Saloniki prasowe ulokowane w sklepach wielkopowierzchniowych, podwyższają ocenę marketu w oczach klientów – wynika z raportu, opracowanego na zlecenie Kolportera przez warszawską firmę badawczą Inquiry Market Research. Badanie jednoznacznie pokazuje również, że saloniki prasowe lokowane w wydzielonych poza halą sprzedaży miejscach, nie stanowią konkurencji dla supermarketów, na terenie których się znajdują.
„Wydawałoby się, że salonik prasowy może być konkurencją dla zakupu prasy na stoisku w supermarkecie – czytamy w raporcie – Tymczasem na podstawie wyników badania widzimy, że obecność saloników podnosi konkurencyjność danego punktu jako miejsca zakupu prasy – także w odniesieniu do supermarketu”.
Jak zauważają autorzy raportu, jeśli na terenie marketu funkcjonuje salonik prasowy Kolportera, odsetek klientów kupujących gazety w stoisku na terenie sklepu rośnie. Natomiast wpływ obecności saloniku na zakupy papierosów w samym markecie jest minimalny.
– Klienci uważają, że Salonik Prasowy w sąsiedztwie marketu jest potrzebny (szczególnie tam, gdzie już istnieje).
– Tam, gdzie istnieją saloniki, klienci nieco wyżej oceniają cały market.
– Klienci obu badanych sieci chętnie robią zakupy w salonikach prasowych.
– Saloniki Prasowe cieszą się znacznie większym zainteresowaniem niż stoiska z prasą w markecie.
– 1/3 klientów sklepów (obu sieci), w których obecnie brak saloniku, deklaruje, że gdyby otwarto tam salonik, przychodziliby częściej na zakupy.
Autorzy podkreślają, że tam, gdzie istnieją saloniki, klienci wyżej oceniają cały market. Z raportu wynika ponadto, że 2/3 wszystkich badanych uważa, że salonik prasowy jest potrzebny w markecie.
Ankieterzy pytali też klientów marketów, co najchętniej kupują w salonikach prasowych. Coraz więcej klientów kupuje produkty FMCG, a wiec słodycze, napoje, baterie, gumy do żucia, kartki pocztowe, krzyżówki, książki, zabawki, tabletki przeciwbólowe. Nadal dużo wybiera też kolorowe czasopisma, prasę codzienną, bilety, kupony Lotto, a także płacenie rachunków w terminalach zainstalowanych w salonikach.
Badanie zostało przeprowadzone w grudniu 2010 roku w Gdańsku, Katowicach, Łodzi i Warszawie, a ankietowanymi byli klienci sklepów sieci Biedronka i Carrefour. W części tych marketów nie ma saloników prasowych Kolportera. Co ciekawe, klienci pytani, co kupowaliby, gdyby salonik był na terenie marketu, wymieniali gazety codzienne, potem doładowanie telefonu, bilety, papierosy i prasę kolorową.
Wśród respondentów 2/3 stanowiły kobiety. Największą grupą wiekową były osoby powyżej 55. roku życia. W badaniu wzięło udział 360 osób.
– Wyniki badania sugerują, że konkurencja ze strony saloniku jest niewielka, natomiast może on stanowić dodatkowy magnes dla zakupów prasy.
GK