cykliczne porady dla sprzedawców, opinie ekspertów

Latem w kurortach rośnie sprzedaż prasy

Lato jest tą porą roku, gdy w miejscowościach wypoczynkowych, zwłaszcza nadmorskich, znacząco wzrasta sprzedaż prasy w porównaniu z pozostałymi miesiącami. Kolporter dba o to, aby turyści przyjeżdżający na urlop w sezonie letnim, mieli jak największy i najlepszy wybór prasy. Sprzedaż dodatkowo jest wspierana przez punkty sezonowe.  

Od Rewala po Krynicę Morską

Na Pomorzu sezon letni zaczyna się tak naprawdę w długi majowy weekend i już wtedy w miejscowościach nadmorskich można zauważyć wzrosty sprzedaży prasy w całorocznych punktach, głównie tych sieciowych i znajdujących się w centrach handlowych, ale też indywidualnych. Przykładem takiego punktu jest kiosk wielobranżowy AGMA w Mielnie przy ul. Morskiej. Punkt znajduje się przy deptaku nadmorskim, a jego właściciel Marcin Barcikowski współpracuje z Kolporterem od 2007 roku. – Przy słonecznym lecie obrót uzyskany na sprzedaży prasy wzrasta u mnie nawet siedmiokrotnie – przyznaje Marcin Barcikowski. – Najlepiej schodzą w tym okresie tytuły kobiece, poradniki, krzyżówki i książki. Oprócz stałych klientów, którzy wracają tu co roku, są też i nowi, którzy odwiedzają Mielno pierwszy raz.

Oddziały Kolportera w Gdańsku i Koszalinie dbają, by w odpowiednio więcej gazet zaopatrzyć w sezonie letnim około 400 całorocznych punktów miejscowościach wypoczynkowych, w tym również stacje paliw przy autostradach lub blisko morza i hoteli. – W tym roku do obsługi punktów całorocznych doszła nam również sieć salonów sieci Świat Prasy – informuje Aneta Szostak, kierownik Działu Obsługi Klienta w gdańskim Oddziale Kolportera. – W pierwszej kolejności zwiększamy nadziały miesięczników, które dłużej znajdują się w sprzedaży. W wakacje wzrastają też zamówienia na tygodniki i dzienniki. Nadmorskie punkty sprzedaży prasy otwieramy sukcesywnie co roku od kwietnia. W pierwszych wiosennych miesiącach jest to od 20 do 30 punktów, boom na punkty sezonowe następuje pod koniec czerwca.

Sprawnie dowożone przez logistykę z oddziałów w Koszalinie i Gdańsk czasopisma, gazety, a także towary pozaprasowe trafiają wzdłuż linii brzegowej nad Bałtyk, począwszy od Rewalu na zachodzie, do Krynicy Morskiej na Mierzei Wiślanej na wschodzie. Teren obsługiwany przez oba centra logistyczne łączy wspólne biuro dbające o obsługę klienta i administrację na tym obszarze.

Przygotowania już w marcu

W Kolporterze przygotowania do zapewnienia komfortu kontrahentom i czytelnikom w okresie letnim zaczynają się… w marcu. Najpierw Działu Analiz szacuje wstępne zapotrzebowania nakładów na nadchodzące lato. Dane te są następnie przekazywane do Działu Administracji Wydawnictw oraz Działu Sprzedaży, a potem przedstawiane wydawcom prasowym. – Aby  punkty sezonowe ruszyły ze sprzedażą, panie specjalistki z Biura Obsługi Klienta, z pomocą przedstawicieli handlowych i w porozumieniu z logistykami, ustalają z kontrahentami daty pierwszych dostaw, kształt oferty tytułowej i odpowiednie ilości gazet – mówi Aneta Szostak. – W ślad za ustaleniami pierwsze paczki dla klientów sezonowych dostarczają kierowcy, którzy na okres letni w miejscowościach wypoczynkowych dowożą gazety dodatkowymi, wcześniej opracowanymi trasami. Mniej więcej do 10 lipca działają już wszystkie punkty sezonowe, których łącznie na Wybrzeżu co roku otwieramy około 150.

3 tysiące klientów na kempingu

W województwie zachodniopomorskim, obsługiwanym przez szczeciński Oddział, w samym pasie nadmorskim przez cały rok działa około 60 punktów sprzedaży. Sezonowo otwieranych jest około 25 punktów – pierwsze już w długi weekend majowy, ostatnie zamykane są na koniec września.

Typowo sezonowy punkt w Świętouściu od czerwca do września prowadzi wspólnie z żoną Andrzej Kraskiewicz. – Nasz sklep znajduje się na kempingu, gdzie są domki kempingowe, namioty i gdzie parkują kampery. To obszar ok. 8 hektarów, do morza jest dosłownie kilka metrów, a w szczycie sezonu przebywa tu ok. 3 tysięcy turystów. Prasa w naszym sklepie zajmuje całą ścianę, klienci mają do wyboru prawie 180 tytułów i kupują właściwie wszystko, od gazet codziennych po tygodniki i kolorowe miesięczniki, ale także krzyżówki i magazyny dla dzieci. Jeśli jakiegoś tytułu zabraknie, dzwonię do Oddziału w Szczecinie i następnego dnia go otrzymuję. Z Kolporterem – jako dostawcą prasy – jestem związany od początku, w przyszłym roku minie trzydzieści lat.

W tym województwie najwięcej sezonowych punktów zlokalizowanych jest w Pobierowie. Podobnie jak na Pomorzu, również w Zachodniopomorskim do obsługi dystrybucyjnej doszły punkty sprzedaży Świata Prasy: 6 salonów znajdujących się w Świnoujściu, Dziwnowie i Międzyzdrojach. Punkty te oferują szeroki asortyment.

– Biuro Obsługi Klienta wraz z centralą Kolportera skupiają swoją pracę na lepszym i efektywniejszym zatowarowaniu punktów sezonowych, zarówno tych indywidualnych, jak i sieciowych – podkreśla Mariusz Juszkiewicz, dyrektor Oddziału Kolportera w Szczecinie. – Warto jednak pamiętać, że sezon to nie tylko pas nadmorski, ale również wszelkie drogi i szlaki komunikacyjne prowadzące nad morze, dlatego istotnym jest fakt właściwego zatowarowania znajdujących się tam punktów, jak choćby stacji benzynowych. Obecnie nie otwieramy dodatkowych tras, ale kierowca obsługujący pas nadmorski korzysta w sezonie z dodatkowego podwykonawcy, aby wszędzie dotrzeć z prasą na czas.

Mikołajki, Mrągowo, Giżycko

Warmia i Mazury są także chętnie odwiedzane przez turystów. Oba regiony określa się mianem Krainy Wielkich Jezior Mazurskich lub Krainy Tysiąca Jezior. O ile pierwsza nazwa nikogo nie dziwi, to druga lekko przekłamuje rzeczywistość. Na Mazurach można doliczyć się bowiem ok. 2 600 jezior, czyli prawie 3 razy więcej niż zwykło się sądzić.

– W okresie od czerwca do końca sierpnia uruchamiamy dostawy do 20 punktów sprzedaży, które wznawiają działalność w okresie letnim – mówi Dariusz Sarzała, kierownik logistyki w Oddziale w Olsztynie. – Ekspansja dyskontów do mniejszych miejscowości spowodowała zaprzestanie działalności małych placówek, które zazwyczaj w tym okresie sprzedawały prasę, udało nam się jednak utrzymać liczbę punktów sezonowych na poziomie ubiegłego roku. W przeszłości niektóre punkty miały niecodzienną formę. Pamiętam jednego z naszych kontrahentów, który sprzedawał prasę z łódki na jeziorze Niegocin żeglarzom, wędkarzom oraz plażowiczom.

Najwięcej punktów sezonowych uruchamianych jest w miejscowościach położnych w okolicach znanych wszystkim Mikołajek, Mrągowa, Giżycka. W punktach całorocznych, zlokalizowanych  w miejscowościach turystycznych,  w okresie letnim, obroty zwiększają się kilkukrotnie.

 Marta Makosza razem z mężem prowadzi sklep z Rynie, gdzie prasa sprzedawana jest przez cały rok. – W sezonie letnim sprzedaż prasy wrasta nawet o 50-60 proc. – mówi pani Marta.  – Dodatkowo w czerwcu, w wynajętym pomieszczeniu w porcie nad jeziorem Ryńskim, otwieramy sezonowy punkt z prasą i pamiątkami, który jest czynny od rana do wieczora, również w niedziele. Klientami są przede wszystkim żeglarze, którzy zawijają do portu w Rynie. Najchętniej kupują tygodniki społeczno-polityczne oraz prasę dla kobiet.

– W okresie letnim nadziały prasy znacznie się zwiększają, więc pracownicy Sekcji Dostaw oraz kierowcy mają dużo więcej pracy – dodaje Dariusz Sarzała. – Oddział w Olsztynie został wyposażony w nowoczesny sprzęt i aplikacje znacznie przyśpieszające nadział  prasy, a co za tym idzie, szybsze wyjazdy kierowców z dostawami. Widoczna  poprawa infrastruktury drogowej w rejonie Mazur  również jest sprzymierzeńcem naszych kierowców, szybciej i oczywiście bezpieczniej docierają do odbiorców. Nie ma więc konieczności uruchamiania dodatkowych tras do obsługi punktów sezonowych.

Kurorty ładnieją, punkt sprzedaży też

Wraz z upływem lat i gospodarką urbanistyczną zmienia się wygląd miejscowości oraz estetyka miast. Władysławowo, które niegdyś było małą osadą rybacką, obecnie jest w czołówce najbardziej rozpoznawalnych letnich kurortów w Polsce, gdzie powstały apartamentowce, całoroczne hotele spa, domki turystyczne na wzór skandynawski oraz wesołe miasteczko z atrakcjami nie tylko dla dzieci ale i dla dorosłych. – Tak jak pięknieją nasze nadmorskie miejscowości, tak również zmienia się na korzyści wygląd punktów sprzedaży, do których prasę dostarcza Kolporter – zauważa Aneta Szostak. – Stragany czy drewniane budki odeszły do lamusa, a zastąpiły je obszerne salony prasy z wejściem do środka lub salony w nowoczesnych galeriach i centrach handlowych.

To ostatnie potwierdza także dyrektor Mariusz Juszkiewicz.  – Zmiany w lokalnym zagospodarowaniu przestrzeni miejskiej czy też remonty danej ulicy, placu lub skweru, sprawiają, że nie ma miejsca już miejsca na kiosk lub tym bardziej tymczasowe stoisko – mówi. – Coraz częściej letnią sprzedaż sezonową przejmują punkty całoroczne.