cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Lato kibiców

Tegoroczne lato będzie z pewnością niezapomniane dla wszystkich fanów sportu. Wakacyjne miesiące upłyną pod znakiem dwóch wielkich imprez – Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro i XXXII Letnich Igrzysk Olimpijskich. Do relacjonowania tych wyjątkowych wydarzeń już od kilku miesięcy przygotowują się praktycznie wszystkie światowe media, w tym także oczywiście większość tytułów prasowych.

Fot. Getty Images

Przygotowania do startu obu imprez zostały w ubiegłym roku nieoczekiwanie przerwane przez pandemię koronawirusa. Zarówno piłkarskie mistrzostwa Europy, jak i olimpiada zostały przesunięte o kilkanaście miesięcy. Kibice musieli uzbroić się w cierpliwość, a zawodnicy i dziennikarze sportowi całkowicie przestawić zaplanowany harmonogram pracy. Zwłaszcza dla tych ostatnich pandemia okazała się szczególnie trudnym czasem. Odwołane imprezy i rozgrywki, ograniczony dostęp do zawodników, kolejne lockdowny w znaczący sposób ograniczyły mediom sportowym normalną pracę. Dopiero tegoroczne lato może im pomóc zrekompensować te straty.

W dużej mierze zależy to od wyników polskich sportowców – zainteresowanie czytelników rośnie proporcjonalne do sukcesów, jakie osiągają nasi reprezentanci. Na razie, niestety, nie możemy się nimi pochwalić. Polska zakończyła udział w turnieju UEFA Euro 23 czerwca – po rozegraniu trzech meczy, z wynikiem jeden remis, dwie przegrane, zajęliśmy ostatnie miejsce w grupie i odpadliśmy z dalszych rozgrywek. Pozostaje więc czekać na sukcesy naszych olimpijczyków – piłkarskie mistrzostwa kończą się 12 lipca, a jedenaście dni później, 23 lipca 2021 roku w stolicy Japonii rozpoczną się Igrzyska XXXII Olimpiady Tokio 2020.

Przygotowani na każdy scenariusz

Wpływ wielkich wydarzeń sportowych na prasę najbardziej widoczny jest w dziennikach. Podczas mistrzostw świata czy Europy w piłce nożnej, olimpiad, innych wielkich turniejów gazety czasowo reorganizują swoją zawartość – przybywa stron sportowych, sport pojawia się też często na pierwszych stronach. Spektakularne sukcesy naszych reprezentantów stają się wydarzeniami dnia, spychając na dalszy plan inne wydarzenia.

Oczywiście wszystkie redakcje, zarówno dzienników sportowych, jak i ogólnoinformacyjnych, przygotowania do relacjonowania wielkich imprez rozpoczynają znacznie wcześniej. Trzeba zorganizować pracę całego zespołu, akredytować dziennikarzy i fotoreporterów itp. A ponieważ sport jest nieprzewidywalny redakcje muszą być przygotowane na każdy scenariusz – zarówno spektakularny sukces, jak i wielką klapę.

Potwierdza to Andrzej Wasik, redaktor naczelny dziennika „Sport”. – Przygotowywania zaczynają się kilka miesięcy przed terminem imprezy. Trzeba zaplanować kto będzie relacjonował wydarzenie, bo trzeba takie osoby akredytować u organizatora, ustalić harmonogram godzin zsyłania materiałów z drukarnią. Na końcu przygotowujemy makiety gazety, dostosowane do zwiększonej ilości materiałów poświęconych np. Euro. Na kolegium w zależności od wydarzeń staramy się reagować na to co się dzieje z dnia na dzień – mówi red. A. Wasik. – Pracujemy głównie w systemie zdalnym, korzystając z wideokonferencji, korespondencji mailowej. W redakcji codziennie jest redaktora wydania, tak zwany dziennikarz czytający, pełniący rolę korektora, oraz pracownicy składu, łamiący poszczególne strony gazety. Pracujemy w specyficznym czasie, do niedawna praktycznie nie można było „na żywo” obserwować sportowe wydarzenia, brak było dostępu do zawodników i trenerów – dodaje.

– Redakcja „Rzeczpospolitej” ma wysłannika na Euro i będzie go miała w Tokio. Obu imprezom poświęcimy więcej miejsca w gazecie i serwisie online niż to zwykle bywa ze sportem. Przy okazji igrzysk w Tokio zamierzmy też zwrócić uwagę na aspekty pozasportowe – polityczne, finansowe i oczywiście pandemiczne – mówi Mirosław Żukowski, kierownik Działu Sportowego „Rzeczpospolitej”. – Praca wygląda tak samo jak to się dzieje codziennie w pandemicznym czasie, głównie zdalnie, ale nie sprawia to specjalnych kłopotów – dodaje.

Swoich korespondentów na Euro 2020 miała również „Gazeta Polska Codziennie”. Akredytowani dziennikarze i fotoreporter dbali o bieżący serwis informacyjny. – Szerokie relacje z wydarzeń na mistrzostwach zamieszczamy w każdym numerze. Jeśli chodzi o igrzyska olimpijskie w Tokio również przewidujemy obszerne relacje w gazecie, choć nikt z redakcji nie będzie tam obecny osobiście. Planujemy materiały z wydarzeń olimpijskich w każdym numerze, być może dedykowane strony. O ważniejszych zdarzeniach dotyczących polskich drużyn i sportowców informujemy również na okładce – mówi Beata Dróżdż, prezes FORUM S.A., wydawcy „Gazety Polskiej Codziennie”.

Swoich korespondentów na Euro miała również „Gazeta Wyborcza”. Relacje z mistrzostw przygotowywali Rafał Stec i Marcin Wesołek. „Gazeta” zdecydowała się ponad to zaprosić do współpracy pokaźne grono ekspertów i komentatorów, którzy przygotowywali swoje autorskie publikacje.

Autorytety zawsze w cenie

– Nowymi felietonistami „Wyborczej” – specjalnie w związku z Euro – zostali: Katarzyna Kiedrzynek, polska piłkarka, która grała w finałach Ligi Mistrzyń, Pablopavo, czyli wokalista i pisarz Paweł Sołtys oraz znany dziennikarz Tomasz Zimoch. Więcej tekstów publikuje w „Wyborczej” pisarz Wojciech Kuczok, laureat Nagrody Nike, a pogłębione teksty newsowe i analizy pisze dla Wyborcza.pl Piotr Żelazny – wydawca magazynu „Kopalnia” i ekspert telewizyjny. W serwisie dostępne są też kolejne felietony Philippa Lahma, kapitana reprezentacji Niemiec, która przed siedmiu laty zdobyła mistrzostwo świata – mówi Agata Staniszewska, rzecznik prasowy Agora SA, wydawcy „Gazety Wyborczej”.

Komentarze ekspertów, fachowe i pogłębione analizy, statystyki – to tylko niektóre elementy, którymi prasa stara się przyciągnąć czytelników. Nie ma co ukrywać – sport, z uwagi na swoją dynamikę, to domena telewizji. Gazety i czasopisma relacjonując wielkie imprezy sportowe mają więc trudne zadanie – przygotować materiał, który będzie unikalny i interesujący dla kibiców.

Maciej Sołdan z wydawnictwa Giga Media sp. z o. o., wydającego dwumiesięcznika „Giga Sport” jest przekonany, że mimo oczywistej dominacji telewizji rola prasy sportowej jest nadal duża. – Specjalne dodatki, terminarze wydarzeń, ciekawe tytuły, dobry dobór zdjęć, ekskluzywne materiały, to wszystko pomaga przyciągnąć czytelnika – zauważa.

– Prasa musi skupić się na oryginalnych, własnych treściach – komentarzach, opiniach, analizach i wywiadach, wtedy ma szanse uzupełnić telewizyjny przekaz. Wyniku meczu już dziś nikt w gazecie nie szuka. Liczą się przede wszystkim autorzy z nazwiskami i pozycją, oni przyciągają czytelników – wyjaśnia Mirosław Żukowski z „Rzeczpospolitej”. – Staramy się wyróżnić ciekawymi, oryginalnymi tekstami. Czytelników najbardziej przyciągają wyraziste komentarze i analizy.

– Wbrew pozorom nasz czytelnik, zwłaszcza starszej daty, szuka opisu meczów i innych wydarzeń. Staramy się znaleźć swoje miejsce, proponując pogłębione komentarze i analizy. Ważną rolę spełniają też zapowiedzi, których często w telewizji brakuje. Czytelników oczywiście przyciąga dobra jakość publikacji i informacji. Na co dzień naszym walorem jest także lokalność – chyba jako jedyna gazeta na rynku publikujemy wyniki, relacje i tabele od ekstraklasy do piątego, a nawet szóstego poziomu rozgrywek. To też przyciąga czytelników – dodaje Andrzej Wasik, redaktor naczelny dziennika „Sport”.

Nie tylko do czytania

Czytelnicy-kibice cenią również wszelkiego rodzaju dodatki specjalne i wydania okolicznościowe które przy okazji wielkich imprez sportowych przygotowuje wiele redakcji.

Z okazji Euro 2020 redakcja „Przeglądu Sportowego” (wydawca: Ringer Axel Springer Polska) przygotowała specjalne wydanie „Skarbu Kibica”, które ukazało się wraz z „Przeglądem Sportowym” i „Faktem”. To obszerne, liczące ponad 200 stron opracowanie zawierało szczegółową prezentację wszystkich drużyn, biorących udział w mistrzostwach. Również tygodnik „Piłka Nożna” (wydawca: Profus Management Marek Profus) w całości poświęcił jeden z numerów Mistrzostwom Europy. Wydawnictwo Ediba Polska przygotowało natomiast zupełnie nowy tytuł – „Strzał na bramkę. Magazyn młodych piłkarzy”. To dwumiesięcznik dla najmłodszych fanów piłki nożnej, w wieku 7-10 lat. Nowe czasopismo zawiera porady dla młodych piłkarzy, specjalny dział TO JEST GRANE! z terminarzem EURO, superbohaterami na boisku, a dodatkowo: komiks o polskim futbolu, krzyżówkę, quizy i zagadki oraz atrakcyjne dodatki: zawieszkę na drzwi, planszę do gry, plakat reprezentacji i naklejki.

– Na Euro ukazał się specjalny dodatek (12 stron) „Polskie orły przy piłce”, mam nadzieje, że tak samo będzie przed igrzyskami w Tokio – mówi Mirosław Żukowski z „Rzeczpospolitej”.

– Przed inauguracją rozgrywek ligowych, nie tylko piłkarskich, ale także siatkarskich, koszykarskich, w piłce ręcznej i hokeja na lodzie, zawsze dajemy kompendium wiedzy – o składach, terminarzach i zmianach regulaminowych. Również przed największymi sportowymi wydarzeniami – jak trwające Euro, czy zbliżające się igrzyska olimpijskie w Tokio – robimy poświęcone im dodatki – dodaje Andrzej Wasik, redaktor naczelny dziennika „Sport”.

Swój „Skarb Kibica” w związku z mistrzostwami Euro 2020 przygotowała także „Gazeta Wyborcza”.

– Na inaugurację mistrzostw opublikowaliśmy ośmiostronicowy dodatek „Euro 2020”, dostępny w tradycyjnej i cyfrowej wersji. Czytelnicy znaleźli w nim m.in. wywiad z prezesem PZPN Zbigniewem Bońkiem, esej Wojciecha Kuczoka o „jego Euro”, korespondencję Rafała Steca z Rzymu, a także materiały z działu danych „Wyborczej” o stadionach – mówi Agata Staniszewska, rzecznik prasowy Agora SA.

Beata Dróżdż, prezes FORUM S.A., informuje, że również „Gazeta Polska Codziennie” wydała swój dodatek na Euro 2020. – Jeszcze nie ma decyzji, co do wydania dodatku przed igrzyskami olimpijskimi. Ale w zależności od rozwoju sytuacji, nadzwyczajnych wydarzeń i polskich sukcesów nie możemy tego wykluczyć – mówi.

Specjalną piłkarską kolekcję przygotowało Wydawnictwo Panini, specjalizujące się w wydaniach i produktach kolekcjonerskich. – Sport jest naszą pasją, źródłem naszej inspiracji i radości, którą dzielimy się z kolekcjonerami. Kolekcje dedykowane Mistrzostwom Europy w piłce nożnej wydajemy już od 1980 roku. Do każdej nowej edycji kolekcji, przygotowujemy się zawsze z największą starannością, opierając się na naszym dużym doświadczeniu oraz wychodząc naprzeciw oczekiwań kolekcjonerów – zapewnia Monika Pąśko z Wydawnictwa Panini.

Na rynek trafiły w tym roku dwie kolekcje UEFA EURO 2020™: naklejkowa – TOURNAMENT EDITION oraz karciana ADRENALYN XL™ 2021 KICK OFF. Kolekcja naklejkowa to specjalny 96-stronicowy album i saszetki, zawierające naklejki z logo drużyny, i portretami graczy. UEFA EURO 2020™ ADRENALYN XL 2021 to z kolei zupełnie nowa kolekcja, zawierającą m.in. najświeższe zdjęcia, zaktualizowane składy, wszystkie zakwalifikowane drużyny i ich zawodników. – Nasze produkty są kierowane przede wszystkich do fanów piłki nożnej, niezależnie od wieku oraz tych osób, które lubią kolekcjonowanie – mówi Monika Pąśko.

Po zakończeniu tegorocznych mistrzostw Euro i igrzysk olimpijskich kibice będą musieli poczekać na kolejną dawkę wielkich emocji do jesieni przyszłego roku. Wtedy to w Katarze rozpoczną się XXII Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej. Część wydawców już dziś myśli o tym jak najlepiej zrelacjonować je swoim czytelnikom i jakie atrakcje dla nich przygotować.