cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Kolporter – więcej niż dystrybucja

Kolporter – poza podstawową działalnością, jaką jest dystrybucja prasy i prowadzenie sieci saloników – świadczy szereg usług logistycznych i promocyjnych, z których korzystają wydawcy prasowi, producenci i agencje reklamowe.

Magazynowanie i transport

Specjalnością oddziału Logistyki Centralnej Kolportera w podwarszawskich Mościskach, oprócz codziennej dystrybucji prasy, są usługi magazynowe i transportowe, wykonywane tutaj od wielu lat. Szeroki pakiet usług magazynowych jest możliwy dzięki dużej powierzchni, jaką dysponuje centralny magazyn Kolportera – to 8000 m kw., z czego 500 m kw. jest wydzielone na potrzeby składowania jednostek ładunkowych paletowych.

– W naszej ofercie mamy takie usługi, jak pakowanie i przepakowania produktów oraz zestawów produktów, foliowanie czasopism z różnymi dodatkami w folię luźną lub termokurczliwą, etykietowanie, czyli naklejanie na produkty naklejek we wskazane przez klienta miejsce – wymienia Mirosław Fiuk, dyrektor oddziału Logistyki Centralnej. – Naszym kontrahentom oferujemy również składowanie czasopism czy produktów, z całodobowym monitoringiem. Mamy do dyspozycji 500 miejsc paletowych w regałach wysokiego składowania.

Do szeroko rozumianych usług magazynowych zalicza się także insertowanie, które polega na wkładanie insertów w dowolne bądź w wyznaczone miejsce, wklejanie dodatków reklamowych, takich jak próbki kremów, perfum, płyty DVD i CD, wewnątrz czasopism, katalogów czy broszur. – Zajmujemy się również kompletowaniem różnorodnych pakietów promocyjnych, zgodnie z indywidualnymi wskazaniami klienta. Do tego dochodzi dekompletacja pakietów czasopism, książek lub innych produktów z dołączonymi gadżetami, metkowanie, a więc umieszczanie na naklejce informacji zgodnie z życzeniem klienta i naklejeniem jej we wskazane miejsce, zakładanie banderol czy pakowanie w torebki foliowe – dodaje Mirosław Fiuk.

Oddział Logistyki Centralnej posiada uniwersalne naczepy, dzięki którym może świadczyć usługi transportowe. Naczepy można ładować z boku, z tyłu lub górą, co pozwala podjęcie prawie każdego ładunku, a dotychczas najbardziej nietypowym zleceniem, którego podjął się Oddział LC, był transport… samolotu. Na co dzień świadczy jednak tradycyjne usługi  transportowe, np. odbiór prasy z drukarni, na życzenie wydawcy. – Gwarantujemy terminowe i staranne wykonanie każdej usługi transportowej – podkreśla dyrektor Fiuk. –  Mamy bardzo doświadczonych kierowców, posiadamy nowoczesny park samochodowy. Jeszcze w tym roku wymienimy dziewięć naczep na nowe, jesteśmy właśnie w trakcie ich zamawiania.

Oferta dla wydawców

Kolporter ściśle współpracuje z wydawcami przy organizowaniu promocji konkretnych tytułów prasowych czy kolekcji wydawniczych w punktach sprzedaży. Akcje promocyjne prowadzone są m.in. w salonach prasowych, supermarketach, sieciach handlowych i na stacjach paliw. W ubiegłym roku odbyło się 1000 rożnego typu akcji, a w pierwszej połowie br. już 570.

Wydawcy prasy, książek, kalendarzy czy kolekcji przy promocji swoich tytułów korzystają z ponad dwudziestu stałych nośników reklamowych, które ma w ofercie Kolporter. Nośniki zapewniają lepszą ekspozycję produktu i łatwiejszy dostęp dla klienta, co przekłada się na wzrost sprzedaży. Do najpopularniejszych należą standy podłogowe, krawaty na kolekcje saszetkowe, stałe miejsce ekspozycyjne, multifacing, stos na ladzie, plakat czy wobblery.

– Wspólnie z wydawcami przygotowujemy również nośniki specjalnie dla konkretnego czasopisma lub produktu kolekcjonerskiego – mówi Sylwia Pniewska, doradca ds. promocji w Pionie Administracji Wydawnictw Kolportera. – Najnowszym przykładem są standy dla kolekcji „SuperZings 3” i „MojiPops 2” firmy Magic Box oraz standy na kalendarze wydawnictwa Kalpol.Bis. Z takiej formy promocji korzystali w tym roku także Burda Media Polska, De Agostini Italia, Panini czy Ferment.

Oddzielnym przykładem bardzo skutecznej współpracy z wydawcą jest „Książkomat” – nowatorski ekspozytor wydawnictwa Edipresse Polska S.A. do promocji i sprzedaży książek w atrakcyjnej cenie. Książkomat został zaprojektowany przez wydawnictwo, natomiast Kolporter dostarczył go do wybranych punktów sprzedaży i zadbał o jego odpowiednią ekspozycję.

Są także inne możliwości reklamy, realizowanej wspólnie z Kolporterem.  Na przykład w sieci sklepów Auchan, o czym pisaliśmy w poprzednim numerze „NK”, w ostatnich miesiącach przeprowadzono 6 akcji wyprzedażowych – w strefie promocyjnej eksponowane były wybrane przez wydawcę tytuły w wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Z kolei w sieci saloników Kolportera rozdano ok. 40 tys. bezpłatnych saszetek z produktami promującymi serie „Super Zings 2” i „Moji Pops”.

Ponadto Kolporter proponuje wydawcom inne narzędzia promocyjne. Jednym z nich jest możliwość komunikacji ze sprzedawcami – dwa razy w miesiącu przygotowywany jest wewnętrzny newsletter z informacjami o nowościach rynkowych, który dociera m.in. do sprzedawców prasy. Kolejna forma komunikacji to dołączanie kolorowych ulotek do dokumentów dostarczanych do punktów sprzedaży lub prenumeratorów. Wydawcy – i nie tylko oni – mają też możliwość zamieszczenia reklam swoich produktów, a także tekstów informacyjnych w miesięczniku „Nasz Kolporter”, który co miesiąc jest czytany przez ponad 20 tysięcy współpracujących z Kolporterem sprzedawców.

Programy konsumenckie i akcje samplingowe

Własna sieć saloników prasowych pozwala Kolporterowi od ponad 20 lat organizować programy konsumenckie i akcje samplingowe. Polegają one na wydawaniu nagród w różnego rodzaju konkursach (redempcja, buy & get) czy dystrybucji bezpłatnych próbek lub katalogów (sampling). Cieszą się dużą popularnością, gdyż po pierwsze są skuteczne, a po drugie – firma zapewnia kompleksową obsługę każdej akcji.

W ubiegłym roku w sieci saloników Kolportera, zarówno w ogólnopolskich, jak i regionalnych kampaniach, promowały się takie marki, Winiary, Mola, Telepizza, Belvita, Mastercard, Monari, Labofarm czy ToJaToTy. W sumie rozdano ponad 1,2 mln nagród, katalogów i sampli, a blisko pół miliona produktów zostało wydanych w kampaniach regionalnych.

– Z naszych usług korzystają producenci, dostawcy i agencje reklamowe – mówi Robert Szczepanik, dyrektor Działu Marketingu Kolportera. – Zapewniamy dotarcie do bardzo szerokiej grupy potencjalnych konsumentów, ponieważ w ciągu roku obsługujemy w salonikach ok. 70 milionów osób. Analiza koszyka zakupowego pozwala nam określić profil klienta detalicznego i na tej podstawie dopasować do niego materiały reklamowe. Jesteśmy w stanie w przeprowadzić każdy rodzaj programu konsumenckiego i w wyznaczonym czasie wydać duże ilości próbek, katalogów czy nagród. Naszym atutem jest także własna sieć logistyczna. Co ważne, firma, dla której organizujemy akcje, na każdym etapie ma dostęp do analiz i możliwość modyfikowania przebiegu promocji.

Mówiąc o usługach, warto też pamiętać o tych, które są skierowane bezpośrednio do detalicznych klientów saloników Kolportera. Już wkrótce w salonikach będzie można odbierać przesyłki dostarczane przez firmę kurierską. A bez opłacania rachunków domowych trudno dzisiaj sobie wyobrazić salonik prasowy.

Najnowszą usługą elektroniczną jest możliwość płatności kartą za zakłady Totalizatora Sportowego. W ofercie saloników jest również sprzedaż biletów autobusowych i kolejowych (e-podróznik) oraz biletów na wydarzenia sportowe, koncerty i festiwale (kupbilet.pl). Saloniki sprzedają tez bilety na mecze klubów piłkarskich: Arka Gdynia, Cracovia, Jagiellonia Białystok, Lechia Gdańsk, Lech Poznań, Korona Kielce, Wisła Płock, Śląsk Wrocław, Podbeskidzie Bielsko Biała i Górnik Łęczna. Nieustannie rozwijamy też ofertę produktów płatniczych dla internautów, realizowanych w takich systemach, jak Paysefcard czy Paysafecash. W salonikach można ponadto kupić karty podarunkowe do popularnych sklepów, doładowania gier internetowych na największych platformach cyfrowych czy do platformy z filmami Netflix.

Usługi magazynowe Kolportera:

  • pakowanie i przepakowywanie produktów
  • foliowanie czasopism z dodatkami
  • etykietowanie
  • składowanie czasopism i produktów
  • insertowanie
  • kompletowanie pakietów promocyjnych
  • dekompletacja pakietów czasopism, książek i produktów
  • metkowanie
  • zakładanie banderol
  • pakowanie w torebki foliowe

Usługi transportowe

  • Całopojazdowy transport krajowy, świadczony nowoczesnym taborem dostosowanym do przewożenia różnego rodzaju towarów.
  • Wszystkie naczepy posiadają przesuwne kurtyny boczne oraz dach przesuwny do przodu i tyłu, co daje możliwość załadunku z tyłu, z boku oraz z góry.
  • W trosce o wysoki poziom świadczonych usług, pojazdy Kolportera wyposażone są w najnowocześniejszy sprzęt komunikacyjny i telematyczny.
  • Pojazdy wyposażone są w pozycjonery GPS, przez co na bieżąco można śledzić trasę ładunku.

Usługi promocyjne dla wydawców:

  • Akcje promocyjne z wykorzystaniem nośników reklamowych
  • Ulotka reklamowa dołączana do dokumentu dostawy
  • Informacja reklamowa na dokumencie dostawy
  • Reklama w miesięcznikach „Nasz Kolporter” i „Salonik Prasowy”

Promocja w salonikach Kolportera:

  • akcje promocyjne produktów (wydawanie próbek lub katalogów)
  • programy konsumenckie (redempcja, buy & get)