Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Siła czytelniczek

Prasa kobieca to od lat najmocniejszy segment na rynku czasopism. Panie czytają chętniej i więcej niż panowie, są bardziej przywiązane do swoich ulubionych tytułów, ale i mają określone wymagania. Aby im sprostać, wydawcy co roku starają się wprowadzań na rynek nowe tytuły, dodatki, a także zmieniać istniejące czasopisma – tak, aby jak najlepiej dopasować je do aktualnych upodobań czytelniczek.

Skąd tak silna pozycja tego rodzaju tytułów? – Prasa kobieca stanowi mocny segment rynku, gdyż zaspokaja wiele istotnych potrzeb. Dla czytelniczek obcowanie z magazynem jest synonimem relaksu i odpoczynku, kojarzy się z przyjemnym rytuałem. Magazyny są „oknem na świat” – inspirują ciekawymi postaciami, zjawiskami społecznymi, kulturą. Zachęcają do samorozwoju i lepszego zrozumienia samego siebie i relacji z innymi. Dostarczają praktycznej, wiarygodnej wiedzy – uważa Aleksandra Lorkowska, zastępca dyrektora wydawniczego w Wydawnictwie Bauer, odpowiadająca za segment czasopism kobiecych luksusowych. – Badania czytelnicze potwierdzają, że czytelniczki ufają informacjom zamieszczonym w prasie. Magazyny premium to dla czytelniczek luksus w wymiarze estetycznym i intelektualnym. Dają dostęp do pięknych zdjęć, ciekawych bohaterów i zjawisk oraz tekstów najlepszych autorów, a dzięki wysokiej jakości technicznej obcowanie z pismem jest przyjemnym doznaniem. Co ważne, w percepcji czytelniczek prasa jest dostępna cenowo – dodaje.

Minione miesiące – mimo trudności spowodowanych pandemią – były dla prasy kobiecej okresem dalszego rozwoju.

Wydania specjalne dobrze przyjęte

– W segmencie prasy dla kobiet w 2021 roku pojawiło się wiele nowych wydań specjalnych. W związku z entuzjastyczną reakcją czytelniczek i satysfakcjonującymi wynikami sprzedaży ich publikacja będzie kontynuowana w roku 2022 – mówi Aleksandra Lorkowska z Wydawnictwa Bauer. Jako przykład podaje wydanie specjalne „Twojego Stylu” – „Kobieta w biznesie”. To magazyn dla kobiet, które są właścicielkami firm, liderkami, zajmują wysokie stanowiska, ale także do tych, które stoją na progu decyzji o zaangażowaniu się w biznes.

– Z ekspertami i praktykami rozmawiamy o tym, czego kobiety potrzebują, aby zaistnieć i rozwijać się w biznesie, egzekwować swoje prawo do równego traktowania, doskonalić umiejętności (także miękkie) pomocne w tworzeniu firm, zarządzaniu nimi. Piszemy o pokonywaniu ograniczeń i zarządzaniu sukcesem – również w szczególnym okresie pandemii. Na stronach „Twojego Stylu” – „Kobieta w biznesie” są także praktyczne rady dotyczące funkcjonowania firmy oraz raporty pomagające wyobrazić sobie niedaleką przyszłość i znaleźć w niej swoje miejsce – wyjaśnia Aleksandra Lorkowska.

W segmencie pism poradnikowych pojawiła się natomiast nowa seria wydań specjalnych „Kobiety i życia” z sezonowymi przepisami czytelniczek oraz „Z przepiśników naszych mam i babć” – zbiór 150 przepisów kulinarnych na dania, których receptury przekazywane są z pokolenia na pokolenie. Z kolei pod brandem „Świata Kobiety” pojawił się nowy wyjątkowy tytuł dla osób, które świadomie dokonują zakupów i dla których ważna jest jakość i bezpieczeństwo spożywanych produktów – „Katarzyna Bosacka Wiesz, co jesz!”. Znana dziennikarka, która od lat prześwietla produkty dostępne na sklepowych półkach, radzi, co warto, a czego nie należy wkładać do sklepowego koszyka. Wydanie uzupełnia 20 autorskich przepisów Katarzyny Bosackiej.

Na półkach w 2021 roku pojawiło się również nowe wydanie „Pani domu poradnik. Tajemnice wiary” – magazyn skoncentrowany na wartościach religijnych i tradycyjnych. Pismo skierowane jest do czytelniczki zaangażowanej w życie Kościoła Katolickiego, zainteresowanej tematyką religijną i mistyczną. Nowością był także poradnik „Pani domu” – „Polskie zioła” –  wydanie zawierające wielki leksykon popularnych polskich ziół wraz z opisem ich leczniczych właściwości i zasad stosowania.

Z kolei pod brandem „Poradnika domowego” pojawiły się „Przepisy Ewy Wachowicz”. To aż 100 autorskich przepisów kulinarnych, a wśród nich: dania gotowe w 30 minut – specjalne przepisy dla zabieganych, proste potrawy fit – dla dbających o linię, pyszne, domowe obiady dla całej rodziny, ciepłe, sycące kolacje oraz sprawdzone przepisy na słodkości.

Dać nadzieję i radość

Poza przygotowaniem wydań specjalnych większość tytułów dla pań zmodyfikowała również w minionych miesiącach swoją zawartość. Pojawiły się nowe rubryki tematyczne, stałe działy, część tytułów zmieniła swoje layouty.

– W „Przyjaciółce” pojawiły się nowe rubryki. Kulinarna – „Z notatnika cukiernika”, gdzie prezentujemy przepisy na słodkości, które łączy jeden konkretny temat. Do lubianej przez czytelniczki „Giełdy porad” dołączyła rubryka „Twoje rośliny”. W zależności od sezonu piszemy o pielęgnacji roślin w ogrodzie, na balkonie i parapecie. Na życzenie czytelniczek pojawiła się też rubryka „Polskie sanktuaria”, gdzie opisujemy znane i mniej znane miejsca kultu i pielgrzymek Polaków – mówi Urszula Zubczyńska, redaktor naczelna dwutygodników „Przyjaciółka” i „Pani Domu” i miesięcznika „Poradnik Domowy” (Wydawnictwo Bauer). Ten ostatni tytuł w końcówce ubiegłego roku przeszedł mały lifting. – W dziale „Moda” pokazujemy teraz więcej praktycznych, niedrogich stylizacji dla pań w różnym wieku i o różnych figurach. Zwiększyła się ilość lubianych przez czytelniczki testów praktycznie w każdym dziale. Dział „Psychologia” powiększyliśmy o rubrykę ekspercką z pytaniami czytelniczek i odpowiedziami psychologa. Na łamy wróciły ukochane przez czytelniczki „Podróże”, a także strony dotyczące pielęgnacji roślin z praktycznym kalendarzem ogrodnika. Zwiększyła się też ilość krzyżówek w numerze – dodaje Urszula Zubczyńska. Zwraca uwagę, że również w „Pani Domu” pojawiły się nowe rubryki, m.in. „Tajemnice wiary”, w których prezentowane są postaci świętych i ich wyjątkowe historie oraz „Cuda natury”, z przepięknymi zdjęciami fascynujących miejsc na świecie. Zwiększyła się także ilość krzyżówek.

– Poruszamy przede wszystkich tematy, które odwracają uwagę od trudnej rzeczywistości, dają nadzieję i radość. Dla osób wierzących są to tematy religijne, niosące wiarę w lepszą przyszłość i przekonanie, że nie pozostają sami z problemami. Zwiększyło się też zapotrzebowanie na tematy psychologiczne, zwłaszcza te eksperckie, z poradami jak wychodzić ze smutku, jak poradzić sobie z lękami, które przyniosła ze sobą pandemia. Czytelnicy sygnalizują też większe zapotrzebowanie na rozrywkę, historie z pozytywnym przesłaniem i zakończeniem, które pozwolą zapomnieć o ich kłopotach. Słowem – ludzie nie chcą się już bać – podsumowuje Urszula Zubczyńska.

Mądre rozmowy, dobre wzorce

Zmiany w oczekiwaniach czytelniczek, spowodowane pandemią koronawirusa, zauważają również redaktorzy naczelni „PANI” i „Twojego Stylu”.

– Nasze czytelniczki od lat szukają na naszych łamach mądrych, głębokich rozmów z autorytetami ze świata kultury. I to się nie zmienia. W dzisiejszych trudnych i skomplikowanych czasach czytelniczki oczekują od nas też trzymania ręki na pulsie i reagowania na to, co dzieje się w sprawach dotyczących kobiet. Dlatego na łamach magazynu „PANI” coraz częściej poruszamy tematy związane z prawami kobiet, zalewem fake newsów, bezpieczeństwem w sieci czy naszą kondycją psychiczną. Zapraszamy znakomitych ekspertów, by na naszych łamach odpowiadali na nurtujące nas problemy. W 2021 roku poruszaliśmy więc m.in. tematy dotyczące przewlekłej bezsenności czy depresji nastolatków. Pytaliśmy ekspertów jak schudnąć po pandemii, jak poradzić sobie z problemami finansowymi czy toksycznymi ludźmi – mówi Monika Stukonis, redaktor naczelna „PANI” (Wydawnictwo Bauer). Zwraca uwagę, że wyraźnie większym zainteresowaniem cieszą się artykuły psychologiczne, które „…są próbą rozwiązania problemów, a nie tylko ich diagnozowaniem”.

Z kolei Jacek Szmidt, redaktor naczelny „Twojego Stylu” (Wydawnictwo Bauer) zauważa, że drugi rok epidemii zmienił styl życia, nastroje, a nawet system wartości czytelniczek pisma. – Mniej atrakcyjne są dla nich tematy z czasów prosperity: świat gwiazd, moda, gadżety i inne formy luksusu. Szukają wiedzy psychologicznej, wzorców dobrego, zrównoważonego życia. Uważnie wybieramy bohaterów okładek i wywiadów, unikając celebrytów, szukając autorytetów, rozmowa z którymi pomaga osiągać poczucie stabilizacji i nawigować w zwariowanym świecie. W każdym numerze „Twojego Stylu” jest rozmowa „ku pokrzepieniu serc” z osobami takimi jak Anna Dymna, Ewa Bem, ojciec Leon Knabit… – mówi Jacek Szmidt. – Poszerzamy dział psychologii. Nowe formaty: „Leksykon uczuć” oraz cykliczna rozmowa z psycholożką Ewą Woydyłło to odpowiedź na potrzebę porządkowania systemu wartości. Widzimy krytyczny stosunek czytelniczek do blichtru wielkiego świata i zwrot w stronę lokalnych wartości. Dział „Piękne życie” inspiruje do poszukiwania realnych pasji: rękodzieła, kulinariów, kolekcjonowania sztuki, odkrywania uroków lokalnych podróży, czyli szukania radości życia nie za oceanem, ale w zasięgu wzroku. To m.in. cykl „Wyprawa po smak”, „Spróbuj tego”, „Pasje i profesje” itp. – dodaje Jacek Szmidt.

Jego zdaniem epidemia i związane z nią ograniczenia wywołują poczucie zmęczenia. Czytelniczki odczuwają przesyt informacjami o COVID-19. Rośnie jednak potrzeba świadomości prozdrowotnej, zapotrzebowanie na wiedzę, jak żyć zdrowo, ekologicznie, etycznie w trosce o środowisko. Dlatego „Twój Styl” w każdym numerze publikuje teksty z cyklu „Czy to zdrowo”, które dostarczają wiedzy prozdrowotnej z zakresu codziennego życia: np. opakowania produktów spożywczych, oświetlenie, hałas, a także medyczne „prześwietlanie” środków czystości, produktów kulinarnych, kosmetycznych itp.

– „Twój Styl”, będąc magazynem „luksusowym”, przedefiniował pojęcie luksusu, zdając sobie sprawę, że w kryzysie epatowanie nieumiarkowaną konsumpcją może być opresyjne – podsumowuje Jacek Szmidt.

Dariusz Materek

_ _ _ _ _

Z analiz Polskich Badań Czytelnictwa, wynika, że wśród Polek czytających prasę 64% to mężatki, 70% to kobiety wykształcone, 55% pracuje na pełny etat, 25% uważa, że stać je na wszystko a 65% korzysta z usług kosmetyczki przynajmniej raz w roku.