniej zaczęliśmy przygotowania naszego specjalnego katalogu z propozycją kolekcji Beads Collection. To modne obecnie koraliki, z których można samemu skompletować bransoletkę. Wydzieliliśmy walentynkową serię „Love Love”,
która jest w okolicznościowej kolorystyce, różowej i czerwonej. Przygotowaliśmy także specjalny konkurs dla klientów, w którym nagrodą są takie właśnie bransolety – tłumaczy Helena Palej. – W tym okresie powiększamy też ofertę srebrnych i złotych serduszek – zawieszek do łańcuszków. Dla bardziej wymagających klientów mamy także egzemplarze zdobione diamentami. Zawieszki to bardzo popularny prezent. Polacy lubią się obdarowywać tego typu upominkami, zwłaszcza na Walentynki.
A czy przy okazji Walentynek Polacy chętniej kupują pierścionki zaręczynowe? – Pierścionki także się sprzedają, ale trudno spekulować, czy właśnie z takim przeznaczeniem – uśmiecha się Helena Palej.
Drugi bardzo popularny wśród pań prezent to oczywiście bielizna: elegancka, zmysłowa lub romantyczna. – Rzeczywiście, zawsze w okolicach święta zakochanych ruch w sklepie się zwiększa. Nie można go porównywać z bożonarodzeniowym wzrostem liczby klientów, ale na pewno przez te kilka dni sprzedajemy więcej towaru – zauważa Monika Jedynak, sprzedawczyni w salonie Triumph w Kielcach. – Kupują głównie panowie. Jedni przychodzą wcześniej, inni zostawiają zakupy na ostatnią chwilę. My już na kilka tygodni przed 14 lutego dostajemy specjalnie na tę okazję przygotowany asortyment, czyli bieliznę z okolicznościową aplikacją w serduszka. Tak ozdobione koszulki czy majteczki cieszą się dużym powodzeniem, pomimo że nie ma przy tym żadnych promocyjnych cen czy rabatów.
Wystrój dopełnia całości
Oprócz okolicznościowego asortymentu ważnym elementem, dopełniającym całości jest wystrój sklepów i salonów sprzedaży. W witrynach królują oczywiście czerwone serduszka i różowe baloniki. Ale poważne firmy nie pozostawiają tak ważnego promocyjnego elementu przypadkowi. – Co roku przygotowujemy okolicznościową wystawę. Firma decyduje, jak ona ma wyglądać, projekt jest przygotowywany i rozsyłany do wszystkich salonów – tłumaczy Monika Jedynak.
– Banery, promujące naszą Walentynkową serię „Love Love” zawisły w naszych salonach na trzy tygodnie przed świętem zakochanych – mówi Helena Palej. – Także dbamy o to, by wystrój wnętrz był jednolity, kojarzący się z Walentynkami, ale przy tym na odpowiednim poziomie.
Monika Wojniak