Mars – firma, która co roku pozyskuje miliony ton kakao, by dostarczyć słodkie przekąski ludziom na świecie, dba o produkcję czekolady od samego początku. A wszystko zaczyna się, kiedy na około trzech milionach małych gospodarstw rodzinnych, z których pochodzi 90 proc. kakao na świecie, farmerzy pieczołowicie zbierają ziarnko do ziarnka…
30 mld dolarów rocznie
Mars to jedna z największych firm rodzinnych na świecie. Jej dorobek to aż sto lat produkcji jednych z najlepszych słodyczy na świecie. Firma działa także w sektorze produkcji jedzenia dla zwierząt, napojów, gum do żucia oraz dań gotowych. Rocznie firma odnotowuje przychody na poziomie 30 mld dolarów.
Jako firma rodzinna Mars ma długą tradycję aktywnego zaangażowania w życie społeczności będących w obszarze jej działalności. Inwestycje poczynione przez firmę rozpoczęły nową erę na rynku kakao, który dziś postrzegany jest jako motor wzrostu gospodarczego, poprawy stabilizacji społecznej i ochrony środowiska w Afryce Zachodniej. Zaangażowanie firmy w odpowiedzialną produkcję tego kluczowego dla niej surowca ma pozytywny wpływ na cały łańcuch dostaw – od rolnika w Ghanie aż po konsumenta Twixa w Polsce, przyczynia się też do aktywnej ochrony środowiska na terenach, na których znajdują się plantacje.
Aby skuteczniej działać na rzecz odpowiedzialnego rozwoju rynku kakao na świecie, Mars włączył się w działania organizacji Rainforest Alliance, która od lat 90. XX wieku pomogła już ponad 30 tysiącom gospodarstw rodzinnych i spółdzielczości w 22 krajach tropikalnych w osiągnięciu wysokiego poziomu zrównoważonego rolnictwa. Dzięki zaangażowaniu Marsa liczba plantacji objętych pomocą ciągle rośnie!
Prospołeczna koalicja
Poza działaniami, które Mars podejmuje samodzielnie na rzecz poprawy warunków życia rolników uprawiających kakao na świecie, firma uczestniczy także w powołanym do życia
w 2002 r. projekcie International Cocoa Initiative (ICI, Międzynarodowej Inicjatywie na Rzecz Kakao) oraz UTZ Certified, które zwalczają nadużywanie pracy dzieci i pracę przymusową w produkcji kakao. Jest również zrzeszona w Sustainable Tree Crops Program (STCP, Program Zrównoważonej Gospodarki Zasobami Leśnymi) – organizacji publiczno-prywatnej, która pośredniczy między przemysłem kakao i czekolady a przedstawicielami rządu, dbając o rozwój gospodarstw rolniczych i spółdzielni w Afryce Zachodniej. Jego celem jest wprowadzanie zmian, które spowodują, że farmerzy uzyskają rynkowe ceny za swój drogocenny surowiec.
W latach 2007 – 2009 firma zrealizowała pionierski program „Mars Partnership for African Cocoa Communities of Tomorrow”, czyli iMPACT, w ramach którego na rozwiązywanie problemów socjalnych, społecznych i środowiskowych gospodarstw rolnych w Ghanie
i Wybrzeżu Kości Słoniowej przeznaczyła ponad 4,5 miliona dolarów.
Niezależnie od oferowanego bezpośredniego wsparcia, Mars zaangażował się także w Farmer Field Schools Program, w ramach którego pomaga drobnym plantatorom osiągać większe plony poprzez poprawę stosowanych technik rolniczych. Swoją wiedzę i doradztwo dla rolników Mars oferuje także poprzez Światową Organizację Kakao (WCF) – forum zrzeszające firmy zajmujące się kakao i czekoladą z całego świata.
Firma wspiera też inicjatywy społeczne zmierzające do zapewnienia dzieciom rolników możliwości nauki w szkołach. To zobowiązanie realizuje poprzez program Farmer Field Schools in West & Central Africa, East Asia and Latin America (Szkoły Polowe dla Rolników Zachodniej i Środkowej Afryki, Wschodniej Azji i Ameryki Łacińskiej), który objął już swoim zasięgiem kilkaset tysięcy małych gospodarstw rolnych. Wymiernym efektem programu jest wzrost, jaki – dzięki edukacji – te gospodarstwa wypracowały. Sięga on nawet 40 proc.!
Odpowiedzialność na co dzień
Polityka odpowiedzialności Marsa dotyczy jednak nie tylko ochrony środowiska naturalnego
i wsparcia gospodarstw w Afryce Zachodniej, uzależnionych od popytu na kakao. Firma, jako jedna z pierwszych na rynku, wdrożyła też system odpowiedzialnego informowania klientów – konsumentów słodyczy o składzie i wartości odżywczej swoich produktów. Opracowany przez firmę Kodeks Marketingowy Mars zawiera wytyczne i ograniczenia jakie firma sama zgodziła się przestrzegać by możliwie najlepiej i najbardziej odpowiedzialnie informować o swoich produktach. Zazwyczaj założenia Kodeksu znacznie wyprzedzają regulacje rynkowe – np. Mars jako pierwsza firma wycofała się z komunikacji marketingowej skierowanej do dzieci poniżej 12 roku życia. Z tego powodu w żadnej reklamie Marsa nie zobaczymy celebrytów, osób przesadnie szczupłych ani nadmiernie otyłych, znajdziemy w niej natomiast wezwanie i zachętę do uprawiania zdrowego, aktywnego stylu życia, którego Mars jest zwolennikiem. Firma nie sprzedaje również swoich produktów w automatach w szkołach, czy gimnazjach uczęszczanych przez dzieci poniżej 12 roku.
Wyroby czekoladowe
SNICKERS
Baton Snickers to chrupiące orzeszki, gęsty karmel i czekolada, które pomogą Ci zregenerować siły i poczuć się znowu sobą.TWIX
Twix tworzą trzy proste składniki – mleczna czekolada, pyszny karmel i kruche ciastko – połączone w dwa paluszki.
M&M’s
M&M’s to czekoladowe kulki w kolorowej polewie, w wersji z orzechem w środku lub bez.MARS
MARS jest batonem pełnym pozytywnej energii – delikatna pianka, gęsty karmel i mleczna czekolada..
BOUNTY
BOUNTY to batonik z intensywnie kokosowym nadzieniem.
Jedzenie dla zwierząt
PEDIGREE
Najsilniejsza marka wśród produktów żywieniowych dla psów.
WHISKAS
Marka WHISKAS, czyli smaczne jedzenie dla kotów.
CHAPPI
Treściwe, smaczne jedzenie, które zaspokaja psi głód.
KITEKAT
KITEKAT zapewnia odpowiednią ilość energii, zadowalając nawet najbardziej wymagające, kochające wolność i przygodę koty.
PERFECT FIT™
PERFECT FIT™ to pierwsza marka w pełni dostosowana do osobowości kota, zapewniająca mu zdrowie w zgodzie z jego stylem życia i potrzebami.
Opr. (red)